Topical authority uitgelegd en SEO invloed

Binnen de wereld van SEO kom je veel Engelse vaktermen tegen. Een hiervan is topical authority, in het Nederlands actuele autoriteit genoemd. Met topical authority is het mogelijk om hoger in de organische zoekresultaten te staan. Hiermee trek je meer verkeer naar je website, en dat is weer goed voor je omzet.

Het opbouwen van actuele autoriteit kan soms lastig zijn. Je krijgt met veel concurrenten te maken, en die lijken het in veel gevallen beter te doen. Vandaag leer je alles over topical autoriteit en hoe je dit succesvol inzet.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat actuele autoriteit exact inhoudt

Grote websites hebben autoriteit opgebouwd, dat is een feit. Dit verklaart ook waarom ze hoog in Google staat. Toch is autoriteit niet geheel hetzelfde als topical authority (actuele autoriteit).

Er zijn miljarden verschillende websites, alleen al in Nederland zijn er meer dan 6 miljoen actief. Het merendeel van de websites is geschreven door hobbybloggers. Hobbyisten of beginnende tekstschrijvers delen informatie. Dit zijn soms de meest autoritaire sites. Dat klopt toch niet, zul je denken. Want een bedrijf zou veel meer autoriteit moeten hebben. Maar autoriteit gaat niet over naamsbekendheid.

Een website met actuele autoriteit gaat dieper in op onderwerpen en richt zich op zoekwoordoptimalisatie. Hierdoor is het voor zoekmachines beter te begrijpen waar pagina’s over gaan. Middels topical authority sluit de webpagina veel beter bij een zoekopdracht aan.

Hoog scoren op elk zoekwoord dat op je niche van toepassing is

Opmerkelijk is dat topical authority websites hoog scoren op relevante zoektermen. Deze zoektermen hebben specifiek betrekking op hun niche of branche.

Meestal gaat het om zogenaamde niche websites. Deze sites kiezen een hoofdonderwerp uit en gaan vervolgens dieper op het onderwerp in. Hierbij kiezen ze subonderwerpen. Denk maar eens aan een website die over opvoeding gaat. Enkele subonderwerpen zijn zindelijkheidstraining, het straffen van een kind, bedtijd en omgaan met de smartphone.

Wikipedia-achtige websites of vergelijkingsites bouwen vaak geen topical authority op. Dit komt omdat ze over te veel verschillende onderwerpen schrijven. Toch kunnen deze websites op sommige zoektermen zeer hoog scoren. Maar het is niet zo dat ze actuele autoriteit hebben.

Topical authority en SEO

Sinds het Hummingbird- algoritme van Google (2013) speelt actuele autoriteit een grote rol. Vóór die tijd keek Google voornamelijk naar inkomende links. Maar het keek ook naar trefwoorden op pagina’s. Google kon echter niet begrijpen wat zoekopdrachten met trefwoorden te maken hadden.

Tegenwoordig weet Google de context achter een zoekopdracht. Het begrijpt veel beter waar de gebruiker naar op zoek is. En het weet dus ook dat dat een trefwoord op een webpagina niet direct bij een zoektopdracht aan hoeft te sluiten.

Google kijkt dus welke website veel over zaken schrijft die aansluit bij een bepaalde zoekopdracht. Wanneer je bijvoorbeeld een website over dieren hebt maar toevallig geen artikel over het feit of een baardagame tomaten mag eten, dan kan het toch dat Google deze zoekopdracht naar je website doorstuurt. Maar dan naar een algemeen artikel over de voeding van de baardagame.

Topical authority heeft dus zeker invloed op SEO (zoekmachine optimalisatie). Je kunt plots op zoektermen zeer hoog scoren, zonder dat je hier specifiek over geschreven hebt.

De actuele autoriteit meten

Hoe weet je nu of je website actuele autoriteit heeft? Vaak merk je dit aan de bezoekersaantallen. Wanneer je veel bezoekers uit Google krijgt, dan betekent dit dat je al actuele autoriteit hebt opgebouwd. Je bent de gebruiker op een goede manier van dienst en geeft antwoord op belangrijke vragen.

Natuurlijk kun je topical authority ook meten. Dit doe je het beste via het Google webmaster programma of Google Analytics. Je kunt ook gebruik maken van een SEO tool zoals Semrush of Ahrefs, maar de laatste tijd is gebleken dat deze tools niet meer zo betrouwbaar zijn. De bezoekersstatistieken van websites worden vaak veel te hoog of te laag ingeschat. Die afwijking kan meer dan 50% bedragen, zo heb ik zelf ervaren.

Kijk hoeveel bezoekers je deze week ontvangt, en hoeveel dit er vorig jaar waren. Let ook goed op de bezoekersstromen. Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? Uit welke bronnen komen ze? Wanneer je merkt dat meer dan 80% van de bezoekers uit organische zoekresultaten komt, dan kun je er vanuit gaan dat je topical authority hebt. Gefeliciteerd!

Waarschuwing: je bezoekers moeten natuurlijk wel uit Nederland of België komen. Tenzijje  een Engelstalige website hebt. Maar wanneer je als Nederlandstalige website veel bezoekers uit India, Afrika of andere landen/werelddelen krijgt dan heb je geen actuele autoriteit.

EAT (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid)

Bij topical authority draait het om drie dingen: je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. EAT is een kwantitatieve maatstaf om aan te geven hoe gezaghebbend je website is.

Stel nu dat je op een website uitkomt die diensten aanbiedt. Wanneer je hier contact mee opneemt dan wil je dat je antwoord krijgt op je vragen. Worden die vragen goed beantwoord dan vertrouw je de ondernemer veel sneller. Het kan dus dat je deze website vaker bezoekt, en dat is iets wat zoekmachines meten.

Het gaat ook om expertise. Wanneer je blogs voor je website schrijft (of laat schrijven) dan is het belangrijk dat de lezer het idee heeft dat je weet waar je over praat. Je moet dus geen onzin uitkramen, maar dit gebeurt heel veel. Zo zie ik bijvoorbeeld veel websites van tekstschrijvers en marketeers die onzin omtrent SEO delen. Google is natuurlijk ook niet dom en ziet dat ze niet zoveel expertise hebben. Daarom scoren deze website ook niet zo hoog in de organische zoekresultaten.

Autoriteit opbouwen duurt lang. Dat is echt niet iets dat je even binnen enkele weken realiseert. Daarom is het belangrijk om richting Google aan te tonen dat je een expert in je branche, niche of vak bent. En dat je betrouwbaarheid uitstraalt. Dit doe je door een goede inrichting van de website.

De topical authority tekstschrijver

Wil je met je expertise aan de slag, betrouwbaarheid uitstralen en autoriteit opbouwen? Werk samen met de topical authority tekstschrijver. Vraag meer informatie of de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?