Waardepropositie voorbeelden

Bijgewerkt: 1 december 2022

Wanneer je producten of diensten aanbiedt dan wil je dat klanten dit kopen. Helaas kun je hier niet zomaar vanuit gaan, want je moet waardepropositie toevoegen. Dit is een beschrijving van het product of de dienst. Hiermee laat je zien waarom het onderscheidend is en dus ook waardevol voor de klant.

Feitelijk geef je een goede uitleg van het product, waarmee je de klant overtuigt om dit te kopen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn veel verkopende teksten. Toch doen ze niet allemaal wat ze zouden moeten doen. Bekijk de waardepropositie voorbeelden en ga zelf aan de slag.

Dit moet er in een waardepropositie staan

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een waardepropositie is onmisbaar om de verkoopcijfers omhoog te jagen. Je wil dat klanten je producten of diensten kopen of hier gebruik van blijven maken. Dan zul je ze ook moeten overtuigen. Maar wat moet er in een waardepropositie staan? Dat leg ik hieronder uit.

Omschrijving

Het begint allemaal met een omschrijving van het product of de dienst. Wat houdt het precies in en wat kun je ermee? Bij een keukenschaar zal wel duidelijk zijn wat je ermee kan, maar het is goed om de nadruk te leggen op huishoudelijk gebruik. Gaat het om een dienst zoals kleding herstellen, dan is het ook goed om dit uit te leggen. Want sommigen kunnen denken dat je ook gordijnen verstelt, terwijl je het eigenlijk niet doet.

Specificaties

Ten tweede gaat het om de specificaties, iets wat vooral bij producten heel belangrijk is. Bij specificaties kun je denken aan de afmeting of het gewicht van het product, de kleur, het type of model en andere belangrijke zaken. Bijvoorbeeld de accuduur van een smartphone. Of welke werkzaamheden bij tuinaanleg horen.

Voordelen

Het derde en belangrijkste onderdeel dat in een waardepropositie moet staan is iets over de voordelen. Want dat geeft juist waarde aan het product mee. Denk bij voordelen aan het beschrijven van een lange accuduur van de smartphone, een onderhoudsvriendelijke tuin (hoveniersbedrijf) of de veiligheid van onbreekbaar glas.

Hoe je alles publiceert is afhankelijk van je bedrijf, product of dienst. Bij producten is het gebruikelijk om de omschrijving als een kort stukje tekst te maken, specificaties als een lijstje en de voordelen aangevinkt. Maar wanneer je een bedrijf of dienst omschrijft dan zal dit weer anders uitzien. In dit soort gevallen kunnen vier of vijf regels ook voldoende zijn.

Waarom je ook iets over de nadelen moet vertellen

Een waardepropositie is niet compleet zonder iets over de nadelen te vertellen. Het lijkt misschien vreemd om een of meerdere nadelen naar voren te brengen, maar dit wekt veel meer vertrouwen op. Klanten zijn sneller geneigd om iets te kopen wanneer de verkoper eerlijk is over de nadelen. Dit gaat zeker op bij de verkoop van producten.

Je hoeft de nadelen niet groter te maken dan ze zijn. Wanneer de accu van een smartphone slechts 4 uur in stand-by tijd meegaat, dan vermeld je dit als volgt:

  • Accuduur in stand-by: 4 uur

Het zou heel verkeerd zijn wanneer je dit op de volgende manier doet:

  • Deze smartphone heeft een accu die slechts 4 uur in stand-by meegaat, veel minder dan bij andere smartphones.

Ja kijk, dan maak je het verhaal wel heel negatief. Wees gewoon duidelijk over het nadeel en zet er niet te veel bij. De klant bepaalt zelf wel of hij of zij dit ook echt een nadeel vindt.

Ook nu weer geldt: je hoeft niet altijd de nadelen te vermelden. Vooral wanneer je een bedrijf of merk naar voren wil brengen dan kun je die nadelen beter achterwege laten.

Waardepropositie voorbeelden

Moeilijk om een waardepropositie te schrijven? Hieronder vind je enkele waardepropositie voorbeelden.

  • “We helpen ondernemers om efficiënter te werken. Dit doen we met betaalbare bedrijfssoftware”
  • “Deze smartphone heeft de snelste processor van dit moment. De accuduur bedraagt in stand-by tijd 4 uur, maar in slechts 20 minuten is hij volledig opgeladen “
  • “Gratis muziek voor iedereen”
  • “Het beste aanbod van Nederland”

Met dat woordje ‘beste’ is het nog een beetje twijfelachtig, maar het doet het altijd goed in een waardepropositie. Je mag best zeggen dat je je eigen product, merk of bedrijf de beste vindt. Of dat in reviews staat dat jullie het beste bedrijf zijn. Maar om te zeggen dat een product is bekroond tot beste van Nederland, en je kunt het niet aantonen, dat is foute boel.

Ken het verschil tussen waarde en waardepropositie

Met bovenstaande waardepropositie voorbeelden heb je een goed idee gekregen van de betekenis en hoe je dit zelf toepast.

Daarnaast is het belangrijk om het verschil tussen waarde en waardepropositie te kennen. Bij waardepropositie geef je een beschrijving waarom het product of de dienst zo waardevol is. Maar waarde, dat is heel iets anders. Want de klant bepaalt uiteindelijk of het product of de dienst waarde heeft. Waarde gaat over iets wat de klant nastreeft. Bijvoorbeeld bepaald gedrag, een lange accuduur (daar is de smartphone weer) of een mooie tuin (aangelegd door het hoveniersbedrijf).

De juiste bronnen kiezen

Waardeproposities kun je via verschillende kanalen of bronnen leveren. Het is belangrijk dat het publiek in aanraking komt met je merk, product of dienst. En natuurlijk ook de omschrijving en voordelen hiervan.

Een bron noem je ook wel een communicatiekanaal, distributiekanaal of verkoopkanaal. Het is de manier waarop je met het publiek communiceert.

Waardepropositie kun je via verschillende bronnen of kanalen delen. Bijvoorbeeld:

  • Website of webshop
  • Forum
  • Social media
  • Digitale advertentie
  • Folder
  • Krant of tijdschrift
  • Billboard
  • Televisie of radio

Hoe bind je je klanten?

Wil je klanten aan je bedrijf binden, dan is het belangrijk om een loyaliteit op te zetten en waardepropositie toe te voegen. Verder is het goed om je klanten te kennen, aandacht te geven en te laten zien welke waarde je toevoegt. En daarvoor heb je toch weer die waardepropositie nodig.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven