Mag je linkbuilding inzetten? Antwoord: niet als je ervoor betaalt

Linkbuilding oftewel het verzamelen van backlinks, vroeger was dit een veelgebruikte SEO techniek. Ook nog eens een goede techniek want je kon op korte termijn hoog in zoekmachines scoren. Inmiddels is Google een stuk slimmer geworden. De zoekmachine zelf zegt dat linkbuilding zoals velen dit doen niet is toegestaan. Eigenlijk is linkbuilding helemaal niet meer van deze tijd.

Zo doe je dat – linkbuilding

Eigenlijk werkt linkbuilding vrij simpel. Je benadert een website en vraagt of ze een linkje naar jouw website op die van hun willen plaatsen. Dit noem je een backlink. Het idee hierachter is dat zoekmachines die backlinks volgen. Hierdoor concludeert een zoekmachine dat jouw website blijkbaar hartstikke interessant is.

Vroeger (toen er nog geen drempels bestonden) waren zoekmachines vrij dom. Ze volgden backlinks en dachten dus dat deze websites interessant waren. Hierdoor kreeg de website een hogere waarde toegekend. Het gevolg: een betere positie in de organische zoekresultaten. In de basis werkt linkbuilding nog steeds zo.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Linkbuilding is niet meer van deze tijd

Er wordt nog steeds volop gebruik gemaakt van linkbuilding technieken. Dit kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld intern linken, iets dat altijd goed is. Je wijst je bezoekers namelijk op relevante webpagina’s. Dan heb je nog backlinken, dit noem je ook wel off-site SEO.

Het probleem is dat linkbuilding niet meer van deze tijd is. Google heeft een aantal SEO-richtlijnen voor webmasters opgezet. In een van die richtlijnen staat duidelijk dat links op een natuurlijke manier moeten ontstaan. Relevante websites moeten een andere website waardevol vinden en uit vrije wil een backlink plaatsen.

Het probleem is dat linkbuilding hier niet onder valt. Met linkbuilding benader je actief websites. Je biedt linkruil aan of je betaalt voor een backlink. Dat is niet hoe Google het bedoelt! Linkbuilding is dus niet meer van deze tijd.

Welke sites verwijzen er en wat is de relevantie?

Bij linkbuilding is het belangrijk dat je niet voor backlinks betaalt, hoewel dit in de praktijk toch veel voorkomt. Daarnaast spelen nog twee dingen een belangrijke rol: welke sites verwijzen en wat hun relevantie is.

Stel dat een gezinswebsite (domein A) middels een backlink verwijst naar een babywebsite (domein B). Deze backlink zou goed zijn want er is een relatie tussen deze twee domeinen. Ze gaan beide over het gezin. Maar wat als een autowebsite (domein C) naar de babywebsite (domein B) verwijst? Deze twee hebben weinig met elkaar te maken. De kans is groot dat Google dit niet als waardevolle backlink ziet. Google kan dit zelfs als een onnatuurlijke link zien, iets dat slecht is voor je reputatie.

Autoriteit van de website

Je mag linkbuilding inzetten maar je moet wel weten wat je doet. Vaak worden termen als DA (Domain Authority) en PA (Page Authority) gebruikt. Dit is niet iets van Google zelf maar bedacht door SEO-specialisten. Feitelijk zou de DA aan moeten geven hoe goed een website in zoekmachines scoort.

In de praktijk klopt dit niet altijd. Er zijn namelijk websites met een DA van 60 waarbij er slechts 50 zoektermen in de top drie staan en ze 15.000 bezoekers per maand trekken. Aan de andere kant heb je websites met een DA van 23, honderden top drie zoektermen en 50.000 bezoekers per maand. Die DA zegt ook niet alles want een website kan deze score middels het verzamelen van backlinks weer beïnvloeden.

Kijk vooral naar de populariteit van een website. Bekende (bedrijfs)namen, overheidswebsites of websites waar iedereen over praat doen het altijd goed. Dit soort websites kan best een lagere DA score hebben, dat is helemaal niet slecht. Probeer van populaire websites een backlink los te peuteren.

Is linkbuilding echt wel goed?

Eigenlijk zou je helemaal niet aan linkbuilding moeten doen. Wanneer je dit verkeerd aanpakt kan het alleen maar schade opleveren. Enkele grote websites zijn op linkbuilding flink afgestraft. Ze verloren posities in zoekmachines en moesten tot wel de helft aan bezoekers inleveren. Pas na het verwijderen van ingekochte backlinks stegen ze weer langzaam in positie.

Voorkom dit soort praktijken, het kost uiteindelijk alleen maar tijd en geld. Wees daarom voorzichtig met het inschakelen van een online marketingbureau, SEO-specialist of linkbuilding bureau. Voordat je het weet kopen ze veel of slechte backlinks in en ben jij het haasje.

Dus of linkbuilding goed is? Feitelijk niet. Waarom wil je zoekmachines beïnvloeden? Je kunt beter kwalitatieve en waardevolle content delen, daar heb je veel meer aan. Andere websites merken jou dan echt wel op en geven je spontaan een backlink. Dan pas spreek je over natuurlijke links en daar houdt Google van.

Zo kom je aan goede backlinks

Nu de vraag: hoe kom je aan goede backlinks? Je hoeft hiervoor niet direct een (duur) marketingbureau in te schakelen. Linkbuilding kun je namelijk heel goed zelf. Neem contact op met relevante websites die hoog in Google scoren. Vraag of ze een backlink naar jouw website op willen nemen. Laat bijvoorbeeld wat interessante content zien. Wanneer dit relevant en interessant genoeg is dan zal de andere website soms bereid zijn om mee te werken.

Bied nooit geld voor het plaatsen van een backlink en doe ook niet mee aan een linkruilprogramma. Je mag wel vragen om een gesponsorde link. De ander moet deze link als gesponsord markeren, dit betekent dat er geen waarde aan de backlink wordt meegegeven. Nutteloos? Nee want dit soort links op websites met veel bezoekers levert je automatisch ook weer meer bezoekers op.

Hoe meer backlinks hoe beter, klopt dat?

Soms zie je de volgende stelling voorbijkomen: “hoe meer backlinks hoe beter”. Dit is iets dat vroeger werkte, tegenwoordig is dit achterhaald. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit backlinks. Je kunt beter vijf kwalitatieve backlinks van goed scorende websites hebben dan 500 backlinks van lage kwaliteit. Dit laatste is namelijk ontzettend slecht voor je SEO.

Een linkbuilder inschakelen

Heb je moeite met linkbuilding? Geen probleem, je kunt altijd een ervaren linkbuilder inschakelen. Om kosten te besparen ontvang je advies over het zelf toepassen van linkbuilding. Heb je nog steeds hulp nodig of wil je geen advies, dan gaat de linkbuilder voor jou aan de slag. Hierbij wordt gezocht naar kwalitatieve backlinks.

Houd er echter wel rekening mee dat de andere partij betaald wordt voor het plaatsen van een backlink of meedoet aan een ruilprogramma. Zo werkt nagenoeg elk marketingbureau, gratis linkbuilding bestaat namelijk niet. Neem voor meer informatie, de werkwijze of kosten contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.