2 tijdloze SEO-strategieën die je direct toe moet passen

SEO of zoekmachineoptimalisatie lijkt heel ingewikkeld, maar het is geen wetenschap. Het is ontstaan vanuit de behoefte naar een goede positie in de organische zoekresultaten. Pas toen marketeers SEO verzonnen en toe gingen passen, is Google hierin meegegaan. Zo heeft de zoekmachine een aantal SEO richtlijnen gepubliceerd.

Voor velen is SEO moeilijk of duur. Alleen degene met veel kennis en ervaring pakken tegen zeer lage kosten de hoogste organische posities. Ondanks het gebrek aan kennis zijn er een aantal dingen die je toe kunt passen, om zo je positie te verbeteren. Ik heb voor jou twee tijdloze SEO-strategieën die je nooit mag vergeten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. Laadtijd van de webpagina moet onder de 2 seconden liggen

Hoe vervelend is het wanneer een website lang moet laden. De kans dat je de website voortijdig verlaat is groot wanneer het laden te lang duurt. Dit komt omdat je weet dat een andere website wel sneller tot je beschikking staat.

Voor mensen en bedrijven met een website is het belangrijk om het geduld van de bezoeker niet op proef te stellen. Feitelijk moet een webpagina binnen 2 seconden geladen zijn. Dit betekent dat de bezoeker direct kan beginnen met lezen, en dat afbeeldingen ook al zichtbaar zijn.

Veel bedrijven doen het veel slechter dan de gewenste laadtijd van 2 seconden. Binnen de technologiebranche ligt de laadtijd op 8-11 seconden, en binnen de autobranche op 7-9 seconden. Lokale websites doen het met een gemiddelde laadtijd van 5 seconden een stuk beter.

Zo maak je je website sneller

Er zijn verschillende manieren om een website sneller te maken. Veel websites draaien op een CMS zoals WordPress. Door het aantal plug-ins te verminderen merk je dat de site een stuk sneller wordt. Installeer alleen de nuttige plug-ins en verwijder alle ongebruikte of nutteloze plug-ins.

Kijk ook eens kritisch naar de bestandsgrootte van afbeeldingen en video’s. Waarschijnlijk kan dit veel kleiner. De bestandsgrootte met 70-80% verminderen levert veel winst op, en een minimaal verlies aan beeldkwaliteit.

Voor sommigen is het heel interessant om lange artikelen of blogs te schrijven. Lange tijd werd gedacht dat artikelen van 2000 woorden of meer beter in Google zouden scoren. Inmiddels is duidelijk dat het niet direct om de lengte maar meer om de kwaliteit gaat. Wel is het zo dat hele korte artikelen (300 woorden of minder) het wat minder goed doen. Hoe dan ook, maak je artikelen niet te lang. Ten eerste zorgt dit voor verveling bij de bezoeker. Maar lange artikelen vertragen de website ook.

Gebruik liever geen slider op je homepage. Het ziet misschien leuk uit maar het is een grote vertrager. Bovendien heeft een slider geen toegevoegde waarde voor zoekmachines.

De snelheid van de website testen

Hoewel ik het eigenlijk te weinig doe zou je maandelijks de snelheid van je website moeten testen. Dit kan met Google PageSpeed Insights of GTmetrix. Voer de URL van je website in en klik op Analyseren. De LCP moet op 1,9 seconden of lager liggen, dan zit je goed. Zolang de statistieken in het groen staat hoef je weinig te doen, maar wanneer dit oranje of zelfs rood is dan is er werk aan de winkel.

Kijk niet alleen naar de paginasnelheid op mobiele apparaten maar ook op desktop. Vooral zakelijke gebruikers bezoeken websites veel vanaf een desktop PC of laptop.

2. Creëer geweldige inhoud

Mijn tweede tijdloze SEO-tip is het creëren van geweldige inhoud. Hoe beter de inhoud van je website, hoe meer waardering je van bezoekers en Google krijgt. Dit wordt beloond met een hogere positie in de organische zoekresultaten. Let wel op met het creëren van inhoud, want wat voor jou geweldig kan lijken is voor een ander juist waardeloos.

Wat is dan geweldige inhoud? Dit is content waarmee je behulpzaam bent voor de bezoeker. Je artikelen of blogs geven antwoord op dringende vragen, lossen een probleem op, bevatten een handleiding of tips. Sommige blogs zijn ter vermaak, maar bedenk dat dit niet het hoofddoel van een website zou moeten zijn.

SEO teksten scoren beter in zoekmachines

Bij het maken van inhoud voor je website kijk je niet alleen naar de onderwerpen maar ook of artikelen SEO proof zijn. Dit betekent dat artikelen geschreven zijn volgens de SEO richtlijnen van Google. Die richtlijnen zijn geen harde eis maar helpen je op weg. Je hoeft ook niet alle richtlijnen te volgen want soms ziet een artikel er beter uit wanneer je hier een eigen draai aan geeft.

Toch is het zo dat SEO teksten beter in organische zoekresultaten van zoekmachines scoren. Deze teksten zijn voorzien van een bepaalde opbouw. Ook is er gebruik gemaakt van wat zoektermen, maar alleen wanneer dit ook van toepassing is.

Laat je teksten schrijven door een van de meest ervaren SEO tekstschrijvers van Nederland. Neem contact op en vraag de tarievenkaart aan. Tip: we hanteren tarieven waar concurrenten niet aan kunnen tippen en klanten blij van worden.

Zo zit het met linkbuilding

Vaak wordt gezegd dat linkbuilding een van de drie belangrijke onderdelen van SEO is. Je zou je eigenlijk niet met linkbuilding bezig moeten houden. Wanneer je geweldige inhoud maakt dan gaan bezoekers vanzelf je teksten of artikelen delen. Op deze manier bouw je een natuurlijk linkprofiel op, en dat is hoe Google het graag wil zien. Betaal dus nooit voor backlinks en ruil ook geen links.

Dode links checken

Nu we het toch over links hebben, controleer regelmatig of er geen dode (gebroken) links op je website staan. Dit kun je het beste doen met de deadlinkchecker. Bij een grote website duurt het controleren wel even, maar je krijgt wel een compleet overzicht van alle gebroken links. Zo kun je gelijk alles repareren.

Dit waren mijn twee tijdloze SEO strategieën, vergeet niet om deze op je website toe te passen. Heb je hier hulp bij nodig? We staan graag voor je klaar.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.