Linkbuilding: je online autoriteit vergroten

Bijgewerkt: 16 april 2023

Binnen SEO is linkbuilding een belangrijk onderdeel. Het helpt je bij het vergroten van je online autoriteit. Wat is linkbuilding precies en waarom is het belangrijk? In dit artikel ga ik hier dieper op in. Ik laat je zien hoe je je online aanwezigheid verbetert.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een van de drie pijlers van SEO. Het is het verzamelen van backlinks naar je website. Dit betekent dat een link van een andere site naar die van jou leidt. Google let goed op links. Ze zijn vaak een teken van vertrouwen en autoriteit. Het is namelijk niet zomaar dat websites naar die van jou linken.

Met de juiste backlinks is het mogelijk om hoger in de zoekresultaten te komen. Hierbij is het wel belangrijk dat je naar kwalitatieve en relevante backlinks zoekt, anders heeft het een averechts effect.

Waarom dit SEO onderdeel belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoekmachines moeten continu bepalen welke webpagina’s bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Een lastige klus. Gelukkig gaat dit geautomatiseerd, met behulp van algoritmes. Google past het algoritme een paar keer per jaar aan. Zo kan het de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren.

Een van de factoren waar zoekmachines naar kijken zijn backlinks. Allereerst het aantal backlinks maar ook de kwaliteit hiervan. Als veel verschillende websites naar die van jou linken dan betekent dit dat je website relevant en waardevol is.

Je gebruikt linkbuilding om je posities in de organische zoekresultaten te verbeteren. Maar het helpt ook om meer verkeer naar je website te leiden.

Zo werkt linkbuilding

Er zijn verschillende methoden voor het verzamelen van backlinks. Grofweg kun je linkbuilding in 6 categorieën indelen. Hieronder bespreek ik ze alle 6.

1. Natuurlijke linkbuilding

Naar mijn mening is dit de beste methode om aan backlinks te komen. Zonder dat je website hiervoor benadert, linken websites vrijwillig naar die van jou. Dit doen ze omdat je hoogwaardige content deelt. Hierdoor ben je de moeite waard om naar te linken.

Natuurlijke linkbuilding pak je aan door het delen van informatieve blogposts, een interessante video of een pakkende afbeelding. Het is belangrijk dat je voor waardevolle inhoud gaat. Dit vergroot de kans dat andere websites naar die van jou linken. Google vindt natuurlijke linkbuilding heel belangrijk, richt je hier dan ook op.

2. Linkruil

Van deze methode ben ik niets zo’n fan, toch zijn er marketeers die hem veel toepassen. Vooral in het begin kan linkruil effectief zijn. Bij linkruil wissel je links tussen twee websites uit. De een linkt naar de ander en vice versa.

Wanneer je deze methode toepast is het belangrijk dat je alleen links ruilt met websites die relevant zijn voor je doelgroep. Ook moeten dit soort websites een goede reputatie hebben. Helaas passen veel marketeers linkruil met spammy websites toe. Dit heeft een negatieve invloed op je SEO-score.

3. Gastbloggen

Bij gastbloggen schrijf je een artikel voor een andere websites. Vervolgens wordt er een linkje in dat artikel naar jouw website geplaatst. Dit is een goede manier van linkbuilding. Ten een eerste toon je expertise, hierdoor bouw je een goede naam op. Ten tweede krijg je bezoekers op je website. Als laatste bekijkt Google de relatie tussen jou en de website waarop je een gastblog plaatst. Wanneer het om een goede relatie gaat dan wordt de backlink positief beoordeeld. Dit werkt zeker mee in je SEO-score.

Het is dus belangrijk om alleen te gastbloggen op websites die autoriteit hebben opgebouwd. En die natuurlijk relevant voor je doelgroep zijn.

4. Broken linkbuilding

Over dit onderdeel hoor je niet zoveel. Toch moet je dit zeker toepassen. Bij broken linkbuilding zoek je naar gebroken links op andere websites. Vervolgens vervang je deze voor een link naar je eigen site.

Hoe je dat doet? Je gebruikt tools zoals Ahefs om gebroken links op andere websites te vinden. Vervolgens benader je die websites. Je geeft aan dat je gebroken links hebt gevonden en geeft als suggestie een linkje naar jouw website aan. Sommige websites willen hieraan meewerken. Je helpt ze tenslotte bij het oplossen van gebroken links.

5. Social media

Als laatste kun je gebruik maken van social media. Het is niet zo dat links op social media een grote invloed op je SEO-score hebben. Maar het helpt wel om meer verkeer naar je website te trekken. Ook bouw je hier naamsbekendheid mee op.

Deel op je eigen social media account interessante content. Met het idee dat anderen dit gaan delen, waardoor je meer links naar jouw website ontvangt.

6. Deelnemen aan fora

Ga op zoek naar fora die relevant zijn voor je branche of doelgroep. Maak hier een account aan en discussieer actief mee. Af en toe plaats je een linkje naar een van je blogs toe. Zorg er wel voor dat je dit niet te vaak doet. Het moet er niet op lijken dat je alleen maar aan het linkbuilden bent.

Een linkbuilding plan opstellen

Het is belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen welke doelen je wil bereiken. De meeste websites vinden het belangrijk om hoger te ranken in de zoekresultaten. Dit leidt tenslotte tot meer verkeer. Sommigen doen het om naamsbekendheid op te bouwen. Maar het kan ook dat je beide doelen wil realiseren. Waar je ook voor kiest, het moet wel realistisch zijn. Ga er niet vanuit dat je met linkbuilding alleen maar nummer één posities behaalt.

Laten we samen een linkbuilding plan opstellen. Hieronder lees je hoe je dit doet.

Zoek naar relevante websites

Wil je backlinks verzamelen? Kijk dan eerst welke websites hiervoor geschikt zijn. Dit zijn vooral websites die in dezelfde branche of niche actief zijn. Ook moeten deze websites een vergelijkbaar publiek hebben. Ja het zijn vaak je concurrenten. Maar soms willen die concurrenten graag met je samenwerken.

Maak gebruik van Google en zoek naar relevante websites. Of kijk eens middels een tool zoals Semrush of Ahrefs welke websites vergelijkbaar zijn met die van jou.

Informatieve en hoogwaardige content maken

Je moet deelbare content maken. Andere websites moeten tenslotte een reden hebben om een link naar jouw website te plaatsen. Maak daarom inhoud die relevant en waardevol is voor je doelgroep.

Denk ook aan het aantal blogs. Het heeft geen zin om een enkele blog te publiceren en ervan uit te gaan dat andere websites die massaal gaan delen of er naartoe gaan linken. Meestal heb je toch echt wel meer content nodig. Denk eens aan 50 blogs. Ik begrijp dat je hiervan schrikt maar websites met meer content scoren vaak beter.

Outreach: andere websites benaderen

Goed, je hebt onderzoek gedaan naar relevante websites en hoogwaardige content gemaakt. Dan wordt het nu tijd om je bezig te houden met outreach. Dit is het actief benaderen van de eerder gevonden websites. Je benadert ze via de mail of social media. Je laat zien dat je waardevolle content hebt gemaakt. Vervolgens vraag je of ze een link naar jouw website op willen nemen.

Meten en analyseren

Is linkbuilding effectief? Daar kom je alleen achter door de resultaten te meten en te analyseren. Gebruik hiervoor enkele tools zoals Google Analytics of Google Search Console. Blijf dit meten en analyseren continu doen. In ieder geval minimaal eenmaal per kwartaal.

De valkuilen van linkbuilding

Hoewel linkbuilding zeer effectief kan zijn wordt het vaak op de verkeerde manier toegepast. Daarom waarschuw ik er ook zo vaak voor. Kijk maar eens wat de valkuilen van linkbuilding zijn.

Het verzamelen van spammy links

Velen denken dat je met linkbuilding topposities in Google behaalt. Dat is niet waar! Content blijft de belangrijkste SEO-factor. Linkbuilding werkt ter ondersteuning. Maar juist omdat velen van mening zijn dat linkbuilding belangrijk is verzamelen ze zoveel mogelijk backlinks. Helaas zitten hier veel spammy links tussen. Dat zijn van die goedkope linkjes die je waarschijnlijk in een SEO pakket hebt afgenomen.

Over-optimalisatie

Even 50 backlinks per week verzamelen. Wist je dat veel marketingbureaus dit doen? Logisch, op de korte termijn heeft dit zeker effect. Je ziet dat je website bovenaan in Google staat. Maar het gaat hier wel om over-optimalisatie. Uiteindelijk krijgt Google dit in de gaten en heeft dit een negatief effect op je SEO-score.

Daarnaast valt het gebruik van slechts één keyword ook onder overoptimalisatie. Wanneer je dit doet is voor Google wel heel duidelijk dat je met linkbuilding bezig bent. Niet doen dus.

Black hat tactieken

Nee je moet geen backlinks kopen. Ook moet je niet aan linkuitwisselingen doen. Natuurlijk kun je samen met een relevante website hier iets over afspreken. Maar je moet je niet aanmelden bij (goedkope) linkuitwisselingsprogramma’s. Dit soort dingen valt onder de black hat technieken en is heel slecht voor je website.

Geen diversificatie

Stel nu dat je backlinks verzamelt van dezelfde soort websites. Dan is voor Google zeer duidelijk dat je de zoekresultaten probeert te beïnvloeden. Geen diversificatie is hartstikke slecht. Wat je moet doen is backlinks van verschillende soorten websites krijgen. Ook maak je gebruik van afwisselende anchorteksten.

Waar je nog meer rekening mee moet houden

Linkbuilding kost ontzettend veel tijd. Dat marketeers je binnen enkele dagen een zooitje backlinks regelen laat zien dat ze niet aan kwaliteit doen. Het kost namelijk ontzettend veel tijd om kwalitatieve backlinks te krijgen. Ook is dit een hele uitdaging want het vereist kennis en ervaring om je linkprofiel up-to-date te houden.

Heb je nog vragen over linkbuilding of kan ik hiermee helpen? Neem gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven