Is mijn tekst SEO proof?

Een SEO tekstschrijver weet of een tekst SEO proof is. Maar als leek kun je hier wat meer moeite mee hebben. Is mijn tekst SEO proof? Het is goed om hierbij stil te staan, want met een SEO tekst scoor je toch wat hoger in zoekmachines.

Dit is SEO proof

Er is geen wetenschap die over SEO oftewel zoekmachine optimalisatie gaat. Feitelijk houdt SEO in dat je rekening houdt met de richtlijnen die Google heeft opgesteld. Jawel, Google heeft dus echt SEO richtlijnen gepubliceerd!

Toch bestaat SEO al veel langer, het is zeker niet door Google verzonnen. Webmasters zochten naar manieren om hoger in zoekmachines te scoren. Zo ontstond zoekmachine optimalisatie. Maar hier zijn geen harde regels voor, daarom is het lastig om te bepalen of een tekst wel SEO proof is.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vraag het de SEO tekstschrijver

Wil je weten of een tekst SEO proof is dan zou je het eigenlijk een SEO tekstschrijver moeten vragen. Let wel op want deze titel wordt in het wilde weg toegepast. Een goede SEO tekstschrijver staat bovenaan in de organische zoekresultaten. Zoek dus op termen als ‘SEO tekstschrijver’ of ‘SEO specialist’ en sla de advertenties over. Waarschijnlijk kom je bij iemand uit die echt kennis van zoekmachine optimalisatie heeft.

Een SEO tekstschrijver kan je vertellen of je tekst wel aan alle belangrijke richtlijnen voldoet. Ook nu weer is hier geen harde waarheid voor: een goede tekstschrijver beoordeelt op gevoel.

Wat kost het om de teksten laten controleren?

Je hebt zelf een tekst geschreven en wil weten of deze SEO proof is. Dat zelf schrijven doe je om kosten te besparen. Laat je een SEO tekstschrijver naar je tekst kijken dan krijg je met extra kosten te maken. Over het algemeen zou het laten controleren van de tekst tussen de € 10 en € 25 moeten kosten. Het gaat hier dan alleen om een check en eventueel eenvoudige aanpassingen.

Moet de hele tekst aangepast worden dan ben je mogelijk duurder uit. Vraag vooraf wat offertes aan, dan weet je ook wat het gaat kosten en bij wie je het goedkoopste uit bent. Ga echter niet alleen op de prijs af, een SEO tekstschrijver moet vooral weten wat er op de markt speelt.

Zelf je tekst SEO proof maken

Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf je tekst SEO proof te krijgen. Hiervoor kun je het beste de richtlijnen van Google opzoeken, die staan gewoon online. Het is ook mogelijk om een van de duizenden blogs rondom zoekmachine optimalisatie te lezen. Veel van deze blogs geven allemaal dezelfde adviezen die ik hieronder even op een rij zet:

  • Maak gebruik van een H1 titel
  • Gebruik tussenkopjes
  • Zorg voor witregels (alinea’s)
  • Verwerk wat zoektermen in een tekst
  • Gebruik geen moeilijke bewoordingen
  • Verwerk een intern linkje naar een ander artikel
  • Plaats eventueel een extern linkje in de tekst
  • Schrijf minimaal 400 woorden

Het is heel lastig om te bepalen wanneer een tekst SEO proof is, want dit is van meerdere factoren afhankelijk. Je ziet teksten van 300 woorden bovenaan in Google verschijnen maar ook teksten van 2000 woorden. Aan de hand hiervan weet je niet exact hoe lang een tekst moet zijn, maar 400 woorden is toch wel het minimum. De lezer wil ook bezig gehouden worden.

Daarnaast speelt het gebruik van zoektermen een rol. Wil je gevonden worden op de zoekterm ‘rode smartphone’ dan moet je dit zeker in de tekst toepassen. Wanneer er nergens in de tekst iets over een rode smartphone staat kan Google natuurlijk niet weten wat het hoofdonderwerp is.

Is mijn tekst SEO proof? De grote test

Je weet pas of een tekst SEO vriendelijk is wanneer hij hoog in de organische zoekresultaten scoort. Daar kom je pas achter na het publiceren van de tekst. Doe je dit op een vrij nieuwe website, dan kan het best lang duren voordat de tekst zichtbaar is in Google of andere zoekmachines.

Een website moet autoriteit opbouwen. Dit duurt bij nieuwe websites minimaal een half jaar. Hoe meer kwalitatieve teksten er op de website staan, hoe sneller hij hoger in de organische zoekresultaten verschijnt.

Conclusie: een tekst kan nog zo zoekmachinevriendelijk zijn maar wanneer je hem op een gloednieuwe website plaatst dan gebeurt er in het begin helemaal niks. Plaats je een slecht geschreven tekst op een goede website dan is de kans ook groot dat er vrij weinig gebeurt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.