Blog marketing voor een betere vindbaarheid

Twijfel je over blogmarketing? Niet doen, blog marketing helpt je bedrijf groeien. Dankzij deze techniek ben je beter vindbaar in zoekmachines. Het levert je niet alleen naamsbekendheid maar ook meer websitebezoekers op. Uiteindelijk zie je de omzet stijgen, daar doe je het natuurlijk voor.

Dit is blogmarketing

In Nederland hoor je nog niet zo heel veel over blog marketing. Dit komt omdat deze term niet zo algemeen bekend is. Vaak wordt het aangeduid als artikel marketing of contentmarketing. Terwijl blog marketing weer net iets anders is.

Eerst maar even naar het grote geheel: SEO. In het Nederlands noem je dit zoekmachineoptimalisatie. SEO bestaat uit drie pijlers met elk weer verschillende technieken. Zo kun je blog marketing indelen:

SEO –> content marketing –> blog marketing

Wat is blog marketing precies? Hierbij bouw je aan naamsbekendheid middels blogposts. Laten we eens gaan kijken hoe dit exact werkt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het idee achter bloggen

Het begon allemaal met een online dagboek. Iemand bedacht hier een naam voor: weblog. Op zich wel logisch want web slaat op Wolrd Wide Web en een log staat voor gebeurtenissen of wijzigen bijhouden. Een weblog is dus een online dagboek.

Dat was het oorspronkelijke idee van bloggen: lezers op de hoogte houden van de nieuwste gebeurtenissen. Inmiddels is dat hele bloggen een eigen leven gaan leiden. Bedrijven gebruiken het om naamsbekendheid op te bouwen of klanten te binden. Particulieren bloggen om hun kennis, tips en ideeën te delen. Hierdoor kent blogmarketing een enorme groei.

Blog marketing inzetten

Dan nu over naar de betekenis van blog marketing. Het maakt deel uit van contentmarketing. Je blogt op je eigen website of voor externe websites. Het doel van beide is wel anders.

Blog je voor je eigen site dan zorg je dat deze gevuld raakt. Goed geschreven blogposts worden beter door Google geïndexeerd. Sta je bovenaan in Google dan ontvang je automatisch meer websitebezoekers.

Bloggen voor externe sites wordt ook wel als linkbuilding aangeduid. Je plaatst namelijk een linkje in je blogposts waarna je dit op een externe website laat plaatsen. Doordat er een linkje naar je website verwijst zullen de bots van Google dit volg een. Zo komen ze automatisch op jouw website uit.

Als je deze techniek goed toepast dan resulteert dit in een hogere positie in de zoekresultaten. Maar let op, Google heeft deze vorm van blogmarketing echt wel in de gaten. Er zijn gevallen bekend waarbij blog marketing juist keihard is afgestraft. Lees hieronder meer over de voor- en nadelen van deze marketingvorm.

Voordelen blogmarketing

Eerst maar iets over de voordelen, want waarom zou je blog marketing inzetten? Dit zijn alle voordelen op een rij:

  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Meer websitebezoekers
  • Soms hogere posities in Google

Dat zijn een beetje de grootste voordelen van bloggen op externe websites. Een hogere positie in Google bereik je vooral wanneer je relevante en autoritaire websites benadert en hier een blog op laat plaatsen. Blog je voor je eigen site en zijn de blogs goed geschreven, dan levert je dit ook een hoge positie in Google op.

Dit zijn de nadelen

Natuurlijk wil je ook iets over de nadelen van blog marketing weten. Dit zijn de nadelen:

  • Kost veel tijd
  • Je moet geld investeren
  • Soms lagere posities in Google

Bloggen vraagt vooral veel tijd en/of geld. Kun je zelf niet bloggen dan moet je dit uitbesteden. Zet je blog marketing in om backlinks te verzamelen dan kost het ook nog eens geld. Er zijn maar weinig websites die je blog gratis willen plaatsen.

Voer je blogmarketing verkeerd uit? Bijvoorbeeld omdat je teksten of blogs van iemand anders kopieert en op je eigen website of externe websites plaatst? Dat levert je een afstraffing op. Maar ook wanneer je op niet relevante externe sites een blog plaatst dan is dit slecht voor je totale marketing.

De kosten van blog marketing

Ook niet onbelangrijk, de kosten of prijzen met betrekking tot blogmarketing. Voor niets gaat de zon op. Bij blog markering moet je allereerst aan het inschakelen van een (SEO) tekstschrijver denken. Tenzij je zelf natuurlijk een ster in bloggen bent. Weet dat velen denken dat ze zelf wel even kunnen bloggen, maar zelfs de helft van de SEO tekstschrijvers lukt het niet om goed in Google te scoren.

Wil je blog marketing toepassen, ga dan voor een SEO blogger die hoog in Google verschijnt. Dan weet je zeker dat je geen kat in de zak koopt. Vraag ook even naar de prijs want hier zit enorm verschil in. Van een laag tarief tot honderden euro’s, even rondshoppen kan je veel besparen.

De tweede kosten van blogmarketing zit hem in plaatsing op externe websites, mits van toepassing. Je kunt niet zomaar blogs op externe websites plaatsen. Je moet de betreffende website benaderen. Wanneer je geluk hebt plaatsen ze je blog gratis, maar in veel gevallen zul je toch moeten betalen. De kosten variëren van een tientje tot wel € 100 per plaatsing. Een zeer grote en autoritaire website zal zelfs nog meer vragen.

Conclusie: is dit iets voor jou?

Blogmarketing is in veel gevallen effectief. Het helpt je naar een hogere positie in Google en het opbouwen van naamsbekendheid. Bovendien deel je middels bloggen je expertise, al helemaal wanneer je voor de eigen website blogt. Hierdoor krijgen bezoekers meer vertrouwen in je, iets dat natuurlijk altijd goed is. In dat opzicht is marketing zeker een goed idee.

Aan de andere kant speelt het budget mee. Blogmarketing is niet heel goedkoop en het vraagt zeker om een investering. Je drukt de kosten door het bloggen uit te spreiden over meerdere weken tot maanden. Het is echt niet nodig om dagelijks met een nieuwe blogpost te komen: eenmaal per week of twee weken is meer dan voldoende. Vraag gerust de tarievenkaart aan en ontdek of dit binnen je budget past.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.