Tekstschrijver vastgoed

De tekstschrijver vastgoed verzorgt de communicatie binnen de vastgoed en makelaardij. Inspireer en verleid investeerders, woningzoekenden en eindgebruikers. Met prettig leesbare teksten voelt de lezer zich direct ‘thuis’. Dit soort teksten zijn er dan ook zeer goed inzetbaar voor de makelaarswebsite, huizenwebsite (Funda, Huizenzoeker), vastgoedwebsite maar ook voor woningcorporaties en beleggingsadviseurs.

Van brochure tot website

Moeite met het presenteren van een woning, pand, stuk grond of beleggingsobject? Het is belangrijk om een verpletterende indruk te maken: de lezer moet als het ware het object/vastgoed ‘beleven’.

Deze beleving communiceer je via een folder of brochure, krant, tijdschrift, social media of website. Omdat er zoveel verschillende kanalen zijn is het ook belangrijk om hier de communicatie op af te stemmen. Het internet is zeer toegankelijk maar vluchtig: dit vraagt een andere aanpak dan teksten voor een folder, brochure of tijdschrift.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Tekstschrijver vastgoed: aanzetten tot actie

Het verhaal mooi en verleidelijk verpakken, het liefst met een strik eromheen. Wanneer de lezer geprikkeld en geïnspireerd raakt is de kans groter dat deze overgaat tot actie. Ook dat is de kunst van teksten schrijven voor vastgoed en makelaardij: aansporen tot actie. Bijvoorbeeld een bezichtiging inplannen of een afspraak maken.

De tekstschrijver vastgoed denkt van A tot Z. Dit betekent niet alleen het presenteren van het object/vastgoed maar ook meedenken over het gehele verkoopproces. Dan pas is de tekstschrijver voor vastgoed ook een waardevolle investering.

Zie ook: tekstschrijver voor de bouw

Waarom een tekstschrijver inschakelen?

Als makelaar, projectontwikkelaar, beleggingsadviseur of vastgoedbemiddelaar zit je tot over je oren in het werk. Het schrijven van goede en inspirerende teksten vraagt veel tijd. Steeds meer ondernemers binnen het vastgoed schakelen twee soorten professionals in: een vastgoed tekstschrijver en een fotograaf.

Het voordeel van een tekstschrijver voor vastgoed is dat deze op afstand werkt. Geen fysieke afspraken die ook weer tijd vragen: dat scheelt. Alleen de fotograaf is op locatie werkzaam. Overigens is het niet nodig om tekstschrijver en fotograaf samen te laten werken: deze twee werken ook prima los van elkaar.

Verstrek de juiste informatie

Het is belangrijk om de informatie zo goed en volledig mogelijk te verstrekken. Denk hierbij niet alleen aan een omschrijving van het bouwproject, de woning of investering maar ook eventuele foto’s. Dit geeft de tekstschrijver voor vastgoed een duidelijk beeld en kan deze zich beter inleven in de doelgroep en het eindresultaat.

Zorg voor een goede bereikbaarheid: bij aanvullende vragen is contact noodzakelijk. Alleen dan ontstaan de beste teksten voor de vastgoedbranche.

Veranderingen binnen het vastgoed

Als vastgoed copywriter houd ik rekening met veranderingen binnen de vastgoedmarkt. Ook de manier van communiceren is de laatste jaren veranderd. Van saaie en standaard teksten naar het laten beleven: lezers willen ‘voelen’ wat een woning of object doet. Dit vraagt natuurlijk ook om een andere aanpak dan pakweg 10 jaar geleden.

Let op: bij het schrijven van teksten voor vastgoed & makelaardij is het niet de bedoeling dat de tekstschrijver zich bezighoudt met het financiële aspect waaronder hypotheek, financiering en belastingen. Mocht dit toch wenselijk zijn dan is het beter om hier een aparte blogpost of pagina over te maken. Hierbij wordt ingezet op algemene informatie: het geven van persoonlijk financieel advies is voor makelaars en vastgoedhandelaars zonder vergunning niet toegestaan.

Het opstellen van een tekst voor vastgoed & makelaardij

Hoe wordt de perfecte tekst voor vastgoed & makelaardij opgesteld? Het start allemaal met een aantrekkelijke titel (tekstkop), hoewel dit op websites zoals Funda vaak ontbreekt. De omschrijving is het gedeelte waar de lezer verleid wordt. Meestal komen er standaardzinnen voorbij als:

  • Luxe afgewerkt appartement
  • Op een prachtige locatie gelegen
  • In het oude centrum

Standaardzinnen waar woningzoekenden of geïnteresseerden ‘leesmoe’ van worden. De eerste zin moet namelijk verleiden om door te lezen. Je ziet dan ook op het gebied van teksten steeds meer creativiteit binnen de vastgoedsector. Een goede ontwikkeling: dit houdt lezers scherp. Lever zoveel mogelijk input aan, ook wanneer er achteraf iets wijzigt is het belangrijk om dit direct door te geven.

Kosten tekstschrijver vastgoed

De verdiensten liggen binnen de vastgoedsector & makelaardij hoog: hierbij is het wel belangrijk om voor een snelle doorlooptijd te zorgen. De juiste teksten verkorten de doorlooptijd, een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van bewegingen op de markt.

De kosten van de vastgoedtekstschrijver zijn een waardevolle investering, vooral wanneer deze investering zich spoedig terugverdient. Soms zijn de kosten voor een tekstschrijver vastgoed voor vastgoedhandelaren en makelaars een te hoge investering.

We proberen de kosten zo laag mogelijk te houden.

Hierbij kun je uitgaan van een volledige tekst, geschikt voor plaatsing op een website zoals Funda of de makelaarswebsite. Standaard teksten over vastgoed, beleggingsobjecten of makelaardij (geen uitgebreide omschrijving van objecten) zijn voordeliger geprijsd.

Informeer naar de prijzen

Er is geen standaardprijs voor teksten: elke tekstsoort en tekstdoel vraagt om een eigen aanpak. Daarom is het belangrijk om vooraf te communiceren wat het doel is en op welke manier dit naar buiten wordt gebracht (bijvoorbeeld via een website, folder, krant of iets anders).

Informeer vooraf naar de prijzen, dit schept veel meer duidelijkheid. Informatie over de kosten verplicht nergens toe: zowel voor de tekstschrijver als de opdrachtgever niet. Neem vrijblijvend contact op, dit kan via onderstaande knop, via de e-mail of telefonisch.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.