Bedrijfsblog voor een betere klantenbinding

Bijgewerkt: 30 september 2022

Niemand verplicht ondernemers of bedrijven om te bloggen. Toch is een bedrijfsblog altijd een goed idee. Het vergroot de naamsbekendheid, trekt meer bezoekers naar de website en realiseert een goede klantenbinding.

Een blog heeft een persoonlijk karakter. Hierdoor kan het bedrijf de menselijke kant laten zien, en zo meer vertrouwen en empathie opwekken. Het is al meerdere keren gebleken dat een bedrijfsblog klanten aan een merk of bedrijf bindt.

Het nut van een blog

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommigen zien een blog als een online dagboek waarin je klaagt over de luidruchtige buren, je reisverhalen deelt en laat zien wat je gisteren hebt gegeten. Fout, daar heb je tegenwoordig social media voor. Maar het is wel een feit dat een blog ooit als online dagboek is begonnen (weblog = internet-dagboek).

Moderne blogs hebben een professionele uitstraling. Op een laagdrempelige manier bevatten blogs veel informatie omtrent een onderwerp, leuke weetjes of handige tips. Dit heeft niets meer je persoonlijk leven te maken.

Waarom een bedrijfsblog een must is

Veel bedrijfswebsites hebben een saaie uitstraling. Ze vertellen over hun diensten of producten, geschiedenis en toekomstbeeld. Voor de meeste bezoekers zijn dit weinig interessante feiten. De moderne bezoeker wil geamuseerd en geïnformeerd worden.

Een bedrijfsblog richt zich op onderwerpen die betrekking hebben op het bedrijf, merk of aanbod. Door te bloggen over onderwerpen waar veel vragen over zijn, ga je de binding met (potentiële) klanten aan.

Zakelijk bloggen betekent je profileren als expert. Hiermee bouw je een netwerk en publiek op. Het is goed voor branding, want het roept een gevoel bij het publiek op.

Beter zichtbaar in zoekmachines

Een bedrijfsblog heeft nóg een groot voordeel: het verbetert de zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Vooral beter vindbaar zijn in Google is erg belangrijk. Google is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd, alleen al in Nederland heeft het een aandeel van meer dan 92%.

Het internet wordt overspoeld door miljoenen blogs. Wie de beste blogs schrijft krijgt een goede positie in de organische zoekresultaten. Stel je voor dat je op positie #1 in Google staat. Dat levert je tot wel 45% van het zoekverkeer op. Voeren dagelijks 1000 mensen een bepaalde zoekopdracht uit en sta je voor deze zoekterm op positie 1, dan levert je dit dus tot wel 450 extra bezoekers per dag op.

Een hoge positie in Google en andere zoekmachines levert niet alleen meer bezoekers op, ook verhoogt het de bedrijfsomzet. Maar dat is nog niet alles, want je bouwt er ook naam mee op. Hoe vaker een website onder de ogen van het publiek komt, hoe beter deze blijft hangen. Zelfs wanneer mensen niet naar je website klikken, zien ze in een flits van een seconde toch je naam voorbijkomen. Zoiets noem je een subliminale boodschap.

Het opzetten van een bedrijfsblog

Elke onderneming kan een bedrijfsblog opzetten. Dit is op de normale bedrijfswebsite te realiseren. De bedrijfsblog is vanaf het hoofdmenu bereikbaar. Van hieruit krijgt de bezoeker een overzicht van de meest recente blogs. Het is niet nodig om een aparte website op te zetten om van hieruit zakelijk te bloggen. Toch zijn er bedrijven die dit prettiger vinden, om zo de bedrijfsblog en de bedrijfswebsite van elkaar gescheiden te houden.

Door de bedrijfsblog regelmatig te voorzien van verse content, verhoog je de interactie met bezoekers. Ook is dit goed voor de ranking in zoekmachines.

De inhoud van de zakelijke blogs

Waarover moet je als ondernemer bloggen? Dit is een vraag waar velen mee worstelen. Het is belangrijk om de onderwerpen zo dicht mogelijk bij het bedrijf, het merk of het aanbod te houden. Wijk hier niet vanaf, dit zorgt voor verwarring bij zowel bezoekers als zoekmachines.

Een goede blog bevat informatie waarvan je nog niet wist dat dit bestond. Elke blog moet dus een meerwaarde voor de bezoeker hebben. Wat die meerwaarde is, dat is een beetje lastig inschatten. De een weet niet wie of wat Wuxi* is, de ander kan je hier alles over vertellen.

*(Wuxi = een oude Chinese industriële stad)

Blog je over zaken waar iedereen wel verstand van heeft, bijvoorbeeld hoe je een boterham smeert, dan zou je dieper op het onderwerp in kunnen gaan. Bijvoorbeeld welke boter op brood de meest gezonde keuze is. Zo smijt je wat feiten op tafel waar je de bezoeker mee verrast.

U of jij, wat is de beste keuze?

Met name ouderwetse ondernemers zijn van mening dat zakelijk bloggen alleen kan wanneer je de bezoeker met u aanspreekt. U staat voor respect en zakelijkheid, maar je creëert er ook afstand mee. Moderne bedrijven hebben in de gaten dat je ook met de aanspreekvorm ‘je’ nog steeds beleefd en zakelijk overkomt.

Veel overheidswebsites hebben een tijdje terug de overstap gemaakt van ‘u’ naar ‘je. Hier isa goed over nagedacht, want het is tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk om ‘u’ tegen onbekenden te zeggen. Wie spreek je wel met u aan? Dit geldt voornamelijk voor mensen op leeftijd, die vinden het prettig om met u te worden aangesproken. Dus ben je een bedrijf in rollators, trapliften of bied je seniorleningen aan, dan kun je beter voor de u-aanspreekvorm kiezen. Ook in de bedrijfsblogs.

We helpen je met het opzetten van een bedrijfsblog

Kan de website wel wat meer bezoekers ontvangen, werk je aan naamsbekendheid of is klantenbinding een belangrijke doelstelling? We helpen met het opzetten en onderhouden van een bedrijfsblog.

Door regelmatig te bloggen wordt de website voorzien van verse content, iets dat bij zoekmachines goed in de smaak valt. Ook zorgt het voor een hogere betrokkenheid bij het publiek. We adviseren omtrent de frequentie, lengte van de blogs, onderwerpen en zoektermen. Daarnaast schrijven we blogs op dagelijkse/wekelijkse basis, per maand of incidenteel. Vraag naar de mogelijkheden en de tarieven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven