De verschillende links binnen linkbuilding

Bijgewerkt: 16 april 2023

Wil je hoger in Google en andere zoekmachines staan? Dan moet je je bezighouden met SEO. Vroeger bestond SEO uit het beïnvloeden van zoekmachines. Tegenwoordig is dit gericht op een goede gebruikservaring. Is je website voor gebruikers goed dan is hij dat ook voor zoekmachines. Linkbuilding is een van de drie onderdelen van SEO. Hierbij is het belangrijk om te weten dat er drie verschillende links zijn.

Een korte uitleg over linkbuilding

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je actief links van andere websites dan die van jou verzamelt, dan noem je dit linkbuilding. Maar je kunt ook op een natuurlijke manier linkbuilden. Hierbij deel je waardevolle content en plaatsen andere websites vrijwillig en link naar die van jou. Soms heb je dit niet eens in de gaten.

Het verzamelen van backlinks wordt gedaan om de autoriteit van je website te vergroten. Je moet weten dat deze techniek vroeger heel goed werkte. Tegenwoordig draait het om de kwaliteit van backlinks.

Drie soorten links

Wil jij je bezighouden met linkbuilden? Maak dan onderscheid tussen de drie soorten links. Hieronder omschrijf ik ze uitvoerig.

1. Natuurlijke links

Dit is mijn absolute favoriet! Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk natuurlijke links verzamelt. Dat doe je dus niet door websites te benaderen en te vragen of ze een link willen plaatsen. Nee, je benadert juist helemaal geen websites. Wat je dan wel doet? Dat is het creëren van hoogwaardige content.

Ja, maar wat is hoogwaardige content? Is dat een blogpost zonder taalfouten? Of een tekst waarin je dure woorden gebruik? Nee. Hoogwaardige content is relevant voor je doelgroep. Ze halen de juiste informatie uit je blogs of teksten. Hiermee help je ze in hun online zoektocht.

Het maakt helemaal niet uit wanneer er eens een taalfout in je teksten staat. Maar het maakt wel verschil of je dure of begrijpelijke woorden gebruikt. Een tekst moet namelijk voor een brede doelgroep zijn. Niet alleen maar voor hooggeleerden.

Wanneer je hoogwaardige content deelt dan bied je meerwaarde voor het publiek. Andere websites zien dat ook. Ze vinden je content waardevol genoeg om hiernaar te linken. Op deze manier verzamel je natuurlijke backlinks. Dat is de beste methode om de autoriteit van je website te vergroten.

2. Geprefereerde links

Prefereren is ergens een voorkeur aan geven. Dit betekent dat een website liever naar jouw website linkt dan naar een ander. Niet vanwege de content op je website maar omdat je een samenwerking aangaat. In de vorm van gastbloggen.

Jouw expertise kan voor andere websites belangrijk zijn. Middels gastbloggen deel je jouw kennis en ervaring op die andere website. Hiermee bied je meerwaarde aan het publiek van die site. Maar waarom zou je een andere site aan waardevolle content helpen? Omdat er in een gastblog een linkje naar jouw website staat.

Gastbloggen is om drie redenen een goed idee. De eerste reden is dat je aan linkbuilding doet. Het tweede is dat je direct meer verkeer naar je site trekt, afkomstig van die andere websites. De derde reden is dat je naamsbekendheid opbouwt. Jouw naam of bedrijfsnaam staat immers op andere websites.

Soms wordt met geprefereerde links ook linkruil bedoeld. Dat is zeker een optie maar het ruilen van links zie ik eerder als de derde soort link: betaald.

3. Betaalde links

Hiermee kom ik gelijk op het derde soort link uit. Het gaat om links waar je voor betaalt. Vaak koop je die via een website of een marketingbureau in. In meer dan de helft van de gevallen gaat het om slechte kwaliteit links. Zoekmachines keuren deze links af. Dit leidt vaak tot een lagere ranking in de zoekresultaten.

Betaalde links werkt alleen wanneer de marketeer op zoek gaat naar relevante websites die autoriteit hebben opgebouwd. Daarom vertel ik mijn klanten altijd dat betaald linkbuilden niet goedkoop is. Als ik al met betaalde links werk, en dat doe ik niet zo vaak, betaal ik tot wel € 150 per linkje. Maar dat zijn dan linkjes waarvan ik zeker weet dat ze veel meerwaarde bieden.

Koop je ergens een linkbuilding pakket voor € 50 in? Ga er dan maar vanuit dat dit lage kwaliteit links zijn. En ook een pakket van € 300 kan geen hoge kwaliteit te bieden. Je kunt voor € 300 geen 10 of 20 backlinks krijgen.

Ondanks dat ik af en toe betaalde links verkoop adviseer ik mijn klanten altijd om dit niet te doen. Het is veel belangrijker om waardevolle, relevante en deelbare content te maken. Daar scoor je veel hoger mee.

Linkbuilding strategieën

Je weet nu meer over de verschillende links binnen linkbuilding. Het is ook goed om te weten dat er verschillende strategieën zijn. Sommige strategieën hebben weer direct met een van de drie soorten links te maken. Ik laat je 6 strategieën zien.

Gastbloggen

Hierbij schrijf je artikelen voor andere websites. In ruil daarvoor krijg je een linkje naar jouw website. Dit valt onder geprefereerde links. Het is effectief wanneer je jouw website met relevante sites verbindt. Doe nooit zaken met websites die weinig met jouw branche of niche te maken hebben.

Linkruil

Met deze strategie werk je samen met andere websites. Jullie delen links met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld middels een aparte linkpagina. Maar het kan ook dat je een linkje in een van je blogs opneemt, en de andere website doet dat ook. Bij linkruil is het belangrijk dat je met relevante websites samenwerkt.

Broken linkbuilding

Misschien heb je nog nooit van deze strategie gehoord. Dit komt omdat het ook niet zoveel wordt toegepast. Toch kan het zeer effectief zijn. Je gaat op zoek naar websites die gebroken links hebben staan. Vervolgens neem je contact op met deze websites. Je laat ze de gebroken links zien en vraagt of ze die willen vervangen voor een link naar jouw website. Ook nu weer doe je dit met websites die relevant voor je doelgroep zijn.

Infographics

Niet iedereen staat er bij stil maar met infographics kun je een effectieve linkbuilding strategie opzetten. Dit zijn visuele weergaven van informatie. Die plaats je op je website. Dit kan andere websites er toe aanzetten om een link naar jouw website te delen. Soms helpt het om zelf contact op te nemen met relevante websites. Toon aan dat je interessante infographics hebt gepubliceerd.

Social media

Zet social media als onderdeel van je linkbuilding strategie in. Deel veel interessante content op je social media-accounts. Dit zet anderen ertoe aan om je website te bezoeken en er naartoe te linken. Het is niet zo dat links op social media een grote invloed op je SEO-score uitoefenen. Maar het helpt zeker bij het opbouwen van autoriteit.

Directory listings

Het gaat hier om websites waarop bedrijven en organisaties hun informatie kunnen plaatsen. Meestal bestaat een dergelijke website uit een lijst met linkjes naar andere websites. Dit helpt mensen om te navigeren en de juiste informatie te vinden. Bijvoorbeeld een startpagina, dit is een goed voorbeeld van een directory list.  

Misschien heb je hulp nodig bij het opstarten van een linkbuilding strategie. Ik sta samen met mijn team voor jou klaar.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven