Bedrijvengidsen linkbuilding: de voors en tegens

Bijgewerkt: 18 juli 2023

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Online bedrijvengidsen helpen bij linkbuilding. Ze zijn vooral behulpzaam voor lokale SEO. De vraag is of het aanmelden bij bedrijfsgidsen echt bevorderlijk is voor een hogere ranking.

In dit artikel leg ik je meer uit over backlinks verzamelen via bedrijfsgidsen. Ook heb ik een lijst van de beste gidsen opgesteld.

Hoe het er vroeger aan toe ging

Eind jaren 90 was het internet nog niet zo groot als nu. Ja ik weet het, er is in korte tijd ontzettend veel veranderd. Bedrijvengidsen linkbuilding was vroeger een populaire linkbuildingstrategie. Dit staat ook wel bekend als directory linkbuilding.

Het principe was eenvoudig. Je melde je website bij verschillende directory’s aan. Dit betekende dat je een linkje naar je website kreeg (backlink). Zoekmachines werkten vrij eenvoudig: ze volgden backlinks en aan de hand hiervan werd de rangschikking in de zoekresultaten bepaald. Hoe meer backlinks hoe beter, want hierdoor kreeg je een hogere rangschikking.

Zoekmachines zijn veranderd. Ze werken geavanceerder en houden rekening met zoekintenties en de wensen van gebruikers. Daarnaast weten zoekmachines dat er misbruik wordt gemaakt van zoekmachine optimalisatie. Daarom is bedrijvengidsen linkbuilding niet meer zo vanzelfsprekend.

Zijn we nog op zoek naar lokale bedrijven?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Tegenwoordig bestel je van alles via het internet. Of dit nu kleding, eten, elektronica of dierenvoeding is: er zijn miljoenen websites die je in deze behoeftes voorzien. Hierdoor hoef je niet meer de deur uit, en is het zoeken naar lokale bedrijven een stuk minder geworden.

Toch doen lokale bedrijven er nog steeds toe. En maar eens aan de snackbar in jouw woonwijk, of het restaurant in je stad of dorp. Maar ook de bibliotheek omdat je een fysiek boek wil lezen, een kledingwinkel omdat je kleding wilt passen of een hotel in je favoriete vakantieland.

Wanneer je bekend bent in je directe omgeving, ga je niet zo snel via het internet op zoek naar het bedrijf bij jou om de hoek. Maar wanneer je een nieuw bedrijf zoekt, of je hebt iets nodig dat niet in je directe omgeving verkrijgbaar is, gebruik je het internet. Uit onderzoek blijkt dat 99% van de consumenten via internet een lokaal bedrijf zoekt.

Van alle mensen zoekt minstens 76% één keer per week een lokaal bedrijf op. Sommigen doen dit zelfs vaker.

De conclusie is dan ook dat lokale bedrijven nog steeds interessant zijn, en ook op het internet worden opgezocht. Daarom is bedrijvengidsen linkbuilding een goede strategie om aan je online marketinginspanningen toe te voegen.

Je wil dat je bedrijf online gevonden wordt

Een bedrijvengids is vooral interessant wanneer je lokaal actief bent. Maar ook wanneer je door heel Nederland actief bent, in de Benelux of Europa, kan een vermelding in bedrijfsgidsen interessant zijn.

Daarnaast zijn bedrijfsgidsen goed voor het bouwen van links. Zelfs wanneer je niet veel verstand van SEO hebt, is bedrijvengidsen linkbuilding makkelijk uit te voeren.

Backlinks vanaf bedrijfsgidsen plaatsen is goed om drie redenen:

  • Je bent lokaal, regionaal of landelijk vindbaar
  • Je trekt verkeer naar je website
  • Je bouwt een linkprofiel op

Een gericht bereik

Een van de grootste voordelen is dat je een gericht bereik hebt. Elke bedrijfsgidsen richt zich op een locatie, categorie of een niche. Zo heb je bijvoorbeeld bedrijfsgidsen voor bouwbedrijven of voor kledingwinkels. Maar je hebt ook Limburgse, Groningse of Drentse bedrijvengidsen.

Het bereik is dus heel gericht en relevant. Mensen die via dit soort gidsen naar bedrijven zoeken, zijn oprecht geïnteresseerd in jouw bedrijf. Oftewel: meer relevante bezoekers op je site en betere verkoopkansen.

Kostenbesparende manier van linkbuilden

Feitelijk hoeft bedrijfsgidsen linkbuilding niks kosten. Bij de meeste gidsen is vermelding gratis. Sommige gidsen voegen de informatie gratis en zelfs ongevraagd aan hun index toe. Bij andere gidsen moet je eerst contact opnemen, voordat je een vermelding krijgt.

Houd er rekening mee dat je bij sommige online gidsen moet betalen. Het is de vraag of dit wel interessant genoeg is. Wanneer de online gids weinig organisch verkeer aantrekt, heeft het niet zoveel zin om je link tegen betaling op te laten nemen. Bedenk dat DA en PA, iets dat veel marketeers gebruiken om autoriteit van een website aan te geven, weinig zegt over het organisch verkeer. Een website met een hoge DA en nauwelijks organisch verkeer is voor linkbuilding waardeloos.

Betrouwbare backlinks

Een online bedrijfsgids wordt vaak als betrouwbaar gezien. Backlinks die je via dit soort gidsen verkrijgt, worden dus ook als betrouwbaar beoordeeld. Niet alleen door bezoekers maar ook door zoekmachines. Hierbij is het wel belangrijk dat de gids autoriteit heeft opgebouwd. Dit betekent dat het waardevolle content biedt, een betrouwbaar linkprofiel heeft en dat het ook enige mate van naamsbekendheid heeft.

Wanneer een bedrijfsgids door veel gebruikers vertrouwd wordt, dan is jouw vermelding hierin zeer relevant. Dit komt je eigen naamsbekendheid zijn goede, en het is ook goed voor SEO.

Is linkbuilding via bedrijvengidsen aan te raden?

Ondanks de voordelen die ik hierboven benoemd heb, zijn er natuurlijk ook wat nadelen. Er zijn namelijk veel bedrijfsgidsen van lage kwaliteit. Juist dit soort gidsen moet je zien te vermijden. Een vermelding in een van deze gidsen zorgt voor verlies aan geloofwaardigheid. Bovendien kan dit slecht zijn voor SEO, waardoor je website maken gaat ranken.

Het aandeel van directory-backlinks dat meetelt voor je linkprofiel, is de laatste jaren aanzienlijk afgenomen. Dit heeft vooral met de kwaliteit van dit soort mappen/gidsen te maken.

Dit betekent dat een vermelding in directory’s van lage kwaliteit schadelijk voor je website zijn. Ze worden door Google vaak als linkfarms beschouwd. En geloof me, je wil geen backlink vanaf een linkfarm krijgen.

Mijn advies is als volgt. Wanneer je een vermelding in een bedrijfsgids met een hoge autoriteit krijgt, is dit nuttig. Maar wanneer je voor lage kwaliteit directory’s kiest, kun je beter helemaal geen backlinks laten plaatsen.

Niche-directories: linkbuilding versus relevantie

Het mooie aan niche-directories is dat ze heel relevant zijn voor potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw bedrijf of website. Je leidt hiermee gericht verkeer naar je website.

Soms wordt een niche-bedrijfsgids gekozen vanwege een hoge autoriteit, niet vanwege de niche. Wanneer je alleen naar de autoriteit kijkt, dan trek je niet de aandacht van het juiste publiek. In dit geval is de niche bedrijfsgids een verspilling van je tijd. En mogelijk ook geld.

Ga voor een diepe koppeling

De meeste website-eigenaren of marketeers kiezen ervoor om via een bedrijfsgids een linkje naar hun homepage op te nemen. Het is leuk dat je mensen naar je homepage wil trekken, maar het voegt weinig aan je linkprofiel toe.

Het beste is om te dieplinken. Dit houdt in dat je een ankertekst met een relevante zoekterm, achter de backlink plaatst. Hierbij verwijs je naar een pagina op je site met hierin de relevante zoekterm opgenomen. Dus niet naar je homepage.

Met diepe links leidt je gebruikers direct naar relevante informatie. Ze vinden sneller waar ze naar op zoek zijn. Bovendien bied je ze een betere gebruikservaring. Diepe links zijn ideaal om gericht verkeer aan te trekken en om je webpagina’s een boost te geven.

Zo beoordeel je de kwaliteit van een bedrijvengids

Soms kom je advertenties tegen waarbij je verleid wordt om tegen betaling een backlink in een bedrijvengids te laten plaatsen. Doe dit niet zomaar! Ten eerste is het niet goed om voor backlinks te betalen. Google wil dit niet, dit staat ook duidelijk in de SEO-richtlijnen van deze zoekmachine.

Daarnaast moet je de kwaliteit van de bedrijvengids beoordelen. Kijk of er in deze gids een uitgebreide selectie van bedrijven staat, in de juiste branches, categorieën of locaties.

Bekijk of de bedrijvengids actieve controles uitvoert om de kwaliteit van de vermelde bedrijven te waarborgen. Daarnaast moet de gids (de website) gebruiksvriendelijk zijn.

Gebruik een SEO-tool om te achterhalen hoeveel organische gebruikers maandelijks op de bedrijvengids terechtkomen. De cijfertjes met betrekking tot DA en PA zijn vaak nietszeggend. Een website kan deze cijfers verhogen door zelf veel backlinks te verzamelen. Maar dit zegt niets over de kwaliteit van het verkeer en de hoeveelheid organische bezoekers. Ook Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF) zeggen niks over de kwaliteit van de gids.

Let ook op of de inhoud van de gids regelmatig wordt bijgewerkt. Er mag geen verouderde informatie op staan. Als laatste is het handig om te kijken of de bedrijvengids gebruik maakt van verschillende zoekopties. Bijvoorbeeld dat gebruikers kunnen zoeken op naam, locatie of branche.

De meest veilige bedrijvengidsen

Wanneer je backlinks via bedrijvengidsen wil verzamelen, begin je met de meest veilige opties. Dit zijn ze:

  • Google Mijn Bedrijf
  • Bing Places
  • Yelp
  • Telefoonboek.nl
  • Openingstijden.nl
  • De Telefoongids
  • Allebedrijvenin.nl
  • Kompass Benelux
  • Bedrijvenpagina.nl
  • Detelefoongids.nl
  • Places.nl
  • Cylex Nederland
  • Company.info
  • Yalwa Nederland
  • iLocal.nl
  • DutchYP.com
  • Infobel.com/nl/netherlands
  • Bedrijvengids.net
  • Bedrijvengids-nederland.nl
  • Oozo.nl
  • Hotfrog.nl
  • Bedrijfstelefoongids.nl
  • Telefoonboek.info

De meeste hiervan bieden en gratis vermelding aan. Bij een aantal worden er kosten in rekening gebracht, bijvoorbeeld voor aanvullende functies of promotie.

Nog even dit: startpagina’s behoren niet tot de bedrijvengidsen. Hoewel startpagina’s al jarenlang onderdeel vormen van linkbuilding strategieën, is de werking hiervan anders dan vroeger. Meer hierover lees je in het artikel startpagina links kopen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven