Marketing met Pinterest Business

Bijgewerkt: 1 december 2022

Meer dan 90% van de Nederlandse bevolking is actief op social media. Ondanks dat Pinterest niet het meest populaire netwerk is, verdient het zeker aandacht. Het publiek op dit platform is op zoek naar visuele content. Hier haalt het publiek veel inspiratie uit.

Ben je als bedrijf al actief op Pinterest? Marketing met Pinterest business is zeer effectief. Laat je bedrijf groeien en ontdek hoe Pinterest Business werkt. Met een Business Account ben je vaker zichtbaar op de startpagina, en hiermee bouw je dus zeker aan naamsbekendheid.

De cijfers omtrent Pinterest

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Pinterest is een interessant sociale netwerk, maar lang niet zo populair als andere sociale media. Kijk je naar het marktaandeel dan is Facebook in 2023 de grootste (73,5%, Nederland). Hierna volgt Twitter met 9,10% en Instagram met 6%. Pinterest zit hier tussenin en heeft in Nederland een marktaandeel van 7,5%.

Wanneer je dat even naar cijfertjes vertaalt dan gebruiken maandelijks 445 miljoen mensen Pinterest, in Nederland zijn dit er ongeveer 3,5 miljoen.

Een Pinterest Business account is minder populair. Geschat wordt dat ongeveer 800.000 bedrijven op Pinterest actief zijn.

Hoe Pinterest Business werkt

Marketing met Pinterest Business, hoe interessant is dit? Het is vooral interessant voor mensen die ideeën en inspiratie op willen doen. Dit betekent dat niet elk bedrijf hier voordeel uit haalt. Pinterest business is daarom vooral geschikt voor de volgende bedrijven:

  • Modebedrijven en kledingzaken
  • Meubelzaken of meubelmakerijen
  • Beautybranche zoals visagist, kapper, schoonheidsspecialist
  • Planten en bloemen waaronder de bloemisterij of kwekerij
  • Interieurbedrijven
  • Voedselbranche, met name de horeca of catering
  • Tuin en dier
  • Sport en reizen

Het zou minder geschikt zijn voor de supermarkt, loodgieter, garagebedrijf of tekstschrijver (dus niet voor mij). De doelgroep van Pinterest is vrouwen tussen de 20 en 49 jaar oud.

Met een zakelijk account deel je afbeeldingen, sfeerfoto’s, infographics en zelfs korte video’s die met je bedrijf, product of dienst te maken hebben. Omdat je een linkje naar je website kunt plaatsen trek je meer websitebezoekers aan.

Je marketingstrategie aanpassen

Ben je werkzaam in een branche of niche die over fashion, beauty, wonen, tuininrichting of voedsel gaat? Pas je marketingstrategie dan snel aan. Marketing Pinterest Business kan namelijk ontzettend veel opleveren.

Zo maak je een Pinterest business account aan:

  • Maak een persoonlijk account aan
  • Kies een profielfoto
  • Ga voor een herkenbare gebruikersnaam
  • Vul de bio in
  • Zet het persoonlijk account om in een business account
  • Vul je bedrijfsnaam in
  • Claim je website

Het is aan te raden om 15-20 borden te maken. Zorg dat de borden in relatie staan met je bedrijf of merk, de producten of diensten die je aanbiedt. Elk bord krijgt een beschrijvende naam. Bijvoorbeeld strakke interieurs of damesmode. In de omschrijving plaats je wat de bezoeker kan verwachten.

Vul vervolgens de borden met pins. Upload een nieuwe afbeelding en voeg die aan één van de borden toe. Het is ook mogelijk om pins van anderen aan je borden toe te voegen.

Naamsbekendheid opbouwen

Wanneer je Pinterest Business als marketingstrategie toepast dan heeft dit een aantal mooie voordelen. Het grootste voordeel is dat je hiermee naamsbekendheid opbouwt. Wanneer gebruikers je pins interessant genoeg vinden dan zullen ze je ‘vastpinnen ‘of volgen.

Het tweede voordeel is dat je meer bezoekers naar je website trekt. Daarom is het zo belangrijk om altijd een linkje naar de juiste blog of webpagina bij je pin te plaatsen.

Wat het exact kost

Het gebruik van Pinterest Business is geheel gratis. Het kost je alleen wat tijd. Omdat Pinterest nog niet zo populair is, zul je merken dat je redelijk snel onder de aandacht komt.

Let op wanneer je op Pinterest wil adverteren, want dit kost geld. Adverteren kan alleen wanneer je een Pinterest account hebt. Over het algemeen is adverteren op social media een stuk voordeliger dan wanneer je dit in zoekmachines doet. En nog voordeliger wanneer je voor een radiocommercial of een tv-spotje gaat.

Wel is het zo dat het bereik op Pinterest een stuk lager is. Aan de andere kant kun je de doelgroep heel nauwkeurig targetten waardoor je nooit teveel geld uitgeeft.

Een specialist inschakelen

Moeite om marketing met Pinterest Business uit te voeren? Schakel dan een specialist in. Ga zeker voor een social media specialist. Een standaard marketeer hoeft nog niet direct verstand te hebben van social media en met name Pinterest. Want juist Pinterest is, vanwege de lagere populariteit, niet bij iedereen bekend.

Het is niet nodig om een Pinterest tekstschrijver in te schakelen. Het gaat voornamelijk om de afbeeldingen of korte video’s die je deelt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven