UX tekstschrijver (User Experience copywriter)

De UX tekstschrijver begrijpt jouw doelgroep. Pakt pijnpunten aan en weet de doelgroep te overtuigen. Dit betekent meer resultaat uit je website halen. Maar er is meer, want de UX copywriter richt zich ook op microcopy. Kleine dingen waar je zelf niet bij stilstaat maar die je wel honderden tot duizenden euro’s extra opleveren.

De UX tekstschrijver

UX staat voor User Experience. Dit is de houding en emotie van een product of dienst dat je aanbiedt. UX is dan ook vooral gericht op een grote klanttevredenheid. Het enthousiast maken van klanten of opdrachtgevers waardoor deze helemaal hoteldebotel zijn van jouw product of dienst.

Dit lijkt veel op usability, dat voor gebruiksvriendelijkheid of bruikbaarheid staat. UX oftewel User Experience gaat echter een stap verder dan die gebruiksvriendelijkheid. Het is een samenloop van emoties en de hierbij horende houding.

Een UX tekstschrijver verplaatst zich in de behoefte van de doelgroep met als doel een hoge conversie.

Wat SEO teksten met UX teksten te maken hebben

Ga je op zoek naar een tekstschrijver voor de website dan kom je al snel bij een SEO tekstschrijver of een UX tekstschrijver uit. Het probleem is dat beide tekstschrijvers een andere doelstelling hebben. Dat is jammer want een goede tekstschrijver richt zich op zowel SEO als UX.

Om het even samen te vatten: SEO is zoekmachine optimalisatie. Met SEO teksten rank je hoger in de zoekresultaten. Dit betekent meer websitebezoekers.

UX is het gevoel dat iemand aan het bezoek van een website overhoudt. Goed geschreven teksten maken de websitebezoeker enthousiast, nieuwsgierig en weten de bezoeker over te halen. Dit betekent een hogere conversie.

SEO en UX gaan heel goed samen. Het is echter een kunst om voldoende verstand van beiden te hebben. Veel tekstschrijvers zijn alleen gespecialiseerd in SEO óf UX. Dit heeft twee gevolgen. Met de SEO tekstschrijver trek je meer websitebezoekers maar blijft die hogere conversie uit. De UX tekstschrijver verhoogt de conversie maar er komen niet meer websitebezoekers.

SEO tekstschrijver én UX tekstschrijver inéén

Dit is dan ook de reden waarom je voor een SEO tekstschrijver en UX tekstschrijver inéén kiest. Zeg maar twee voor de prijs van één. Laten we het dan een SEOUX tekstschrijver noemen: SEO en UX samengevoegd. En het mooie is: je hoeft geen dubbele kosten te betalen. Dus niet je teksten eerst door een SEO tekstschrijver laten schrijven en deze door een UX copywriter aan laten passen. Nee, bij de SEOUX tekstschrijver betaal je één bedrag.

Natuurlijk wil je weten hoe iemand SEO UX tekstschrijver wordt en wat je hiervan kan en mag verwachten. Even in het kort:

Ik ben ooit begonnen als UX tekstschrijver met als doel een hogere conversie. Totdat ik in de gaten kreeg dat meer websitebezoekers ook wel handig is. Hierop ben ik me op zoekmachine optimalisatie (SEO) gaan richten. Al snel werden deze twee met elkaar gecombineerd. Maar ik kan je verklappen: het is niet makkelijk. Je moet tijdens het schrijven van teksten rekening houden met verschillende zaken. Zowel met de behoefte van de doelgroep als de behoefte van de zoekmachine.

UX copywriter: óók voor microcopy

Een UX copywriter houdt zich niet alleen met hele lappen tekst bezig maar ook met microcopy. Dit zijn die hele kleine stukjes tekst op je website. Bijvoorbeeld een call to action, een button of een menubalk. Microcopy bestaat uit een enkel woordje tot een klein zinnetje om die websitebezoeker ergens toe aan te zetten.

Waarom microcopy? Slecht bedachte woorden of zinnetjes kan de conversie flink omlaag halen. Een UX copywriter kan met dat ene zinnetje of die paar woordjes de omzet verhogen. Dit kan je maandelijks honderden tot wel duizenden euro’s extra opleveren. Vooral grote websites of webshops halen hier veel voordeel uit.

Kosten UX tekstschrijver (prijs)

Wat moet dat kosten, een UX tekstschrijver? Of beter nog: een SEOUX tekstschrijver. Dit is misschien wel de meest gestelde vraag van ondernemers die op zoek zijn naar een goede tekstschrijver of copywriter. Het inhuren van een (SEOUX) schrijver moet immers wel binnen het budget passen.

Nu is er met betrekking tot de tarieven van tekstschrijvers geen eenduidig antwoord. Tegenwoordig vinden tekstschrijvers het heel normaal om meer dan € 200 per teksten vragen. Hierbij krijg je óf een SEO tekst óf een UX tekst. Maar nooit of zelden beiden.

€ 200 betalen voor een enkele tekst hoeft van mij niet. Meer dan € 100 vind ik al aan de dure kant, vooral wanneer je kijkt hoe weinig tijd de tekstschrijver er insteekt. Maar een langzaam werkende tekstschrijver moet natuurlijk wel een hoog uurtarief hanteren.

Benieuwd wat een goede UX tekstschrijver mag kosten? Vraag vrijblijvend informatie of een gratis offerte aan.