Duurzame marketing – SEO en gratis zichtbaarheid

Duurzaam ondernemen is in vrijwel alle branches een belangrijk thema. Dit kan op verschillende manieren zoals minder energieverbruik, een zuinige auto en minder papieren administratie. Duurzame marketing is de perfecte aanvulling hierop. Vooral SEO is een goede vorm van duurzaamheid. Het levert meer bezoekers, klanten en omzet op, tegen lage kosten en een nog lagere belasting van het milieu.

SEO: gratis bezoekers op je website of webshop

Niemand ontkomt aan online ondernemen, al is het alleen maar met betrekking tot zichtbaarheid. Dagelijks maken miljarden mensen gebruik van zoekmachine Google. Van hieruit komen ze op bedrijfswebsites, webshops en blogs terecht.

SEO is een geweldige vorm van duurzame marketing. Je promoot je website, dienst of product op een milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde manier. Er wordt geen gebruik gemaakt van onnodig papier, plastic of andere vervuilende materialen. Het energieverbruik is zeer laag en het effect is groter dan bij veel andere marketingvormen.

Feitelijk is SEO niets anders dan het hoger in Google krijgen van de (bedrijfs)website of webshop. Met voldoende kennis en ervaring is SEO gratis uit te voeren, of je laat het tegen een kleine investering doen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het effect van SEO

In tegenstelling tot veel andere marketingvormen kent SEO een langdurig effect. Wanneer de website goed in Google scoort levert dit dagelijks tientallen tot duizenden bezoekers extra op. Met een goed beleid blijft deze positie behouden, en kan in de toekomst zelfs verbeteren.

De investeringskosten met betrekking tot SEO (zoekmachine optimalisatie) zijn betrekkelijk laag. Hieronder enkele rekenvoorbeelden.

Duurzame tekstschrijver voor SEO projecten

Het internet draait om content oftewel inhoud van websites. Het is dan ook niet vreemd dat Google grotendeels naar de inhoud en de kwaliteit hiervan kijkt. Met name teksten vormen een belangrijk onderdeel, aangevuld met afbeeldingen, video’s en audio.

Dankzij geavanceerde algoritmes is het voor Google makkelijk om te bepalen welke webpagina het beste bij een zoekopdracht aansluit. Wanneer je merkt dat een concurrent hoger op bepaalde zoektermen scoort dan is één ding duidelijk: die concurrent legt het beter uit of heeft kwalitatievere content.

Moeite om de concurrent voor te blijven of bij te houden? Schakel de duurzame tekstschrijver (laag energieverbruik, voordelige prijzen) in. Dankzij de kennis over SEO profiteer je van geoptimaliseerde teksten die beter scoren dan concurrenten. Een en ander is mede afhankelijk van de autoriteit van concurrerende websites.

Benieuwd naar de kosten of de mogelijkheden? Vraag onderaan deze pagina de tarievenkaart aan.

Linkbuilding: werken aan je linkprofiel

Het internet is niet alleen gebouwd op content maar ook op backlinks. Website A verwijst via een link naar website B, waarmee de bezoeker geholpen is. Dat is de bedoeling van linkbuilding. Helaas pakken veel SEO’ers het verkeerd aan en bouwen een slecht linkprofiel voor hun klanten op.

Persoonlijk ben ik geen fan van linkbuilding. Je mag nooit betalen voor backlinks, dat is ook wat Google in zijn richtlijnen heeft staan. Wanneer je goede content deelt dan komt je website vanzelf onder de aandacht van het publiek. Ze delen vrijwillig je content, dan pas bouw je een perfect linkprofiel op.

Wil je toch snel een hoop backlinks verzamelen? Vaak werkt het betaald verzamelen van backlinks tijdelijk goed, maar houd er rekening mee dat dit in de toekomst schade aan je website kan brengen. Kies bij linkbuilding altijd voor een duurzaam marketingbureau dat bewust met het milieu omgaat.

Technische optimalisatie van website of webshop

Een belangrijk onderdeel van duurzame marketing/SEO is de technische optimalisatie van de site. Afbeeldingen moeten niet te groot zijn, de laadtijd van de website ligt onder de 2 seconden en de navigatie op de website of in de webshop is duidelijk. Dit zijn enkele voorbeelden van technische optimalisatie.

Google heeft een aantal tips met betrekking tot technische optimalisatie in de SEO-richtlijnen opgenomen. Merk je dat je website te traag is of ineens slechter in Google scoort? Dit kan een technisch probleem zijn. In samenwerking met een SEO partner bekijken we het onderliggend probleem en werken aan een geweldige website of webshop. Neem hiervoor contact op.

Duurzame marketing binnen je bedrijf inzetten

Omdat duurzaamheid bij veel mensen en binnen de politiek een hot item is, kun je hier als bedrijf goed op inspelen. Laten zien dat je een duurzaam bedrijf bent. Een goed voorbeeld hiervan is LEGO, dat op de website laat weten dat het tegen het jaar 2030 legostenen van duurzame materialen wil maken.

C&A zet ook duurzame marketing in, door te laten zien dat ze in duurzaamheid investeren. Zo is het mogelijk om bij C&A oude kleding in te leveren en een tweede leven te gunnen. Ook koopt C&A duurzame materialen in waaronder grondstoffen zoals katoen, linnen en wol. Veel grondstoffen worden duurzaam verbouwd en de vervaardiging van kleding gebeurt op een ecologisch verantwoorde manier.

Door als bedrijf te laten zien dat duurzaamheid een aandachtspunt is, help je niet alleen mee aan een betere toekomst maar val je ook beter bij de doelgroep in de smaak. Laat deze marketing dus zeker niet aan je voorbij gaan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.