U wil of u wilt – eindelijk duidelijkheid

Je ziet het staan: u wil of u wilt. Je twijfelt tussen deze twee, welke schrijfwijze is correct? Beide worden even vaak gebruikt, toch wordt er een als formeel en de ander als informeel beschouwd. Laten we een einde maken aan de eeuwige discussie u wil of u wilt: eindelijk duidelijkheid.

Wil en willen

Eerst een klein Nederlands lesje. Willen is een werkwoord, werkwoorden zijn dingen die je doet. Slapen, fietsen en lopen zijn duidelijke werkwoorden. Maar willen is ook een werkwoord, hoe vreemd het misschien ook klinkt. “Wil” is dus de stam van willen. De stam vind je door van het hele werkwoord -en er af te hakken.

U wil of u wilt

Willen is niet zomaar een werkwoord, het is een onregelmatig werkwoord. Normaal gesproken krijgt een werkwoord bij de derde persoon enkelvoud altijd +t. Dus bijvoorbeeld ik loop wordt hij loopt. Met een T op het einde. Omdat het werkwoord willen onregelmatig is, krijgt het bij de derde persoon enkelvoud geen extra T. Dit betekent dat de derde persoon enkelvoud er hetzelfde uitziet als de eerste persoon enkelvoud.

Ik wil, jij wil. Je zegt dus niet jij wilt. Wanneer je het over de aanspreekvorm u hebt, dan wordt het “u wil”. Overigens is ‘u’ van oorsprong de derde persoon enkelvoud maar zien we het tegenwoordig als de tweede persoon enkelvoud.

Waarom wordt er dan toch u wilt gebruikt?

U wil of u wilt? Volgens de spellingsregels is het u wil. Toch kom je ook regelmatig u wilt tegen. Dit wordt bijna overal geaccepteerd, maar is “u wilt” goed of fout? In principe is u wilt niet fout, het mag dus. Je hebt de vrije keuze om u wil of u wilt te gebruiken.

Dit komt omdat we het over het algemeen mooier uit vinden zien als er “u wilt” staat. U wilt wordt dan ook als formeel gezien terwijl u wil informeel is.  In België wordt juist vaak u wil gebruikt, maar net zo vaak u wilt.

U of jij zeggen?

U is de beleefdheidsvorm van jij. Vroeger was het heel normaal om je ouders, grootouders, de leraar en onbekenden met u aan te spreken. Tutoyeren hoort er tegenwoordig bij, waarbij je iemand al snel met je of jij aanspreekt. Dit is echt een trend die al een hele tijd doorzet. Dit heeft mede te maken met het Engels, waarbij iedereen gelijk wordt aangesproken (‘you’).

Is het beleefder om u te zeggen? Ook dat maakt tegenwoordig geen verschil meer. Een ondernemer die zijn klanten of opdrachtgevers met je of jij aanspreekt kan vaak veel beleefder zijn dan iemand die er de aanspreekvorm u op nahoudt. Tegenwoordig draait het allemaal om respect, daar hebben u en je niks mee te maken.

Wat willen we zelf? Steeds meer mensen geven de voorkeur aan je/jij. Ze voelen zich door dat ge-u direct zo oud of ze voelen afstand. Je ziet dan ook steeds meer bedrijven die overstappen van u naar je. Dit is heel duidelijk terug te zien aan de duizenden bedrijfswebsite die al hun teksten onder handen hebben genomen en u voor je hebben vervangen.

U wilt zich toch niet oud voelen?

Kijk bovenstaande zin: “u wilt zich toch niet oud voelen”. U wil of u wilt, je ziet dat “u wilt” er gewoon wat netter uitziet. Het probleem met ‘u’ als aanspreekvorm is dat je hier de ander mee in een hokje plaatst. Met ‘u’ benadruk je eigenlijk dat de ander oud is, of in ieder geval een heel stuk ouder. Zo blijkt dat de meeste Nederlanders alleen ‘u’ gebruiken wanneer het om zestigplussers gaat. ‘U’ lijkt hiermee samen te gaan met de senioren.

Het is dus even opletten of en wanneer je iemand met u aanspreekt. Zelfs de overheid weet het niet zo goed. Op de website van de belastingdienst word je met u aangesproken. Maar het officiële Twitter account van de belastingdienst spreekt zijn volgers met je/jij aan. Het ziet er toch naar uit dat binnenkort al die overheid websites van u naar je overstappen. Het is een kwestie van geduld.

Website: of jij

Veel ondernemers of webmasters vragen het zich af: spreek je de websitebezoeker met u of jij (je) aan? Vaak wordt gedacht dat de aanspreekvorm u veel professioneler overkomt, maar ‘u’ heeft niks met professionaliteit te maken. U is formeel, het is ook zakelijk en afstandelijk. De lijn tussen privé en zakelijk wordt steeds dunner.

Wil je met de tijd meegaan, meelopen met de nieuwste trends en vooral niet afstandelijk overkomen, spreek de websitebezoeker dan met je aan. Je kunt anderen met ‘je’ aanspreken en veel professioneler en vriendelijker overkomen dan iemand die overal u’ gebruikt. Het gaat om de uiteindelijke boodschap die je overbrengt.

Hulp bij teksten voor websites

Of je nu u of je gebruikt, het is belangrijk dat teksten professioneel overkomen en de websitebezoeker overtuigen. Daarnaast is het ook wel praktisch wanneer deze teksten goed gevonden worden in zoekmachines. Laat me jou helpen met deze dingen: overtuigende en lekker lezende teksten die uitstekend scoren in zoekmachines.

Met een jarenlange ervaring weet ik alles over SEO (zoekmachine optimalisatie) maar ook UX (gebruikersvriendelijk). Eindelijk de beste teksten voor je website of webshop, ook nog eens tegen een hele goede prijs. Wil je hier meer over weten, neem dan contact op.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy