Verschillende doelgroepen (marketing)

Elk bedrijf krijgt met verschillende doelgroepen te maken. Binnen de marketing spelen deze een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (adverteren in zoekmachine). Vooraf de doelgroep bepalen bespaart een hoop geld. Daarnaast is het goed om de verschillende doelgroepen onder de loep te nemen en hier de campagne, het product of de dienst op af te stemmen.

De doelgroep betekenis

Een doelgroep noem je ook wel target audience, oftewel specifiek op een groep mensen targeten. Alle personen binnen een doelgroep hebben een of meerdere overeenkomende kenmerken. Bijvoorbeeld de doelgroep senioren, dit zijn alle zestigplussers, ongeacht of dit man of vrouw is. Maar een doelgroep kan ook juist naar geslacht zijn ingedeeld (man of vrouw).

De doelgroep bepalen is erg belangrijk. Een campagne, product of dienst moet namelijk goed bij de doelgroep binnenkomen. Elke doelgroep moet weer op een andere manier worden aangesproken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Verschillende doelgroepen marketing

Wie zich bezighoudt met marketing weet als geen ander hoe belangrijk het is om kennis te maken met de verschillende doelgroepen. Hieronder vind je de meest voorkomende doelgroepen met hun specifieke kenmerken.

Leeftijd

De verschillende doelgroepen worden vaak naar leeftijd ingedeeld. Bijvoorbeeld jongeren tot en met 25 jaar, volwassenen van 25-60 jaar of senioren vanaf 60 jaar en ouder. Kinderen behoren soms ook tot de doelgroep, hierbij geldt dan een leeftijd van 15-18 jaar. Zijn kinderen uit de doelgroep jonger dan 15 jaar dan wordt een campagne vaak op ouders van jonge kinderen gericht.

Locatie

Een tweede doelgroep is de locatie. Bevindt de doelgroep zich in Nederland, de Benelux, Europa of wereldwijd? De locatie kan ook heel specifiek zijn, bijvoorbeeld per provincie, regio, stad of dorp.

Opleiding

De meeste campagnes zijn niet getarget op een specifiek opleidingsniveau, maar dit kan wel. Bijvoorbeeld wanneer het om dure producten gaat, lager opgeleiden hebben over het algemeen een beperkter budget. Daarnaast kunnen sommige diensten juist bedoeld zijn voor hoger opgeleiden. Opleiding behoort dus ook tot de verschillende doelgroepen.

Geslacht

Man of vrouw, dit kan het verschil maken. Aftershave is natuurlijk voor de mannelijke doelgroep bestemd en maandverband juist weer voor de vrouwelijke doelgroep. Wie op social media adverteert zal merken dat je niet altijd op geslacht kunt selecteren. Dit komt omdat er dan al snel aan discriminatie wordt gedacht.

Burgerlijke status

Getrouwd, geregistreerd partnerschap, samenwonend of alleenstaand. Gaat het om een gezin met of zonder kinderen? De burgerlijke status maar ook de samenstelling van het huishouden bepaalt de uiteindelijke doelgroep.

Bedrijven of consumenten

B2B (bedrijven) of B2C (consumenten), dit maakt een groot verschil binnen het aanbieden van producten of diensten. Dit zijn twee verschillende doelgroepen met beide een andere aanpak. Dit is zo belangrijk dat ook de website hierop moet worden aangepast. Bedrijven die zich zowel op andere bedrijven als consumenten richten houden er soms twee websiteversies op na.

Levensgebeurtenissen

Op dit gebied zijn er veel verschillende doelgroepen. Denk bij levensgebeurtenissen aan een huwelijk, echtscheiding, pensioen, nieuwe baan, koopwoning, ziekte, overlijden, geboorte en nog veel meer. Ook deze doelgroepen zijn belangrijk, bijvoorbeeld de begrafenisondernemer met de target overlijden en de fotograaf met de target huwelijk.

Interesses

De laatste in de verschillende doelgroepen zijn de interesses. Dit kan heel breed maar ook heel specifiek zijn. Een brede interesse is muziek & film, specifieker is dat de persoon van rock & roll houdt.

Vooral bij adverteren op social media wordt de doelgroep middels interesses bepaald. Dit kan van alles zijn bijvoorbeeld dieren, knutselen, gereedschap, planeten, vakantie en noem het maar op.

Verschillende doelgroepen die elkaar overlappen

Het is op zich helemaal niet vreemd dat verschillende doelgroepen een overlapping hebben met elkaar. Voor grote bedrijven is het soms beter om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken. Bijvoorbeeld bij de verkoop van frisdrank, iets dat zowel jongeren als ouderen drinken. Hierbij maken geslacht, leeftijd, opleiding of interesses niet uit. In dit geval voorkom je dus niet dat er overlappingen ontstaan. 

In andere gevallen is het juist goed om de doelgroep te specificeren. Dat heeft als voordeel dat je tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde doelgroep bereikt. Aan de andere kant loop je mogelijk een gedeelte van de doelgroep mis, simpelweg omdat het bereik veel kleiner is. Over het algemeen geldt: hoe meer targets je toepast, hoe specifieker de doelgroep wordt.

Grote bedrijven zetten hun campagnes vaak zo breed mogelijk in. Bijvoorbeeld door te adverteren via televisie en radio. Hierbij wordt juist getarget op alle volwassenen (televisiereclame om 20:00 uur) of jonge kinderen (reclame tussen kinderprogramma’s door). Adverteren in een reclameblok van een kookprogramma? Dan is gekozen voor een doelgroep met de interesse koken & gezondheid. Het is dus ook bij televisiereclame mogelijk om voor verschillende doelgroepen te gaan.

Doelgroepsegmentatie

Een grote doelgroep verdelen in kleinere groepen noem je ook wel doelgroepsegmentatie. Dit is vooral belangrijk wanneer de doelgroep eigenlijk te groot is. Het wordt dan lastig om met een grote groep mensen te communiceren. Doelgroep segmentatie vindt plaats op basis van leeftijd, geslacht, locatie, opleiding of versus.

Houd er wel rekening mee dan doelgroepsegmentatie niet hetzelfde is als marktsegmentatie. In dit laatste geval baken je de markt af, bedoeld om producten of diensten te verkopen. Dit heeft wel wat overeenkomsten met doelgroepsegmentatie, vandaar dat deze twee vaak door elkaar worden gehaald.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.