SEO begrippen – online marketing

SEO begrippen zijn onmisbaar voor online marketeers, SEO tekstschrijvers maar ook voor website eigenaren. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een belangrijke techniek om beter vindbaar te zijn op het internet. Helaas kom je heel wat termen tegen waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Daarom hieronder een kort overzicht van de belangrijkste SEO begrippen.

Uitleg over SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. De naam zegt het al, het is het optimaliseren van websites beter vindbaar zijn in zoekmachines.

SEO is pas ontstaan nadat zoekmachine Google zo populair werd en het aantal websites sterk groeide. Vóór die tijd kon je met een aantal simpele aanpassingen van de website bovenaan in zoekmachines staan.

SEO begrippen

Iedereen met een website zou een beetje verstand moeten hebben van SEO en SEO begrippen. Of in ieder geval zoekmachine optimalisatie aan een professional overlaten. Zonder kennis en toepassing van SEO blijft je website namelijk lager dan die van de concurrent staan.

Hier volgen de meest voorkomende SEO begrippen.

301 redirect

Met een 301 redirect laat je zoekmachines weten dat de URL van een pagina definitief verhuisd is. Het voordeel van een 301 redirect is dat je de autoriteit van de oude URL meeneemt naar de nieuwe URL. Een 301 redirect geef je meestal via het .htaccess bestand op, soms kan dit ook via WordPress zelf.

302 redirect

Een 302 redirect is een tijdelijke verhuizing van een URL. Nadeel hiervan is dat de autoriteit van de oude URL verloren gaat, iets dat natuurlijk zonde is. Bedenk daarom van tevoren goed of een 302 redirect wel zo verstandig is.

404 error

Een 404 error verschijnt wanneer een pagina niet gevonden wordt. Veel website maken speciaal hiervoor een aparte 404 pagina aan, zodat je de bezoeker laat weten dat hij verkeerd zit.

ALT-tag

Dit is een extra omschrijving die je aan een afbeelding meegeeft. Hierdoor kunnen zoekmachines beter begrijpen wat er op de afbeelding staat. De kans is groter dat een afbeelding met een ALT-tag beter geïndexeerd wordt.

Anchor tag + link

Een anchor verwijst naar andere pagina of naar een andere pagina op de website. De woorden die je voor een anchor link gebruikt noem je een anchor tag.

Backlink

Wanneer een andere website naar jouw website linkt dan noem je dit een backlink. Goede backlinks verhogen de autoriteit van je website.

Broken link

Een gebroken link op een website. Dit betekent dat de interne of uitgaande link niet meer werkt. Broken links zijn niet goed voor je SEO.

Call to action

Een laatste overtuigende zin die de lezer overhaalt tot actie, bijvoorbeeld een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief.

Clickbait

De aandacht trekken middels een misleidende titel, waarbij de inhoud heel anders is. Deze misleiding (clickbait) is uiteraard slecht voor je ranking in de zoekresultaten.

Cookies

Kleine tekstbestandjes die informatie over het bezoek aan een website opslaan. Dit tekstbestandje wordt op de computer van de gebruiker geplaatst. In veel gevallen is het verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Content

Binnen de SEO begrippen is dit toch wel het belangrijkste. Content is de inhoud van een website, bestaande uit teksten, mediabestanden, documenten en nog veel meer. Contentmarketing betekent het inzetten van content met als doel: een betere zichtbaarheid. Contentstrategie is de strategie die je met betrekking tot het plaatsen van nieuwe content aanhoudt.

CSS

Stylesheets voor de opmaak en vormgeving van een webpagina, losstaand van de originele opmaak. Het gebruik van CSS heeft als voorbeeld dat zoekmachinerobots de inhoud makkelijker begrijpen.

Deeplink

Een interne link die verwijst naar een dieper gelegen pagina op de website.

Duplicate content

Dubbele inhoud, bijvoorbeeld interne dubbele inhoud (dezelfde teksten op één website) of externe dubbele inhoud. In dit laatste geval gaat het om (gejatte) teksten van een andere website. Duplicate content is zeer slecht voor je SEO.

Google algoritme updates

Zoekmachine Google past regelmatig het algoritme aan, dit noem je ook wel de Google algoritme update. Oftewel Google algorithm update. Voor SEO specialisten is het ontzettend belangrijk om de nieuwste algoritme-updates te kennen.

Heading tags

Onder te verdelen in de H1 tag (titel) en de H2 t/m H6 tags (subkoppen). Middels de heading tags laat je zoekmachines weten waar de titels of subkoppen staan en hoe belangrijk deze zijn.

Keyword stuffing

Een te hoge zoekwoordendichtheid, iets waar zoekmachines niet blij mee zijn. Overigens werkte dit in het begintijdperk van SEO wél nog goed.

Laadtijd

De snelheid waarmee een webpagina laadt. Een trage laadtijd is slecht voor je SEO.

Linkbuilding

Actief verzamelen van backlinks. Een populaire methode die door online marketingbureaus SEO specialisten veelvuldig wordt toegepast. Zoekmachine Google geeft aan dat het niet blij is met linkbuilding. In de toekomst kan dit dus ook voor problemen gaan zorgen.

Meta description

Een korte omschrijving van de pagina. De meta description plaats je in de HTML van de webpagina. Bij goed gebruik van de meta description toont de zoekmachine deze omschrijving in de zoekresultaten.

Mobielvriendelijk

Een goede website is mobielvriendelijk oftewel het heeft een responsive design. Dit betekent dat het er op alle apparaten goed uitziet. Dit geeft een goede gebruikerservaring, iets waar zoekmachines waarde aan hechten.

Robots.txt

Een tekstbestand waarmee je zoekmachines toegang of juist geen toegang tot de website geeft. Robots.txt plaats je in de root van de website.

SERP

Afkorting van Search Engine Results Page. Dit is de pagina met zoekresultaten die zichtbaar wordt na het uitvoeren van een zoekopdracht. Dankzij SERP is duidelijk welke pagina’s bij een bepaalde zoekopdracht bovenaan staan.

SSL en TLS

Twee beveiligingscertificaten (SSL en TLS) waarmee privacygevoelig gegevens via de browser versleuteld worden. Ook dit is een belangrijke rankingfactor.

Zoekwoorden

Woorden waarop gebruikers zoeken. Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden in een tekst te gebruiken, maar alleen wanneer deze ook bij de inhoud van de tekst aansluiten.

Overige SEO begrippen

Er zijn natuurlijk nog veel meer SEO begrippen, vaak in het Engels. Als ondernemer of eigenaar van een (kleine) website hoef je niet alle SEO begrippen te kennen. Het is belangrijks dat je goede content aanbiedt. Waardevol, inspirerend, informerend: zolang content maar meerwaarde biedt.

Dit is het werk van de SEO tekstschrijver. Meer weten? Neem vrijblijvend contact op of vraag direct een offerte aan (ook vrijblijvend).