Waarom bloggen bedrijven? Over de voor- en nadelen

Bijgewerkt: 4 oktober 2022

Er zijn nog maar weinig bedrijven die niet bloggen. Meer dan 70% van de zakelijke websites is voorzien van een apart bloggedeelte met frequente nieuwe blogs. Het is al enige tijd een hype en wanneer je het niet doet hoor je er niet bij. Maar waarom bloggen bedrijven nu echt?

Het plaatsen van blogposts is om verschillende redenen goed voor ondernemingen. Het zorgt voor meer betrokkenheid, vergroot de online zichtbaarheid en brengt uiteindelijk ook meer geld in het laatje. Toch kan bloggen ook wat nadelen met zich mee brengen.

Hogere betrokkenheid van bezoekers of klanten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de grootste voordelen van een bedrijfsblog is dat het de betrokkenheid van bezoekers en klanten vergroot. Je trekt klanten mee het bedrijf in, laat ze kennismaken met je producten of diensten en geeft praktische tips. Wanneer bezoekers veel achtergrondinformatie van het merk, product of dienst krijgen, zijn ze eerder bereid om een aankoop te doen.

Expertise delen wekt vertrouwen op

Bedrijven met een hoge betrouwbaarheid draaien veel meer omzet dan onbetrouwbare bedrijven. Door te bloggen en hiermee je expertise te delen, wek je vertrouwen bij het publiek op. Het publiek heeft in de gaten dat je veel kennis omtrent bepaalde onderwerpen hebt.

Het werkt echt heel eenvoudig. Veel mensen vertrouwen snel iets dat op het internet staat. Wanneer je als website toont dat je kennis van zaken hebt en de bezoeker ook nog eens behulpzaam bent, dan heb je alvast punten met je expertise gescoord. Hoe meer je expertise via blogs naar buiten komt, hoe beter dit voor je aanzien is.

Naamsbekendheid opbouwen

Bedrijven die veel bloggen komen sneller onder de aandacht van het publiek. Hierdoor bouw je naamsbekendheid op. Zelfs wanneer mensen je blogs niet lezen, komen ze je naam toch vaker tegen. Bijvoorbeeld omdat anderen je blogs op social media delen of er over gepraat wordt.

Beter zichtbaar in de organische zoekresultaten

Een belangrijke reden waarom bedrijven bloggen is de online zichtbaarheid. Een hoge positie in Google levert veel extra bezoekers voor de website op. Wanneer je regelmatig blogt, en de posts zijn van een hoge kwaliteit, vergroot je de kans op een hogere ranking.

Wat je onder ‘hoge kwaliteit’ verstaat is zeer betrekkelijk. Voor de een is een blog met de u-aanspreekvorm eentje van hoge kwaliteit. Voor de ander zal dit een foutloze tekst zijn (geen taalfouten). Helaas zit dit niet zo eenvoudig in elkaar. Een blog moet informatief en amuserend zijn, maar vooral autoriteit uitstralen.

De doelgroep eenvoudig bereiken

Je kunt de doelgroep via televisiereclame, een online advertentie of folders bereiken. Helaas kosten deze methoden veel tijd en geld. Bovendien is niet duidelijk of je de volledige doelgroep bereikt, en wat hun reactie hierop is.

Door te bloggen gaat de doelgroep naar jou op zoek. Je hoeft dus niet zelf middelen te vinden om met de doelgroep in contact te komen.

Het effect is meetbaar

Wanneer je blogs op je website plaatst houd je eenvoudig bij hoeveel bezoekers hierop afkomen. Je ziet via welk medium of kanaal de bezoekers binnenkomen (bijvoorbeeld Google, social media of een advertentie) en hoe lang ze op de pagina blijven. Een korte bezoektijd wil zeggen dat de bezoeker je blog niet interessant genoeg vond.

Iets anders om bij te houden is de bounce ratio. Dit is het aantal pagina’s dat een en dezelfde bezoeker bekijkt. Een hoge bounce ratio klinkt geweldig maar dat is het dus niet. Het betekent dat veel bezoekers na de eerste pagina weer verdwijnen. Toch is een hoge bounce ratio niet altijd slecht, voor affiliate websites is dit juist goed. Het kan zomaar betekenen dat bezoekers op advertenties klikken, en daarom niet meer op de website zijn.

Je mailinglijst laten groeien

Weet je waarom bloggen onder bedrijven op zoek populair is? Omdat je hiermee je mailinglijst laat groeien. Geef bezoekers de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Mogelijk vragen ze ook een offerte of meer informatie aan.

Conclusie bloggen voor bedrijven

Ik heb verschillende redenen genoemd waarom bedrijven bloggen, maar is het ook iets voor jou? In veel gevallen wel, middels bloggen onderscheid je jezelf van concurrenten. Je informeert je lezers over belangrijke zaken, toont hoe je bedrijf in elkaar steekt en bent ook nog eens meer zichtbaar.

Kortom: een bedrijfsblog zorgt ervoor dat mensen jou als expert binnen je vakgebied zien.

Je eigen bedrijfsblog starten

Bloggen is zeer laagdrempelig, iedereen kan een blogsite opzetten. Een bedrijfsblog vormt een apart onderdeel van de zakelijke website. Zorg dat de bedrijfsblog via het hoofdmenu toegankelijk is. Informeer vaste klanten over de komst van de bedrijfsblog. Deel dit ook op social media, zo trek je alvast de eerste bezoekers naar je blogs.

Verder is het belangrijk om relevante onderwerpen voor je blogs te vinden. Zorg dat onderwerpen zo dicht mogelijk bij je merk, product of dienst liggen. Doe eventueel een zoektermenonderzoek, dit is een belangrijk onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Ik adviseer ook altijd om een concurrentenanalyse uit te voeren. Weet waar je concurrenten over bloggen en waar ze goed mee in zoekmachines scoren.

De laatste tip die ik mee wil geven: blijf altijd uniek. Voorkom dat je bedrijfsblog heel erg op die van de concurrent gaat lijken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven