Een digitale strategie opzetten

Bijgewerkt: 4 oktober 2022

Als onderneming wordt je meegetrokken in de digitale wereld. Hierdoor lijkt de concurrentie groter dan voorheen. Toch is dit een goede ontwikkeling, want digitalisering zorgt er ook voor dat je doelgroepen makkelijker en eerder bereikt.

Opvallend is dat bijna de helft van de bedrijven geen digitale strategie heeft. Dit is wel belangrijk, want het raakt elk bedrijf. Je zult je als ondernemer aan deze ontwikkelingen aan moeten passen. Want: een goede digitale strategie zorgt voor groei van de organisatie.

De beste digitale strategie voor bedrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het internet creëert interactie tussen bedrijven, merken, producten, diensten en eindgebruikers. Het internet loopt door verschillende lagen van het bedrijf heen. Hier komen verschillende belanghebbende samen waaronder consumenten of klanten, bloggers, influencers, analisten, leveranciers maar ook partners of concurrenten.

Zoekmachines hebben veel invloed op bedrijven. Er is een duidelijke relatie tussen zoekmachines, social media en bedrijfsomzet. Een zoekmachine kan de bedrijfsomzet flink verhogen of juist voor een slechte omzet zorgen.

Vanwege de groeiende online concurrentie is het zaak om zo goed mogelijk op het internet zichtbaar te zijn. Er zijn een hoop digitale strategie bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Ik toon je een aantal van deze bedrijven.

Bianca Walraven

Dit klinkt misschien als een “Wij-van-WC-eend”-verhaal, maar door de jaren heen heb ik kunnen laten zien hoe invloedrijk content is. In 6 jaar tijd schreef ik meer dan 25.000 artikelen voor het internet. Natuurlijk heb ik hierbij ook fouten gemaakt, maar die waren wel leerzaam.

Ik ontdekte welke blogs en artikelen het beste in zoekmachines scoorden. De SEO richtlijnen van Google mixte ik met mijn eigen onderzoeken en ideeën. Dit heeft geleid tot de beste digitale strategie.

Op het gebied van digitale strategie heb ik bewezen dat contentmarketing werkt, in combinatie met social media marketing, SEO campagnes en het maken van reclame. Niet alle aspecten van digitale strategie passen binnen een bedrijf. Daarom kijken we van tevoren wat de doelstelling is en op welk onderdeel we ons moeten richten. Dit kan gaan om een betere vindbaarheid in Google, meer verkeer of een hogere conversie.

Ik nodig je uit om met mij in gesprek te gaan en de mogelijkheden te bekijken. Laat je ook verrassen door de voordelige tarieven.

Happy Horizon (voorheen Happy Idiots)

Een gevestigde naam op het gebied van digitale strategie is Happy Horizon. Dit bedrijf stond jarenlang bekend onder de naam Happy Idiots. Het zijn echte veteranen wanneer het op een digitale strategische partner aankomt. Het bedrijf is gevestigd in Eindhoven maar bedient, net als wij, de gehele Nederlandse markt.

WebFX (Verenigde Staten)

Ik word steeds vaker benaderd door bedrijven die in het buitenland gevestigd zijn. Ze vragen mij om hulp bij het realiseren van een betere positie in Google. Op zich wil ik ze graag helpen, maar ik ben hier niet de aangewezen persoon voor. SEO luistert heel nauw. Een SEO’er vanuit Nederland weet alles over Nederlandse zoektermen en hoe gebruikers hiermee omgaan. Een SEO-expert uit Amerika weet exact hoe de Amerikaanse zoekmarkt in elkaar steekt.

Om die reden verwijs ik buitenlandse klanten liever door naar een kwalitatief bureau voor digitale marketingoplossingen. WebFXis gevestigd in de Verenigde Staten (Pennsylvania) en bestaat uit een team van ervaren marketeers en ontwikkelaars.

Zelf een digitale strategie opzetten

Zelfs met een klein budget is het mogelijk om gebruik te maken van een digitaal bureau. Vraag de tarievenkaart en ontdek dat online marketing niet duur hoeft te zijn.

Liever zelf een digitale strategie opzetten? Hieronder een korte handleiding.

Over de doelstelling nadenken

Je kunt klakkeloos een online campagne opzetten en hier veel geld insteken. Of honderden blogs schrijven en ervan uitgaan dat ze goed in Google scoren. Het is niet moeilijk om dit te doen, maar levert het ook wat op? Voordat je ergens een hoop tijd en geld in steekt moet je eerst over de doelstelling nadenken.

Wat denk je te gaan bereiken met behulp van online marketing? Wie is de doelgroep, welke oplossing heb je voor de doelgroep en hoe kunnen potentiële klanten je onderneming vinden? Bedenk ook waar je over 5 of 10 jaar wil staan, dit helpt je bij het opzetten van een digitale strategie.

Analyseer de doelgroep

Er wordt te weinig nagedacht over de doelgroep, terwijl dit wel het belangrijkste onderdeel van je strategie is. De doelgroep bepaalt namelijk hoe, of en wanneer je deze kunt bereiken. Sommige doelgroepen zijn veel op social media aanwezig. Andere doelgroepen voelen zich onrustig of lopen met vragen rond, waarbij ze veel via Google opzoeken.

Kijk niet alleen naar je huidige doelgroep maar ook naar het gedrag. Doe onderzoek om erachter te komen wat de doelgroep bezighoudt, en hoe ze gebruik maken van internet.

Kijk kritisch naar concurrenten

Er zijn maar weinig bedrijven die geen last hebben van concurrenten. Een gezonde strijd aangaan met je concurrenten zorgt voor een betere dienstverlening. De consument of de klant vaart hier wel bij, en het is natuurlijk goed voor je bedrijfsomzet.

Durf de strijd met concurrenten aan te gaan. Ze zeggen wel eens ‘wie het hardst schreeuwt trekt de meeste aandacht’. Bij een digitale strategie gaat het erom dat je het meest zichtbaar bent. Zorg dat je weet hoe de concurrent aan zijn online zichtbaarheid werkt. Sloop de fouten die je concurrent maakt eruit, en hanteer een betere strategie.

Werk met KPI’s

KPI’s of Kritieke prestatie-indicatoren analyseren de prestaties van je onderneming. Ik werk veel met content-KPI’s. Hierbij meet en analyseer je de invloed van content. Zo ben ik erachter gekomen dat content het belangrijkste onderdeel van digitale strategie moet zijn.

Maar je kunt binnen je digitale strategie ook met andere KPI’s werken. Bijvoorbeeld het bijhouden van inkomend verkeer via social media, het bouncepercemtage van de website of merkgebonden verkeer.

Kies in het begin niet te veel KPI’s. Door met maximaal drie KPI’s te werken verzamel je gericht data en kun je de strategie hierop aanpassen.

Wees consequent in wat je doet

Veel ondernemers beginnen enthousiast aan hun nieuwe strategie. Maar het is moeilijk om de digitale wereld bij te houden. Daarom zwakt het plan uiteindelijk af, en dit is van invloed op het zoekverkeer en de conversie.

Wat je ook doet of waar je ook voor kiest, wees hier consequent in. Heb je daar toch wel moeite mee, neem dan contact op. We zijn er om je te ondersteunen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven