Canonieke URL

Kennisbank > Canonieke URL

De canonieke URL is bedoeld om zoekmachines te laten weten wat de originele versie van een webpagina is. Dubbele pagina’s (duplicate content) komt regelmatig voor, vooral bij webshops. Hierbij is een pagina via meerdere URL’s bereikbaar. Duplicate content kan schadelijk zijn voor je ranking. Daarom is het bij dubbele inhoud verstandig om gebruik te maken van de canonieke URL.

Wanneer je zoekmachines niet laat weten wat de originele versie van een pagina is, dan maken ze zelf een keuze. Hierdoor wordt er soms een pagina geïndexeerd en getoond waarvan je niet wil dat deze in Google verschijnt. Terwijl de originele versie uit de zoekresultaten verdwijnt.

Synoniemen voor canonieke URL

Deze term wordt op verschillende manieren aangeduid. In Nederland hebben we het vrijwel altijd over de canonieke URL. In het Engels heet het canonical URL. Synoniemen zijn “rel canonical”, ”canonieke link” of “canonical tag”. Ook wordt er wel gesproken over de canonieke versie.

Het is een stukje code die je aan een webpagina meegeeft. Zoekmachines zijn in staat om deze code te lezen en te begrijpen. Op deze manier hoeft te zoekmachine niet zelf te bepalen wat de originele versie is: dit heb jij al bepaald.

Het gevaar van duplicate content

Elke webpagina moet uniek zijn. Dit betekent dat er geen sprake mag zijn van duplicate content (dubbele inhoud). Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen interne en externe duplicate content. Het is bekend dat externe duplicate content het meest schadelijk is. Hierbij heb je namelijk inhoud van een andere webpagina overgenomen.

Interne duplicate content is minder schadelijk. Het zorgt er niet direct voor dat je lager rankt. Wel creëer je met interne duplicate content een verkeerde ranking. De meest belangrijke pagina’s zijn niet zichtbaar in de organische zoekresultaten, terwijl ongewenste pagina’s juist wel zichtbaar zijn. Dit los je dus heel eenvoudig middels de canonieke URL op.

Het gebruik van de canonieke URL

Middels verschillende tools is het eenvoudig om duplicate content op te sporen. Hierna is het zaak om te bepalen wat de originele versie van een pagina is. Aan deze pagina geef je de rel-canonical tag mee. Via een CMS zoals WordPress doe je dit heel eenvoudig door het aanvinken van een vakje. Maak je geen gebruik van een CMS, dan moet je de canonieke tag handmatig meegeven.

Gebruik de canonieke URL-tag altijd voordat je een webpagina online plaatst en laat indexeren. Moet je dit achteraf nog doen, dan loop je achter de feiten aan.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy