Google vindbaarheid: hoe word je beter gevonden in de zoekresultaten?

Bijgewerkt: 16 april 2023

Voor je bedrijf of website is je online aanwezigheid belangrijk. Het is simpel: meer bezoekers op je website betekent meer naamsbekendheid. En waarschijnlijk ook een hogere omzet. Je doet er alles aan om ervoor te zorgen dat mensen je website, producten of diensten vinden. Daarom is het belangrijk om je Google vindbaarheid te optimaliseren. Ik laat je een aantal belangrijke stappen zien.

Wat is Google vindbaarheid?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google vindbaarheid is het vermogen van een website om gevonden te worden in de Google zoekresultaten. Wanneer iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuwe smartphone of een slotenmaker, dan maakt hij vaak gebruik van een zoekmachine. Meestal Google want die is erg populair.

Stel dat die persoon een zoekopdracht in Google invoert en een van je webpagina’s verschijnt bovenaan in de zoekresultaten. Dit betekent dat je Google vindbaarheid goed is.

Het kan ook dat je webpagina’s ergens op plek 20 of verder staan. Dan in je vindbaarheid slecht. Het betekent niet dat je helemaal niet vindbaar bent maar er zijn maar weinig mensen die zover door de zoekresultaten scrollen.

Waarom deze techniek zo belangrijk is

Je Google vindbaarheid heeft een grote invloed op het verkeer naar je website. Ben je slecht zichtbaar dan betekent dit dat je niet zoveel bezoekers aantrekt. Weinig bezoekers betekent een lagere omzet.

Voor je bedrijf is het belangrijk dat je de omzet gezond houdt. Het liefst groei je elk jaar, zodat je omzet jaar in jaar uit toeneemt.

Je Google vindbaarheid heeft ook met vertrouwen te maken. Mensen vertrouwen websites die op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Websites die veel lager staan worden als minder betrouwbaar beschouwd.

Je ziet dus dat het heel belangrijk is om je Google vindbaarheid te verbeteren. Dat doe je niet binnen een paar dagen. Het vraagt veel inspanning en geduld. En soms ook een financiële investering.

Zo verbeter je jouw Google vindbaarheid

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je vindbaarheid te verbeteren. Sommige dingen doe je zelf, voor andere zaken heb je toch een expert nodig. Ik leg je stap voor stap uit welke technieken je toepast.

1. Een zoektermen onderzoek

Weet welke zoektermen mensen gebruiken wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Doe daarom eerst een zoektermenonderzoek. Met de juiste zoektermen of zoekwoorden optimaliseer je jouw website en content. Dit helpt je bij het beter ranken in de zoekresultaten.

Een zoektermen onderzoek hoef je niet alleen uit te voeren. Hier zijn verschillende tools voor beschikbaar. Bijvoorbeeld de Google Keyword Planner, Semrush en Ahrefs. Ik adviseer om verschillende tools naast elkaar te gebruiken. Je zult merken dat ze allemaal een andere uitkomst laten zien. Op deze manier haal je de beste zoektermen uit de verschillende onderzoeken.

2. Optimaliseer met zoekwoorden

Je weet nu welke zoekwoorden relevant voor je website en je doelgroep zijn. Vervolgens ga je met die zoekwoorden aan de slag. Je verwerkt ze in titels, inhoud en metabeschrijvingen. Maar wel op een natuurlijke manier.

3. Je website optimaliseren

Het is heel belangrijk dat je de website voor gebruikers optimaliseert. Het gaat hier om de technische aspecten van je site. Denk maar eens aan mobielvriendelijkheid en de laadtijd.

Google houdt van snelle websites. De snelheid speelt zeker mee bij het bepalen van je Google vindbaarheid. Maak gebruik van een Google PageSpeed Insights en GTmetrix om te kijken hoe snel je website is. Deze tools geven je ook suggesties om je website sneller te krijgen.

Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Hij moet niet alleen goed zichtbaar zijn op desktop pc’s en laptops, maar vooral op smartphones. Sommige websites merken dat ruim 95% van het verkeer vanaf een smartphone komt. Bij zakelijke websites is dit aandeel minder groot. Toch blijft het belangrijk om je website voor alle apparaten te optimaliseren.

4. Interne links

Het is belangrijk dat de bezoeker op je website vindt waar hij naar op zoek is. Maak gebruik van interne links. Dit zijn links die van de ene naar de andere pagina binnen jouw website verwijzen. Dit is behulpzaam voor bezoekers maar het verhoogt ook de autoriteit van je site.

5. Maak gebruik van externe links

Net zo belangrijk is het gebruik van externe links. Dit zijn links die naar andere websites verwijzen. Hiermee laat je zien dat je niet alleen je eigen website belangrijk vindt maar ook andere (autoritaire) sites. Je doet het voornamelijk om behulpzaam voor bezoekers te zijn. Ben je behulpzaam voor je bezoekers dan vindt Google je een stuk leuker.

6. Backlinks verzamelen

Verbeter je Google vindbaarheid door het verzamelen van backlinks. Dit kan op verschillende manieren. Het beste bouw je een natuurlijk linkprofiel op. Dit doe je door waardevolle content te delen. Wanneer andere websites dit opmerken dan zijn ze bereid om naar jouw website te linken.

Backlinks verzamelen kan ook middels gastbloggen. Je kunt ook aan linkruil doen of linkjes kopen. Die laatste twee raad ik niet aan, ze kunnen een negatief effect op je rankings hebben.

7. Aanmelden voor bedrijfsvermeldingen

Zorg dat je bedrijf en met name je website in Google Mijn Bedrijf staat en in andere bedrijfsvermeldingen. Bijvoorbeeld op relevante startpagina en in bedrijfsgidsen. Meld je bedrijf en je website hierbij aan. Het zorgt ervoor dat je links naar je website verzamelt.

8. Maak gebruik van social media

Wist je dat social media een krachtig hulpmiddel is om je vindbaarheid te verbeteren? Zorg dat je aanwezig bent op de belangrijkste social mediaplatforms. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Kies een aantal platforms die relevant zijn voor je doelgroep.

Het is niet zo dat linkjes op social media ervoor zorgen dat je hoger in Google scoort. Maar het helpt wel om je bedrijf op de kaart te zetten en meer verkeer naar je website te leiden.

9. Maak kwalitatieve inhoud

De inhoud van je website is hartstikke belangrijk. Hiermee verbeter je jouw Google vindbaarheid. Maak kwalitatieve blogposts en artikelen. Hiermee toon je jouw expertise en bouw je autoriteit open.

Maak altijd content die belangrijk is voor jouw doelgroep. Wanneer jongeren tot je doelgroep behoren heeft het geen zin om iets over rollators te schrijven. Weet dus waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt. Gebruik de juiste zoekwoorden in je blogs of artikelen.

10. Houd je content up-to-date

Vaak zie ik dat websites veel content creëer en er vervolgens niks meer mee doen. Hierdoor veroudert informatie. Misschien klopt de informatie zelfs niet meer. Het is belangrijk om je website up-to-date te houden. Werk oude blogs regelmatig bij. Actuele websites scoren hoger in de organische zoekresultaten.

Wanneer je een grote site met duizenden artikelen hebt kan het veel werk zijn om de content up-to-date te houden. Toch is dit onmisbaar voor je online vindbaarheid. Maak voor jezelf een planning, bijvoorbeeld een dag per week oude content bijwerken. Of schakel hier iemand voor in.

11. Gebruik Google Analytics en Google Search Console

Meten is weten. Gebruik deze twee tools om de prestaties voor je website te volgen. Je krijgt inzicht in het aantal bezoekers, de meest populaire pagina’s en via welke zoektermen mensen op je website uitkomen. Het geeft je inzicht in welke strategieën werken. Maar ook welke strategieën juist niks doen.

Hopelijk helpen bovenstaande tips je bij het verbeteren van je vindbaarheid in Google en andere zoekmachines. Heb je hier toch hulp bij nodig? Neem dan contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven