6 kenmerken die bij een blog passen

Bijgewerkt: 14 juli 2023

Een blog is de perfecte manier om nieuwsgierige lezers te raken. Het is de plek om online je gedachten uit te wisselen met een groot publiek. Blogs kunnen persoonlijk of zakelijk zijn, humoristisch of serieus. De meeste hiervan hebben genoeg macht om bedrijven en overheden te beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende, is het geen eenvoudige taak om een professionele blogpost te schrijven. Alleen met geweldige artikelen krijg je de kans om jezelf als autoriteit bevestigen. En om hiermee klanten of meer omzet aan te trekken.

Welke zes kenmerken passen het best bij een blog? Wanneer je dit nog niet weet, moet je zeker even doorlezen.

1. Je bent jaloers op de autoriteit van de ander

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een goede blog maakt jou groen van jaloezie. Je ziet dat anderen, en misschien zijn het wel concurrenten, als de beste kunnen bloggen. Ze hebben flink wat autoriteit of naamsbekendheid opgebouwd. Je bent zo jaloers dat het pijn doet om de nieuwste blogs van dit soort mensen te lezen.

Uit jaloezie ga je allerlei rare dingen doen. Soms steel je stukjes tekst van die ander, in de hoop dat het binnen jouw blogpost veel beter staat. De jaloezie kan jou ook tot afgunst drijven. Daar ga je rare dingen van zeggen.

“Er zijn tekstschrijvers die van de daken schreeuwen dat ze ontzettend hoog in Google scoren.”

De uitspraak van een jaloerse tekstschrijver, die het niet kan hebben dat een ander beter blogt. Eigenlijk zou jaloezie je moeten stimuleren om harder te werken. Niet om te klagen. Het is een kunst om op de juiste manier met jaloezie om te gaan.

“Mijn concurrent schrijft mijn artikelen gewoon over, met hier en daar een aanpassing zodat het lijkt alsof ze het zelf heeft geschreven.”

Jaloezie leidt tot frustratie, onrust en stress. Omdat het niet lukt om zelf goed te bloggen, is het makkelijk om andermans teksten te stelen.

2. Je leert er nieuwe dingen van

Het tweede kenmerk die bij een goede blog past, is dat je ervan leert. Blogs worden geschreven door mensen met verschillende achtergronden en standpunten. Hierdoor maak je kennis met de meest uiteenlopende ideeën en perspectieven. Door veel blogs te lezen, daag je jouw denkwijze uit en verbreed je jouw kennis over uiteenlopende onderwerpen.

Veel blogs bieden ook praktische tips en advies. Of je nu wilt leren tuinieren, programmeren of koken, dankzij dit soort artikelen leer je stapsgewijs hoe je nieuwe vaardigheden ontwikkelt.

Dit betekent dat de meeste blogposts leerzaam zijn, zelfs wanneer dit op het eerste oog niet zo uitziet. Daar komt nog bij dat de meeste van dit soort artikelen door experts in specifieke vakgebieden zijn geschreven. Je leert van hun kennis en ervaringen.

“Verborgen tussen de digitale pagina’s schuilt een schat aan wijsheid, waar de geest vrij kan dwalen.”

Wereldwijd zijn er miljoenen blogs gepubliceerd, waardoor er een enorme hoeveelheid informatie en kennis tot je beschikking staat.

3. Altijd groene inhoud

Wanneer je een blogpost leest, is de inhoud actueel en relevant. Zelfs wanneer de post twee jaar geleden geschreven is. Goede blogs zijn groenblijvend. Dit betekent dat de inhoud altijd relevant voor de bezoeker is. Natuurlijk is het af en toe nodig om de inhoud te actualiseren of aan te passen, en dit moet dan ook zeker gebeuren.

Aan dit feit herken je gelijk de slechte blogs. Er staat verouderde informatie in, en hier zijn verschillende voorbeelden van op te noemen. Kijk maar eens of je deze informatie relevant of verouderd vindt:

  • 5 uitstapjes die je veilig tijdens de coronacrisis maakt
  • De nieuwste AOW bedragen van 2017
  • Leer omgaan met Windows XP
  • Een gids voor het kiezen van een faxapparaat
  • Het beste van MySpace

Verouderde informatie komt niet overeen met de huidige stand van zaken. Het is niet langer bruikbaar en het leidt tot het missen van nieuwe kansen en ontwikkelingen. Verouderde instructies kunnen ook tot veiligheidsrisico’s leiden. Dus: de allerbeste blogs bevatten groene inhoud.

4. Goede blogs bouwen een relatie op

Je voelt je verbonden. Soms zou je de blogger willen knuffelen of de hand schudden. Af en toe laat je een reactie achter, of bedank je de blogger op een andere manier. Goede blogs verbinden mensen met elkaar.

Een blogger is in staat om het vertrouwen van de lezers te winnen. Dit doet hij of zij door waardevolle en betrouwbare informatie te delen. Veel blogs bieden de mogelijkheid om op de inhoud te reageren. Dit zorgt voor een interactie en een betrokken gemeenschap. Ook zoiets versterkt de relatie met lezers.

Veel blogs weerspiegelen de persoonlijkheid van de blogger of auteur. Persoonlijke verhalen, ervaringen en perspectieven voegen een menselijk aspect toe. Blogs zijn gebaseerd op persoonlijk contact, of er nu een reactiemogelijkheid is of niet.

“In de blog vond ik een stem die mijn gedachten omarmde en mijn hart raakte. Door de letters op het scherm voelde ik een band ontstaan.”

Wanneer je dit soort reacties krijgt, weet je dat je blogs goed zijn. Dit is dus zeker een van de kenmerken die je moet onthouden.

5. Blogs gaan over communicatie

Een blogger communiceert met het publiek. Altijd en overal. De blogger deelt informatie, inzichten, tips of verhalen. De allerbeste bloggers kunnen als de allerbeste communiceren, gewoon via een website, social media en nieuwsbrieven.

Het is dan ook niet vreemd dat een goede blogger over een aantal karaktereigenschappen beschikt:

  • Passie over het onderwerp waarover ze schrijven
  • Sterke schrijfvaardigheden
  • Creatieve oplossingen bedenken
  • Houden zich aan een vastgesteld schema
  • Staan open voor feedback
  • Voelen zich betrokken bij hun publiek

Als je over deze kenmerken of karaktereigenschappen beschikt, weet je dat je in de basis een goede blogger kunt zijn. Nu alleen nog de woorden op de juiste manier op het scherm krijgen.

6. Je gaat er iets van doen

Wanneer je een goed artikel leest, krijg je er nieuwe inzichten of ideeën van. Dit stimuleert je om iets te gaan doen. Misschien sporten of afvallen, vaker met je hond spelen, iets moois voor je geliefde kopen of je collega een complimentje geven. Dat kan van alles zijn, zowel privé als op zakelijk gebied.

Mensen voelen na het lezen van een goede blog vaak de drang om iets te doen. Inspirerende inhoud motiveert. Blogs met praktische tips of stappenplannen dagen uit om aan de slag te gaan. Commerciële blogs bevatten ook nog eens een call-to-action oftewel een oproep tot actie. Dit nodigt uit om iets te proberen of je ergens voor aan te melden.

Kortom: wanneer je goede inhoud leest, kun je niet stil blijven zitten of apatisch toekijken. Het roept bijna altijd een reactie bij jou als lezer op.

Dit waren zes kenmerken die bij een blog passen. Nou vooruit, omdat je zo nieuwsgierig bent krijg je voor mij nog een aantal kenmerken. Als bonus dan.

Bonus 1: Het design is eenvoudig

Je wil tijdens het lezen geen afleiding. Dus geen knipperende teksten, felle kleuren die pijn aan je ogen doen, bewegende plaatjes of een muziekje dat automatisch afspeelt. Misschien krijg je nu een flashback naar de jaren 90, toen bijna alle websites uit dit soort designs bestonden.

Je kunt het nu niet zien, maar alles aan de oude Telegraaf (1999) knipperende of bewoog. Je kreeg er spontaan een migraineaanval van.

Een goed design maakt het makkelijker om op de website te navigeren. Daarnaast is de leesbaarheid goed: een tekstgrootte en lettertype waarbij je niet met je neus tegen het scherm hoeft te zitten of dat je ogen er vermoeid van raken. Verder is goed nagedacht over het kleurenschema, het logo en grafische elementen.

Bonus 2: originaliteit

Je hebt geen zin om een tekst te lezen die al 10 keer is herschreven. Of waarvan het onderwerp tig keer besproken is, het wordt alleen telkens in een ander jasje gestoken. Originaliteit is belangrijk. Dit betekent dat een goede blogpost een nieuwe benadering heeft.

De inhoud herhaalt niet wat al op het internet beschikbaar is. Het geeft juist nieuwe inzichten, ervaringen of persoonlijke standpunten. Zo ontstaat er een frisse kijk op het onderwerp en verken je nieuwe invalshoeken. Het laat je op een andere manier denken.

Bonus 3: je kunt niet meer stoppen met lezen

Het ergste aan een goede blog is dat je het niet naast je neer kunt leggen. Je moet door blijven lezen, of je nu wil of niet. Inmiddels heb je met deze blog 1380 woorden gelezen, en je bent er nog steeds. Waarom is het je niet gelukt om weg te gaan?

Ik geef toe dat ik het fijn vind dat je er nog steeds bent. Want het zegt iets over de inhoud en hoe waardevol die voor jou is.

Bonus 4: het laat je lachen of huilen

Wanneer je een artikel leest en de tranen stromen je over de wangen, dan is het goed. Verrekte goed! Die tranen komen van het lachen of het huilen.

Goede blogs ontroeren je of raken je. Ze doen iets met je emoties. Het maakt hierbij niet uit of het om een hevige of een hele subtiele emotie gaat. Ook het fronsen van je wenkbrauwen of een kleine glimlach is een teken van emotie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven