Microcopy in een notendop: voor je app & web

Bijgewerkt: 18 juli 2023

Korte begeleidende stukjes tekst op websites of in apps, dat is microcopy in een notendop. Je gebruikt deze stukjes tekst inde gebruikersinterface. Het is bedoeld om gebruikers te informeren en te ondersteunen. Maar ook om ze te betrekken tijdens een interactie met je aanbod.

UX writing en microcopy gaan hand in hand. Middels een enkel woord op een paar korte zinnetjes breng je een duidelijke boodschap over. Dit helpt de gebruiker om op je webpagina of in de app te navigeren, of om een bepaalde actie uit te voeren.

Heeft elke website microcopy nodig?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je wil dat gebruikers een goede ervaring hebben en iets bij jou kopen, dan is microcopy onmisbaar. Zonder krachtige korte zinnetjes gebeurt er helemaal niks op je website. Ja het enige dat zal gebeuren is dat de gebruiker de website verlaat. Zonder je naam te onthouden of iets bij jou te kopen.

Microcopy is dus onmisbaar voor het realiseren van een hoge conversie. Maar ook om gebruikers een goede ervaring te bieden, zodat ze graag nog eens bij jou terugkomen.

Het verschil tussen UX writing en microcopy

UX-writing en microcopy gaan altijd samen. Toch zijn deze twee niet hetzelfde. Ze hebben beiden een andere definitie en doelen. Laat ik het overzichtelijk in een tabel zetten, dan weet je wat ik bedoel.

AspectUX WritingMicrocopy
DefinitieSchrijven van tekst voor de gebruikerservaring, inclusief macro-elementen zoals navigatie, instructies, en foutmeldingen.Kleine stukjes tekst, meestal één zin of een paar woorden, die gebruikt worden in specifieke contexten binnen de gebruikersinterface.
ScopeOmvat tekst voor alle aspecten van de gebruikerservaring, van grote interactieflows tot individuele schermen en elementen.Concentreert zich op specifieke momenten van interactie, zoals knoplabels, formulierinstructies, foutmeldingen en meldingen.
DoelHet doel is om de gebruikerservaring als geheel te verbeteren.Het doel is om gebruikers direct te begeleiden en te ondersteunen.
SchaalHet heeft een groter schaalniveau, aangezien het betrekking heeft op de hele gebruikerservaring.Meer gericht en wordt gebruikt op kleine, specifieke plaatsen binnen de interface.
ImpactHeeft een algehele impact op de gebruikerservaring en beïnvloedt de toon, het karakter en de gebruikersbeleving van het product.Hoewel klein op zichzelf, heeft het een grote impact op de gebruikerservaring. Het is van invloed op de acties en beslissingen van gebruikers.

Bij UX-writing komt microcopy heel vaak voor, maar het kan ook om macrokopie gaan. Dit komt dat je microcopy op specifieke en kleine plaatsen binnen de interface gebruikt. Daar waar UX-writing betrekking heeft de algehele gebruikerservaring.

Als UX-writer houd ik mij met alle aspecten van UX-schrijven bezig, dus ook met microcopy.

Beknopt en duidelijk

Microkopie is altijd kort en bondig. Het is belangrijk om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Wanneer je een lange tekst in een knop plaatst, dan is dit verwarrend voor de lezer. Hij weet niet zo goed wat hij moet doen of wat hij kan verwachten.

Met een enkel woord, en soms een kort zinnetje, is het mogelijk om de boodschap zo helder mogelijk over te brengen.

Vriendelijk en persoonlijk

Microcopy schrijf ik altijd in een vriendelijke toon. Zoiets als ‘koop nu’ vind ik gebiedend en in sommige gevallen agressief overkomen. Liever kies ik voor een vriendelijke en persoonlijke aanpak. Dit verbetert de gebruikerservaring en stelt lezers op hun gemak.

Als voorbeeld. Bij een 404-foutpagina zie je vaak een algemene melding staan zoals ‘Pagina niet gevonden’. Ja dat was voor de gebruiker al duidelijk, maar wat moet hij doen? WordPress lost dit op met het volgende bericht: ‘Oeps! Deze pagina kon niet worden gevonden.’ Hieronder staat een zoekbalk, zodat de gebruiker iets anders kan proberen.

Maar dat is nog steeds niet vriendelijk of persoonlijk. Maar wel: “Oeps! Het lijkt erop dat je verdwaald bent. Geen zorgen, we begeleiden je weer naar de juiste plek.”

Of wat dacht je van dit bedankbericht na een aankoop: “Bedankt voor je aankoop! Jouw steun betekent veel voor ons.” Dit maakt het veel persoonlijker.

Microcopy sluit aan bij de van de context van de gebruikersinteractie

De juiste tekst op het juiste moment op de juiste plaats, dat is microcopy. De tekst is relevant voor de taak of actie die de gebruiker uitvoert. Het is gerelateerd aan de context van de gebruiker. Microcopy biedt ook begeleiding en instructie zodat gebruikers makkelijker een proces voltooien of navigeren.

De toon en de stem komt overheen met de gebruikerservaring. Ik houd ook altijd rekening met de algemene branding van het product. Soms kies ik een speelse toon, in andere gevallen een zakelijke toon. Dat hangt dus helemaal van de context af.

Het gebruik van actiegerichte woorden

Ik vind het belangrijk dat gebruikers actie ondernemen. Je hebt tenslotte niet zomaar een website op een app ontwikkeld. Micro-kopie is dan ook actie gericht. Het gaat niet om teksten als ‘klik hier’, dat zou té simpel zijn. Maar wel andere teksten die de gebruiker verleiden om iets te doen.

Feedback of foutmeldingen geven

Wanneer iemand op de verkeerde pagina uitkomt of een onjuiste actie onderneemt, is het belangrijk om de gebruiker hiervan op de hoogte stellen. Middels microcopy laat je dit zien. Je informeert over problemen en wat de gebruiker kan doen. Maar het kan ook om een succesvolle actie gaan. Bijvoorbeeld wanneer iemand betaald heeft of zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief.

Feedback of foutmeldingen zijn belangrijk om de gebruiker te laten weten wat hij doet of wat hij moet ondernemen.

Formulieren invullen of navigeren door de website of app

Het is net zo belangrijk om gebruikers te helpen om hun weg te vinden. Of ondersteunen in de dingen die ze willen doen. Denk hierbij aan het invullen van een formulier of navigeren door de website of app. Microcopy begeleidt gebruikers, zodat ze taken goed kunnen voltooien.

Consistentie in de taal

Vaak wordt een UX-writer ingeschakeld, naast een marketeer, een copywriter of een blogger. Je krijgt dan allerlei soorten tekst op je website. Microcopy moet consistent zijn in de taal en toon van de website of de app. Hierdoor ontstaat er een samenhangende gebruikerservaring.

Om problemen te voorkomen is het altijd beter om met één schrijver samen te werken. Omdat ik werkzaam ben als UX-writer, blogger, copywriter en SEO tekstschrijver, kan ik alle soorten tekst van dezelfde toon voorzien.

Microcopy versus microcontent

Er zijn veel overlappingen tussen microcopy en microcontent. Toch zijn er ook wel wat verschillen tussen deze twee.

Met microcontent worden korte stukjes tekst bedoeld. Denk hierbij aan koppen en subkoppen, e-mail onderwerptitels of metateksten. Microcopy kan ook bestaan uit dit soort dingen. Alleen is het doel anders.

Bij microcopy draait het om de gebruiker stimuleren om actie te ondernemen. Dit doe je door de gebruiker te begeleiden. Microcontent maakt onderdeel uit van online marketing of SEO. Het is bedoeld om verkeer aan te trekken of om mensen nieuwsgierig te maken.

Stel dat je een titel voor een blog schrijft. Dit kan microcopy of microcontent zijn. Het is in ieder geval altijd microcontent, dat is een feit:

Blogtitel: “10 Tijdbesparende tips om productiever te worden op het werk” à maakt nieuwsgierig en trekt verkeer naar de website dus valt onder microcontent.

Blogtitel: “Ontdekt de geheimen van succesvolle Instagram marketing” à maakt nieuwsgierig en trekt verkeer aan, maar begeleidt de gebruiker ook bij actie ondernemen. Dit is microcontent + microcopy.

Je ziet dat de grens tussen microcopy en microcontent soms heel klein is. Maar soms ook overduidelijk:

  • Blogtitel: “10 Tijdbesparende tips om productiever te worden op het werk” = Microcontent
  • CTA-knop op een aanmeldingspagina: “Meld je nu aan en krijg direct toegang tot onze exclusieve inhoud!” = Microcopy
  • 404-foutpagina: “Oh nee! Het lijkt erop dat je verdwaald bent. Geen zorgen, we helpen je terug op het juiste pad.” = Microcopy

Wat mag dat kosten?

Veel onervaren tekstschrijvers rekenen per woord af. Bij zo iemand zou je voor microcopy heel goedkoop uit zijn. Helaas werkt het zo niet in de praktijk. Het kost veel meer tijd om goede microcopy te bedenken, dan een blog van 400 woorden schrijven.

Je kunt van een ervaren UX-schrijver dan ook niet verwachten dat deze in een minuut de juiste microcopy schrijft, waarbij je vervolgens per woord afrekent: 5 x € 0,15 = € 0,75. Dat zou belachelijk zijn. Nu is het een feit dat onervaren schrijvers niet in staat zijn om goede microcopy te maken. Dat maakt de zoektocht er een stuk makkelijker op.

Wil je weten wat microcopy laten maken kost? Ik hanteer voordelige tarieven, waardoor ondernemers met een beperkt budget van harte welkom zijn. Omdat microcopy niet op mijn tarievenkaart staat (het gaat immers niet om standaard teksten) kun je het beste even contact opnemen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven