Wat doet een UX-writer? Schrijven voor de gebruiker

Bijgewerkt: 18 juli 2023

UX schrijven is klantgerichte teksten maken. Oftewel schrijven voor een maximale gebruikerservaring. Das weer heel wat anders dan SEO schrijven of copywriting. Toch zijn er wel degelijk raakvlakken.

Bij UX schrijven draait het om het maken van woorden, om op die manier de lezer door het verhaal en de website te leiden. Alleen zo krijgt de lezer een goede gebruikerservaring en weet wat er gaat gebeuren.

De bezoeker helpen

Oké, het gaat dus om het schrijven van behulpzame teksten. Maar wat doet een UX-writer exact? Het gaat hier om een samensmelting van een copywriter en een designer. Dan krijg je een UX-writer: iemand die teksten schrijft, gericht op het design en met name de gebruikservaring.

Laten we eens gaan kijken naar Uber-eats. Op hun website kun je op nagenoeg elke locatie eten laten bezorgen. De UX-designer, of de UX-writer, helpt de bezoeker zodat deze weet wat hij moet doen en wat hij kan verwachten. Kijk maar eens naar die zwarte knop. Je weet exact wat er gaat gebeuren wanneer je op die knop klikt.

Ik kan me voorstellen dat je aan de hand van bovenstaand voorbeeld denkt dat een UX-writer korte stukjes tekst schrijft. Meestal is dit zo. Je spreekt dan ook wel van microcopy. Maar een UX-schrijver kan ook een productomschrijving maken, of misschien wel een blogpost. De microkopie in de productomschrijving of blogpost is iets waar de focus van de schrijver van gebruikers ervaringen op ligt.

Schrijven voor de gebruiker

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een UX-writer inschakelt, heb je het beste voor met de gebruikers op je website. Je gaat voor microcopy die het gebruikers makkelijk maakt om door de content of op de webpagina te navigeren. Met het kan ook om navigatie in een app gaan, of de homepage van een website.

UX schrijven is een onderdeel van een UX-ontwerp. Hierbij gaat het om een ontwerp of design dat gericht is op een maximale gebruikerservaring.

Interfacetekst of UI-tekst

Sommigen schrijven hun blogs of (SEO) teksten zelf, anderen laten dit doen. Een copywriter is gericht op het realiseren van conversies, een SEO-tekstschrijver op het aantrekken van organisch verkeer. Maar wat doe je met formulierlabels, menuteksten, knoplabels of meldingen? Moet je hiervoor een copywriter, normale tekstschrijver of een SEO tekstschrijver inschakelen?

Juist die dingen laat je aan de UX-writer over. Ik creëer interface teksten. Dit staat ook wel bekend als UI-tekst (User Interface-tekst). Oftewel inhoud die geschreven wordt voor de gebruikersinterface van je website, digitaal product of mobiele app. Bedenk dat het om veel meer gaat dan bovenstaande, bijvoorbeeld ook om een paginatitel of pop-upberichten.

Interface teksten zijn onmisbaar om gebruikers op de juiste manier te begeleiden. Je biedt ze feedback of geeft ze instructies. Hierdoor kunnen ze veel gemakkelijker door de verschillende functies navigeren.

Gericht op specifieke elementen

Je kunt een UX-writer een hele blogpost laten schrijven, maar meestal is het toch gericht op specifieke elementen. Omdat ik zowel blogger, SEO tekstschrijver als UX-writer ben, combineer ik mijn beste skills in het maken van gebruiksvriendelijke, converterende en zoekmachinevriendelijk teksten.

Ik zal je eerst uitleggen waarom ik mij als UX-schrijver op specifieke elementen richt, en welke dit dan zijn. Het gaat om elementen zoals het menu, foutmeldingen, labels, knoppen of andere kleine stukjes schrift.

Als UX-schrijver werk ik in de basis met een webdesigner. Of dit nu een webdesign er uit mijn team is of eentje die je zelf hebt ingeschakeld, de samenwerking is belangrijk. De webdesigner bepaalt waar het menu en de knoppen op de website komen te staan, en welke vorm en/of kleur ze krijgen. Vervolgens moet er een stukje tekst in de menu-items en de knoppen komen te staan. Daar ben ik als UX-schrijver verantwoordelijk voor.

Tijdens het schrijven van dit soort stukjes tekst houd ik rekening met de doelgroep. Gebruikers hebben verschillende achtergronden en de tekst moet voor iedereen gemakkelijk te begrijpen zijn.

Enkele voorbeelden van interface teksten

UX schrijven is onmisbaar voor elke website, mobiele app of digitaal product. Hieronder vind je wat voorbeelden van interface teksten die je door de UX-writer laat maken:

  • Knoplabels: De tekst die op knoppen staat, zoals “Verzenden,” “Opslaan,” “Annuleren,” etc.
  • Menuteksten: De tekst in navigatie- of dropdown-menu’s.
  • Formulierlabels: De beschrijvende tekst naast invoervelden, zoals “Naam,” “E-mailadres,” etc.
  • Meldingen: Informatieve of foutmeldingen die aan gebruikers worden getoond.
  • Tooltip-tekst: Korte aanwijzingen die verschijnen wanneer gebruikers hun muis over een element bewegen.
  • Instructietekst: Geleidende tekst om gebruikers te helpen bij het voltooien van taken of processen.
  • Error handling-tekst: Informatie om gebruikers te begeleiden wanneer er zich fouten voordoen.
  • Pop-upberichten: Tekst die verschijnt in pop-upvensters, zoals bevestigingsberichten of waarschuwingen.
  • Tabbladlabels: Tekst op de tabbladen van een website of applicatie.
  • Paginatitels: De titels van verschillende pagina’s of secties binnen de applicatie.
  • Paginabeschrijvingen: Korte beschrijvende tekst die de inhoud of functie van een pagina uitlegt.
  • Navigatie-instructies: Instructies om gebruikers te helpen bij het navigeren door meerdere niveaus van de applicatie.
  • Onboarding-tekst: Tekst die nieuwe gebruikers begeleidt bij het verkennen en gebruiken van de applicatie voor de eerste keer.
  • Ladelementen: Tekst die wordt weergegeven tijdens het laden van inhoud of functies.
  • Selectieopties: Labels en beschrijvingen van verschillende keuzes in dropdowns of selectievakjes.
  • Help-documentatie: Links naar of tekst die verwijst naar uitgebreide helppagina’s of documentatie.
  • CTA-tekst (Call-to-Action): knoppen die gebruikers aanzetten tot actie, zoals “Registreer nu,” “Abonneren,” etc.
  • Statusberichten: Tekst die de huidige status van een actie of proces aangeeft, zoals “Verzenden voltooid” of “Wachten op bevestiging.”
  • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden: informatie over de privacy van gegevens en de voorwaarden van het gebruik van de applicatie.

UX schrijven in productomschrijvingen of blogs

Je maakt productomschrijvingen of blogs niet zomaar. Het moet iets opleveren, en vaak gaat het om de verkoop van een product of dienst. Bij een productomschrijving of blog maak ik vaak een call-to-action. Dit is een oproep tot actie, zodat de lezer gestimuleerd wordt om iets te doen. Bijvoorbeeld een product in het winkelmandje plaatsen, of inschrijven voor een nieuwsbrief. Maar misschien ook naar een andere webpagina navigeren.

UX schrijven gaat heel goed samen met productomschrijvingen, blogs of andere teksten. Het is zelfs prima te combineren met SEO schrijven.

Het is gebruikelijk om ergens op de webpagina, bijvoorbeeld voor een blog of categorietekst, de bezoeker te helpen met het verkennen van de opties of je website. Meestal laat je die hulp in een gekleurd kadertje zien, of middels een knop. Soms ook alleen met een eenvoudig linkje.

Onderzoeken, testen en aanpassen

Ik zou geen goede UX-writer zijn, als ik mij niet richt op onderzoeken en testen. Het is belangrijk om te achterhalen of microcopy het juiste effect met zich meebrengt. Dat testen kan alleen door inzicht te krijgen in het gedrag van gebruikers. Hiervoor zijn diverse tools beschikbaar, zoals Google Analytics, Hotjar of Crazy Egg.

Het laten analyseren van microcopy kan hoge kosten met zich meebrengen. Daarom adviseer ik mijn klanten altijd om zelf te analyseren en eventueel de statistieken met mij te delen. Dit scheelt enorm in de kosten, ik hoef alleen maar te kijken wat goed en verkeerd gaat en welke microcopy moet worden aangepast.

Natuurlijk is het ook mogelijk om alles door mijn team te laten analyseren. Maar ik hou van eerlijkheid, en vind het niet netjes om hoge kosten in rekening te brengen voor iets dat je heel makkelijk zelf kunt doen.

Waarom is UX-schrijven belangrijk?

Laten we even terug gaan naar de tekentafel, waarbij de webpagina nog in ontwerp is. Met UX-schrijven realiseer je een zinvol gesprek tussen de gebruiker en de website of de app. Kleine stukjes tekst zorgen ervoor dat de gebruiker zijn weg vindt en doet waar jij op hoopt: actie ondernemen.

Een UX-writer voorkomt een slechte gebruikerservaring. Dit is belangrijk want je wil niet dat mensen je website verlaten en bij de concurrent gaan kijken.

Wat kost een UX-writer?

De afgelopen jaren heb ik één vraag het vaakst beantwoord: wat kost een UX-writer, een blogger, een SEO tekstschrijver of een copywriter? Omdat ik bekend sta als de goedkoopste aanbieder uit de top 5 van Google (mét garantie), weet ik dat mensen eerst prijzen vergelijken voordat ze een keuze maken.

Lees hier over mijn laatste prijs garantie

Het inschakelen van een UX-writer kan een flinke hap uit je budget nemen. Daarom vind ik het eerlijk om reële tarieven te hanteren. Zo houd je meer budget over voor andere marketingactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het laten schrijven van SEO-blogs, adverteren in zoekmachines of een social media campagne opzetten.

Op mijn website vind je de actuele prijzen, maar voor UX-schrijven gelden afwijkende tarieven. Neem contact op en ik vertel je wat je financieel kunt verwachten, maar natuurlijk ook wat je investering oplevert.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven