Waarom SEO bij jou niet werkt

Bijgewerkt: 5 juli 2023

Zeg eens eerlijk. Spring je elke dag vrolijk uit bed om je bezig te houden met SEO? Of boeit het je niet zo, simpelweg omdat het toch niet werkt?

SEO moet voor jou net zo aantrekkelijk zijn als een staatslot waarvan je weet dat hier de hoogste prijs op valt. Je moet verlangen naar zoekmachine optimalisatie, waarbij je elke dag enthousiast wordt van het idee dat je weer iets met je website mag doen. Ik heb dat.

Wanneer je het enthousiasme niet voelt of wanneer de resultaten teleurstellend zijn, ligt dat aan jou. Niet aan je computer, niet aan je klanten en ook niet aan de slager waar je altijd je verse worsten haalt. Het ligt aan JOU.

Hoe belangrijk is SEO?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Velen onderschatten het belang van zoekmachine optimalisatie. “Ik focus me niet op zoekwoorden”. Als je als copywriter (of geef het een andere naam) SEO teksten aanbiedt en je doet tegelijkertijd die uitspraak, dan kun je natuurlijk niet aanbieden wat je belooft. Dan begrijp je het belang van SEO niet.

Laten we dus eerst gaan kijken hoe belangrijk SEO is. Echte marketingexperts kunnen je hier alles over vertellen. Wanneer je eenmaal met hen in gesprek raakt, weet je zeker dat je de komende uren geen tijd hebt voor andere zaken.

Potentiële klanten zoeken in Google naar producten of diensten die jij aanbiedt. Je moet zorgen dat je vindbaar bent voor je potentiële klanten. Zo simpel is het eigenlijk. Zo simpel is SEO.

SEO werkt niet? Dit doe je allemaal fout

Velen houden zich met zoekmachine optimalisatie bezig, maar het heeft niet de gewenste effecten. Dit heeft met verschillende zaken te maken:

  • Onjuiste implementatie
  • Concurrentie en verzadigde markten
  • Verwachtingen
  • Algoritmen
  • Zwakke inhoud
  • Gebruikerservaring

Oké dat zijn best veel dingen die je allemaal fout kan doen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar het is echt wel belangrijk dat je even naar deze zaken kijkt. Ik zal ze hieronder uitleggen. Een voor een, niet te snel.

Onjuiste implementatie

Er zijn tientallen SEO technieken. Wanneer je niet weet welke technieken wel en niet werken en hoe je ze toepast, dan mis je aan basiskennis. Dit betekent dat er flink wat fouten worden gemaakt, en dit leidt tot minder effectieve resultaten. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste SEO-trends. En ook welke strategieën je gaan helpen.

Het probleem is dat dit allemaal extra tijd met zich meebrengt. Een eenmalige cursus over SEO volgen is leuk, maar wanneer je hierna niet jaarlijks een nieuwe cursus volgt heb je er helemaal niets aan. Daarnaast moet je elke maand en het liefst elke dag de nieuwste SEO-trends opsporen.

Concurrentie en verzadigde markten

Als tweede krijg je met concurrentie te maken. Je bent echt niet de enige met een website en ook niet de enige die bovenaan in Google wil staan. Iedereen wil dat. Kijk alleen al naar SEO tekstschrijvers. Er zijn honderden van dit soort tekstschrijvers. Toch kunnen er maar drie in de top drie staan (logisch toch?)

Het heeft drie jaar geduurd voordat ik op de zoekterm: ‘SEO tekstschrijver’ van positie 12 naar positie twee verschoof. Met hele sterke concurrenten is het niet makkelijk om ze te verslaan. Je moet dan harder je best doen dan alle anderen.

Wanneer je met je website actief bent in een markt met veel concurrenten die ook SEO gebruiken, dan is het moeilijk om resultaat te behalen. Het vergt dan veel meer tijd en inspanning om boven je concurrenten uit te steken.

Het kan natuurlijk ook om een verzadigde markt gaan. Er zijn dan teveel websites en blogs binnen jouw branche of met dezelfde onderwerpen. Zelfs wanneer anderen geen SEO gebruiken, zorgt een verzadigde markt ervoor dat je niet zo makkelijk hogerop komt.

Verwachtingen

SEO is geen middel waarmee je vandaag nog resultaat behaalt. Wanneer je dit wel denkt, moet je direct je verwachtingen bijstellen. Het duurt enkele maanden voordat je een verbetering in de rangschikking waarneemt. Bij sommige websites kan dit zelfs enkele jaren in beslag nemen. Terwijl het bij sommige websites nooit gaat gebeuren: ze blijven onderaan in rangschikking staan. Dit laatste kan met de onjuiste SEO-technieken te maken hebben.

Algoritmen

Vandaag werkt jouw SEO strategie heel goed, volgende maand opeens niet meer. Dit komt omdat zoekmachines regelmatig hun algoritmen aanpassen. Dit doen ze om de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten te verbeteren, zodat gebruikers een goede ervaring hebben.

Andere algoritmen zijn van invloed op de rangschikking van websites. Soms moet je hierop je SEO-strategie aanpassen. In andere gevallen is een kwestie van afwachten en door blijven zetten. Vooral niet opgeven.

Zwakke inhoud

De meeste websites hebben een zwakke inhoud. Ja ik weet dat je dit liever niet hoort, want de kans is groot dat jouw website tot deze categorie behoort. Zelfs veel copywriters en SEO tekstschrijvers vertonen zwakke inhoud.

Je kunt je niet alleen met linkbuilding of technische SEO bezighouden. En alleen maar mooie woorden via je blogs delen, zet ook niet veel zoden aan de dijk. Zoekmachines hechten veel waarde aan nuttige en relevante inhoud. Wanneer je hier niet aan meedoet, hebben al je andere SEO-inspanningen totaal geen nut.

Gebruikerservaring

Als laatste gaat het om de gebruikerservaring. Je snapt hem al: de ervaring die gebruikers op jouw website hebben. Wanneer bezoekers moeilijk op je site kunnen navigeren, letters klein zijn of het design gewoon ruk is, dan hebben ze een slechte gebruikerservaring. Ze verlaten je website alsof ze door een wesp zijn gestoken. Dat verklaart waarom Google jouw website lager beoordeelt. Had je maar beter je best moeten doen.

Je ziet dat er verschillende factoren zijn waarom SEO niet werkt. Maar het kan ook aan een aantal andere dingen liggen. Bijvoorbeeld omdat je teveel met SEO bezig bent. Echt waar? Ja, je kunt dus echt te veel tijd in SEO investeren.

Een zoektermenonderzoek met een SEO tool

De meeste tekstschrijvers en marketeers gebruiken een SEO tool voor hun zoektermenonderzoeken. Ja ik weet dat dit praktisch is, en het bespaart veel tijd. Maar je moet weten dat niet alle zoektermen in de tool staan. Dat kan ook niet want er komen dagelijks nieuwe zoektermen bij. Die zijn helemaal niet in die tool verwerkt.

Veel makers van dit soort tools zijn een beetje lui. Ze vinden het niet nodig om hun tool elke dag te updaten. Dat kost hen teveel tijd en dus ook teveel geld. Jij als gebruiker hebt hier last van, want je kunt niet alle relevante zoektermen vinden.

Een goede marketeer of een copywriter, en dat kan ook een blogger zijn, moet zijn creativiteit laten werken. Je kunt niet alleen op een SEO-tool vertrouwen. Doe je dat wel, dan is het logisch dat SEO niet werkt.

Je houdt je teveel aan de taalregels

SEO is gemaakt om taalfouten te maken. Dat klinkt een beetje gek, want als tekstschrijver of blogger wil je woorden correct schrijven. Maar wanneer je gevonden wilt worden op bepaalde zoektermen dan moet je juist fouten maken.

Neem nou de zoekterm SEO tekstschrijver. Officieel schrijf je dit als SEO-tekstschrijver. Met koppelteken dus. Alleen is de term SEO nog niet zo in het Nederlands ingeburgerd. Daarom wordt dit als samengestelde woorden nog steeds los van elkaar geschreven. Dat zie je ook in zoekopdrachten, iedereen typt ‘SEO tekstschrijver’ op Google in. Webpagina’s die deze zoekterm exact gebruiken, scoren hier hoger op en ontvangen meer zoekverkeer.

Dit geldt ook voor alle andere samengestelde woorden met SEO of andere (Engelse) woorden die nog niet zijn ingeburgerd.

Daarnaast kun je ontzettend met taal overdrijven. Dure of moeilijke woorden waar niemand wat van snapt, wie zou dit willen lezen? Grote kans dat de bezoeker denkt dat je indruk probeert te maken. Maar ondertussen begrijpt hij niet wat je bedoelt en verlaat je website. Ook weer alsof hij door een wesp is gestoken. Je weet nu wel wat hier de gevolgen van zijn. Gelukkig ben je nooit te oud om te leren. Pas je taalgebruik aan, dan zul je merken dat het met je website straks veel beter gaat.

Je weet mensen niet te triggeren

Sommige zoektermen waarop je gevonden wordt, hoeven helemaal niet relevant voor je bedrijf te zijn. Nou ja, ze moeten een beetje relevant zijn. Als ik als marketeer word gevonden op zoektermen zoals ‘vinkje in tekst’ of ‘gefeliciteert of gefeliciteerd’, dan heeft dit betrekking op schrijven en dus ook op content. Want zonder schrijven creëer je geen content voor je website.

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom ik op dit soort zoektermen gevonden wil worden. Omdat ik mensen hiermee trigger. Mensen die op zoek zijn naar deze informatie, zijn mijn toekomstige klanten. Ze weten het alleen nog niet. Maar omdat ze zich met schrijven bezighouden, is de kans groot dat ze hulp kunnen gebruiken.

Het is dus slim om een deel van je kennis in dit soort blogs weg te geven, zonder dat je direct iets verkoopt. Helaas weten veel bloggers hun bezoekers niet te triggeren. Stel nu dat ik als marketeer & tekstschrijver blogs op mijn website zou plaatsen over mijn vakantie in Denemarken. Dan krijg ik bezoekers die geïnteresseerd zijn in vakanties, maar de kans is klein dat ze marketingdiensten afnemen. Met dit soort blogs kan ik ze niet triggeren.

Overigens schrijf ik wel over mijn reizen naar onder andere Spanje (daar staat mijn tweede huis), Frankrijk, Italië, Denemarken en Noorwegen. Dat doe ik op een andere website, waar ik bezoekers trigger om een vakantie te boeken.

Het is dus belangrijk dat je met je inhoud de juiste mensen op de juiste manier weet te triggeren. Doe je dit niet dan is het ook niet zo gek dat SEO niet werkt. Je richt je simpelweg op het verkeerde publiek.

Je weet niet waarom je blogt

Ik kan eindeloos doorgaan over fouten die bloggers maken, met als gevolg dat SEO niet werkt. Maar wanneer ik alles benoem kun je ontmoedigd raken om ooit nog te bloggen. Dan heb ik een goede oplossing voor jou: laat het doen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik de goedkoopste SEO-blogger met echte resultaten én Limburgse humor ben. Letterlijk.

Weet je al waarom je blogt? Is dit om je expertise te tonen, met potentiële klanten in contact te komen of om gevonden te worden in zoekmachines? Eigenlijk zou het een mix van alle drie moeten zijn, zodat je van bezoekers klanten maakt. Zonder dat het je moeite kost.

Als laatste wil ik zeggen dat goede content belangrijk is. Dan gaat SEO vanzelf voor jou werken. Neem dat maar van mij aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven