Waarom de meeste bloggers falen

Bijgewerkt: 2 augustus 2023

Wereldwijd bestaan er 1,8 miljard websites, waarvan ruim 650 miljoen blogs. Het runnen van een blog kost veel tijd en moeite. Vaak gaan hier ook de nodige kosten mee gepaard. Maar het is het waard, want goede blogsites trekken de aandacht van mensen.

Bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads dan bedrijven die dit niet doen. Bloggen is niet alleen populair bij bedrijven, het biedt verschillende online verdienmodellen. Bijvoorbeeld een passief inkomen middels affiliate marketing.

Ondanks het succes van blogs, faalt 80% van de bloggers. Binnen 18 maanden na het lanceren van hun nieuwe website, is duidelijk dat deze nooit succes gaat hebben.

Dit is waarom de meeste bloggers falen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er zijn verschillende redenen waarom bloggers geen kans van slagen hebben. Veel bloggers begrijpen niet hoe ze zichzelf in de beste positie plaatsen. Het ontbreekt ze aan kennis en ervaring. Veel van hen hebben ook de neiging om snel op te geven.

Bloggen vereist consistentie en toewijding. Wanneer je dit niet hebt, is de kans op succes betrekkelijk klein. Wil je weten waarom de meeste bloggers falen? Hieronder noem ik vijf oorzaken.

Niet vaak genoeg publiceren

Bloggers die meer dan 18 keer per maand iets publiceren, ontvangen vijf keer zoveel leads dan bedrijven die maximaal vier keer per maand iets publiceren. Het is belangrijk om minstens drie keer per week te bloggen. Hoe meer inhoud van hoge kwaliteit, hoe beter de resultaten op de lange termijn zijn.

Het probleem is dat veel bloggers geen tijd vrijmaken om nieuwe artikelen te schrijven. Bedrijven die dit laten doen, vinden het al snel te duur worden. Daarom kiezen ze vaak voor één blog per week. In de praktijk is dit veel te weinig, al helemaal wanneer concurrenten vaker publiceren.

De kwaliteit is te laag

Het gaat niet alleen om de hoeveelheid blogs, maar ook om de kwaliteit. Elke inhoud moet geschreven zijn voor mensen, met de bedoeling om hen te helpen. Bijvoorbeeld door antwoord te geven op een vraag of een oplossing voor een probleem te bieden.

De meeste blogs zijn commercieel. Ze zijn niet bedoeld om mensen te helpen, maar om iets te verkopen. Het is heel moeilijk om een niet-commerciële blog te schrijven, terwijl je er toch geld mee wil verdienen.

Niet-commerciële blog met tóch een verdienmodel

Bloggers met veel ervaring weten hoe ze niet-commerciële blogs schrijven en hier toch klanten of omzet mee genereren. Omdat de meeste bloggers onervaren zijn of de focus teveel op omzet hebben liggen, zijn ze niet ver verwijderd van een grote mislukking.

Geen boeiende inhoud

Zit jij te wachten op blogs met saaie inhoud? Waarschijnlijk niet. Binnen enkele seconden ben je op zoek naar een andere blog, die meer waarde biedt. De inhoud van een blog moet boeiend genoeg zijn om door te blijven lezen. Maar dat zijn de meeste blogs niet…

Dagelijks komen er duizenden nieuwe blogs bij. Het is een spel om de aandacht van het publiek te winnen. Degene die dit spel niet op de juiste manier speelt, zal altijd aan de verliezerskant staan.

Het creëren van boeiende inhoud moet de hoogste prioriteit hebben. Ruim 70% van de marketeers geeft aan dat ze dit het belangrijkst vinden. Toch zijn er veel marketeers of schrijvers die hier moeite mee hebben. Vaak komt dit omdat ze niet de juiste kennis omtrent het onderwerp hebben. Het resultaat is dat het publiek niet langer geïnteresseerd is.

Wanneer je weinig kennis hebt over een onderwerp en je wilt hier toch een blog overmaken, is het beter om een professional in te schakelen. Zoek een blogger die vaker over jouw onderwerp heeft geblogd.

Niet geoptimaliseerd voor zoekmachines

Elke blog moet geschreven zijn voor mensen. Maar het is ook belangrijk om deze te optimaliseren voor zoekmachines. Doe je dit niet dan zullen de artikelen niet hoog in de organische zoekresultaten ranken. Dit is ook weer een reden waarom de meeste bloggers falen.

Voor de meeste blogsites is meer dan 65% van het verkeer afkomstig van organisch zoeken. Op de tweede plaats staat betaald zoeken (adverteren), gevolgd door social media. Wanneer een bedrijf of blogger niks met adverteren doet, dan kan tot wel 90% van het verkeer uit de organische zoekresultaten komen.

Het is dus belangrijk om elke blog te schrijven volgens de SEO richtlijnen. Het is een goed idee om trefwoorden te onderzoeken. Trefwoorden helpen zoekmachines om te begrijpen waar de blogpost over gaat. Natuurlijk is het belangrijk om alleen over dingen te schrijven die aansluiten bij je website, je aanbod en natuurlijk de doelgroep.

Wanneer je gebruik maakt van afbeeldingen en video’s, is het goed om hier beschrijvingen voor te maken. Ook hiermee help je zoekmachines, zodat ze afbeeldingen en video’s beter kunnen indexeren.

Niet geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten

Een andere veel gemaakte fout is dat blogs niet worden geoptimaliseerd voor gesproken zoekopdrachten. Al in het jaar 2013 vertelde ik over de toekomst van gesproken zoekopdrachten, en hoe we hier content op aan moeten passen.

Meer dan 65% van de Amerikanen maakt al gebruik van spraakgestuurde assistenten. In Europa is dit wat minder, maar dit gaat zeker toenemen. Door blogs te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, scoren ze beter in de organische zoekresultaten.

Deze optimalisatie vraagt om een andere aanpak. Je moet weten hoe mensen met spraakgestuurde assistenten omgaan. Ook moet je inzicht krijgen in de zoekopdrachten die hierbij horen. Houd er rekening mee dat spraakgestuurde zoekopdrachten vaak een stuk langer zijn.

Het ontbreken van afbeeldingen

Vaak schrikken mensen terug van lange blogs. Door afbeeldingen te gebruiken, zorg je voor pauzes. Bovendien zijn afbeeldingen vaak makkelijker te begrijpen. Ze dienen als ondersteuning van de tekst.

Blogs die helemaal geen afbeeldingen bevatten, trekken minder verkeer aan. Aan de andere kant, blogs met goede afbeeldingen trekken tot wel 90% meer bezoekers naar zich toe. Het gebruik van afbeeldingen of video’s kan dus een enorm verschil maken.

Bij gebruik maken van afbeeldingen en video’s is het belangrijk om deze te voorzien van een alt-beschrijving. Dit helpt zoekmachines om de inhoud te begrijpen. Het is altijd goed om te streven naar een hoge positie in Google Afbeelding, want ook via die kant trek je bezoekers naar je website.

Geen duidelijke doelen stellen

Er zijn veel redenen waarom bloggers falen. Bij veel blogsites vraag ik me af welk doel ze hebben. Sommige van deze sites worden gestart vanuit een hobby of project, om te kijken hoe ver ze ermee komen. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, maar vaak zit er geen duidelijk doel achter. Het is een probeersel, niets meer. En probeersels zonder doel hebben vaak de neiging om te mislukken.

Het is belangrijk om tijdgebonden doelen te stellen. Bijvoorbeeld je omzet binnen een half jaar met 10% verhogen. Maar ook met betrekking tot bloggen zelf is het belangrijk om een tijdgebonden doel aan te houden. Het zorgt voor consistentie, zodat je niet ‘maar wat doet’. Bedenk bijvoorbeeld hoeveel lezers je tegen het einde van het eerste jaar, of het derde jaar wil hebben.

Geen begrip van de doelgroep

Welke mensen zijn geïnteresseerd in je blogs? De meeste bloggers schrijven over onderwerpen die ze zelf interessant vinden. Hierbij houden ze geen rekening met de interesses of de wensen van hun doelgroep.

Wanneer je geen onderzoek doet naar je doelgroep, weet je niet zo goed voor wie je aan het schrijven bent. Ook wordt het dan lastig om behulpzaam te zijn voor de doelgroep. Vaak ben je alleen maar met jezelf bezig, niet met het publiek.

Websites die al jarenlang bloggen en geen explosieve groei laten zien, zijn waarschijnlijk alleen met hun eigen interesses bezig.

Je bent niet met een probleem bezig

Goede blogs lossen een probleem op. Helaas doet ruim 50% van de blogs dit niet. Enerzijds komt dit omdat de blogger alleen vanuit zijn eigen interesses schrijft. Hij wil niet behulpzaam zijn voor het publiek.

Sommige blogsites gaan over willekeurige onderwerpen. Zo heb ik vaker bij een copywriter gezien dat hij niet alleen over zijn vak schrijft, maar ook over zijn vakanties in Denemarken. Dit is verwarrend voor bezoekers. Gelukkig is hij fan van mijn blogs, en neemt hij mijn advies graag aan. Daarom heeft hij zijn Denemarken-blogs verwijderd. Ik hoop dat dit hem helpt om zijn blogs succesvoller te maken.

Kijk dus of je de focus op een specifiek probleem legt, of dat je over van alles en nog wat schrijft. Wanneer je een passie over meerdere onderwerpen hebt, is het beter om over elk onderwerp een aparte website te bouwen.

Wil jij bij die 20% succesvolle bloggers horen? Daar ga ik jou bij helpen. Neem contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven