Tekstschrijver bouw – nieuwbouw, renovatie en vastgoed

Bijgewerkt: 2 september 2022

De tekstschrijver bouw is bedoeld voor bedrijven die actief zijn binnen de bouw, industrie en vastgoed. Genoeg aanbod met betrekking tot tekstschrijvers, het probleem is dat de kwaliteit niet overal gelijk ligt. Dit kan de website uiteindelijk schade toebrengen. Voor een omschrijving van het bouwproject, een referentieverhaal of een persbericht is het dan ook goed zoeken naar een tekstschrijver met een relevante ervaring.

Nieuwbouw, renovatie en vastgoed

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bouwbedrijven leveren een belangrijke bijdrage aan het woonklimaat. Kijken we naar het bruto binnenlands product dan levert de bouwsector een bijdrage van ongeveer 9,5%. Het grootste gedeelte komt uit de woningbouw, gevolgd door utiliteitsbouw (bouwwerken zonder woonbestemming).

Er gaat veel geld om in de nieuwbouw, renovatieprojecten en vastgoed (aankoop en verkoop van woningen en panden). Ben je actief binnen deze sector dan ligt je focus op groei van de onderneming. Hier hoort ook communicatie met andere bedrijven, belanghebbenden en klanten bij. Een goede communicatie versterkt het bouwbedrijf of de vastgoedonderneming.

Tekstschrijver bouw ondersteunt deze communicatie

Veel communicatie verloopt mondeling, telefonisch of via de e-mail. Denk maar eens aan planning en het nakomen van afspraken. Andere communicatie verloopt juist via de website, een persbericht of nieuwsbericht. Op dat gebied is de tekstschrijver bouw (bouwsector) onmisbaar.

Wat doet de bouw tekstschrijver precies? Deze heeft verschillende taken die allemaal te maken hebben met de communicatie binnen het bouwbedrijf. Denk hierbij aan de volgende werkzaamheden:

  • Etalage van de website (homepage)
  • Voorstellen van het bedrijf (over ons pagina)
  • SEO teksten voor een betere vindbaarheid in zoekmachines
  • Nieuwsberichten of persberichten
  • Het afnemen van interviews
  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Inspirerende blogs of informatieve teksten
  • Social media posts

Eigenlijk alles om de online communicatie en hiermee de zichtbaarheid te vergroten. Een tekstschrijver bouw is eventueel ook beschikbaar voor het schrijven van brochures of folders.

De oude en nieuwe generatie tekstschrijvers (bouw)

Sommige tekstschrijvers die actief zijn binnen de bouwsector zijn nog van de oude stempel. Ze zijn standvastig met betrekking tot de aanspreekvorm: dit moet ‘u’ zijn. In sommige gevallen is dit inderdaad een betere keuze, maar moderne bouwbedrijven zijn overgestapt naar de ‘je en jij’ aanspreekvorm. U of jij heeft niets met beleefdheid te maken, daar zijn we inmiddels van overtuigd. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden:

  1. U heeft een vreselijke manier van werken waardoor we u als aannemer liever kwijt dan rijk zijn
  2. We zien dat je werkwijze iets anders kan, we helpen je hier graag bij

Ondanks dat de eerste communicatie netjes geformuleerd lijkt (de u- aanspreekvorm) ben je feitelijk onbeleefd. Terwijl de tweede communicatie juist beleefd is, ook al spreek je de persoon met je aan. Dit is niet om je ervan te overtuigen dat elk bouwbedrijf je en jij moet gebruiken, maar tekstschrijvers van de oude generatie weten niet beter.

Als tekstschrijver (bouw) gebruik ik geen moeilijke woorden. Inmiddels is zelfs de overheid ervan overtuigd dat teksten op B1 niveau moeten zijn. Zo kan iedereen volgen wat er staat. De nieuwe generatie gaat hier wat makkelijker mee om, voor de oude generatie is dit een grote verandering. Gelukkig gaan een hoop tekstschrijvers met hun tijd mee en profiteren bouwbedrijven hier ook van.

Dit is waarom je een tekstschrijver inschakelt

Ontwikkelingen binnen het bedrijf, dit vraagt natuurlijk om een goede communicatie. Met aansprekende teksten onderscheidt het bedrijf zich van anderen. Denk bijvoorbeeld aan een referentieverhaal. Veel bouwbedrijven hebben op hun website wel foto’s van bouwprojecten staan, maar dan zonder begeleidende tekst. Terwijl een goed referentieverhaal duidelijk maakt waarom dit project zo uniek is.

Een tekstschrijver bouw is de belangrijke schakel in de communicatie tussen bedrijf en opdrachtgever of klant. Communicatie verloopt via verschillende kanalen. Kijk maar eens hieronder naar wat voorbeelden.

De website als visitekaartje

Allereerst dient de website als visitekaartje, uithangbord en etalage. De homepage van de bedrijfswebsite is natuurlijk de etalage, maar ook de bewegwijzering naar andere onderdelen van het bedrijf (bijvoorbeeld diensten of cases). Een over ons pagina is onmisbaar, het geeft de bezoeker een kijkje achter de schermen. Wie of wat is het bouwbedrijf en wat is de visie?

Blogs helpen bij het opbouwen van een trouwe groep volgers of geïnteresseerden. Ideaal binnen de vastgoed, maar ook voor bedrijven die zich met renovatie bezighouden. Een SEO blogpost is ook nog eens goed vindbaar in zoekmachines.

Interviews zijn goed voor het neerzetten van een goed referentieverhaal. Zeker aan te raden bij reportage van een project waarbij betrokken bouwpartners hun aandeel bespreken.

Andere redenen om een tekstschrijver bouw in te schakelen zijn het opstellen van een nieuwsbericht of persbericht. Nieuwsberichten zijn geschikt voor plaatsing op de eigen website of partnerwebsites. Maar ook voor rechtstreekse plaatsing in een vakblad. Een persbericht richt zich meer op (lokale) kranten of nieuwswebsites. Aandacht vanuit de media betekent ook aandacht voor het bouwbedrijf.

Kosten tekstschrijver bouw (bouwsector)

Wat moet een tekstschrijver voor de bouw kosten? Binnen de bouwsector gaat er veel geld om maar dit betekent niet dat er ook veel geld moet worden uitgegeven. Het is niet nodig om enkele honderden euro’s voor een tekst te betalen. Afhankelijk van wat je nodig hebt ligt de prijs onder de € 100, maar kan hier ook boven liggen. Geef vooraf aan wat je nodig hebt en vraag de tarievenkaart aan.

Kwaliteit is belangrijker. Daarom is het goed om eens kritisch naar de tekstschrijver bouw te kijken. Is het bijvoorbeeld belangrijk dat de website van het bouwbedrijf goed scoort in zoekmachines? Kijk dan vooral naar de vindbaarheid van de SEO tekstschrijver. De website biacawalraven.nl scoort hoog in Google, er is dus voldoende SEO kennis en ervaring in huis.

Profiteer van meerdere specialisaties. Bijvoorbeeld zoekmachinegericht schrijven, interviews, folders/brochures of persberichten. Een multifunctionele tekstschrijver voor de bouw is op alle gebieden inzetbaar.

Ben je dus werkzaam binnen de bouwsector of vastgoed, ga dan niet over één nacht ijs bij het vinden van een tekstschrijver bouw. Je wilt tenslotte iemand waar je een lange samenwerking mee aangaat.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven