Startpagina van A tot Z

Bijgewerkt: 8 september 2023

Startpagina’s zijn de voorlopers van zoekmachines. Sinds de populariteit van Google doen startpagina’s er niet meer toe. Toch bestaan ze nog steeds, voornamelijk als onderdeel van linkbuilding.

Veel webmasters streven naar een vermelding op een startpagina of dochterpagina. Tegenwoordig moet je voor een vermelding betalen. Daarom is het belangrijk om de juiste categorie te kiezen. In deze ‘Startpagina van A tot Z’ gids lees je alles wat je moet weten.

Wat is een startpagina en wat is een dochterpagina?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een startpagina is de beginpagina. Het is de hoofdpagina en hiermee de belangrijkste. Wanneer je een nieuwe startpagina aanmaakt, heet dit een dochterpagina. Bijvoorbeeld:

  • Startpagina.nl – dit is de startpagina
  • Marketing.startpagina.nl – dit is de dochterpagina

De verschillende soorten startpagina’s

Startpagina.nl is de meest bekende, en bestaat sinds 1998. Het bevat links naar verschillende secties, waardoor het ook wel webportaal wordt genoemd. Je kunt het als een online catalogus van links naar andere websites zien.

Yahoo! was de eerste linkpagina die wereldwijde bekendheid kreeg. Tegenwoordig kennen we Yahoo! vooral als zoekmachine en voor webmail.

Een stukje geschiedenis

Vroeger hadden we toegang tot het internet, maar bestonden er nog geen zoekmachines. Hierdoor was het lastig om de juiste websites te vinden. Yahoo! bedacht hier een oplossing voor: het verzamelde links binnen categorieën, en plaatste deze vervolgens op één pagina.

In 1998 werd de Nederlandse website startpagina.nl gelanceerd. Door de jaren heen zijn hier veel alternatieven bijgekomen:

  • Startkabel.nl
  • Goedbegin.nl
  • Startcenter.nl
  • Frisbegin.nl

Een linkpagina was een goede manier om relevante websites te vinden. Je kunt het een beetje als een online Gouden Gids of een telefoongids zien, maar dan voor websites.

Vroeger waren persoonlijke homepages ook heel populair. Hierbij kun je een soort eigen startpagina aanmaken, met links jij relevant vond. Dit soort diensten zijn verdwenen, simpelweg omdat mensen er geen gebruik meer maken.

Startpagina van A tot Z: tips voor jouw bedrijf of gedrag

Een linkpagina of startpagina is niet meer zo populair. Mensen gebruikten ze om relevante websites te vinden. Dat dit soort pagina’s nog steeds bestaat, heeft met linkbuilding te maken. Veel startpagina’s (alternatieven) bestaan al heel lang. Door de jaren heen hebben ze een autoriteit opgebouwd.

Homepage van startpagina.nl

Wanneer je een vermelding op een startpagina, linkpagina of dochterpagina’s krijgt, wordt dit aan je linkprofiel toegevoegd. Vooral Google kijkt naar het linkprofiel van een website, waarbij dit een rankingfactor is. Oftewel: wanneer een website kwalitatieve backlinks ontvangt, kan deze mogelijk hoger in de organische zoekresultaten gaan scoren.

Wil je een vermelding op een startpagina, of ben je benieuwd of dit goed of slecht voor SEO is? En wat het kost? In de Startpagina van A tot Z krijg je antwoord op al je vragen.

A: Aruba

Richt je met je website niet alleen op het Nederlandse publiek. Aruba is een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden, maar ook veel Nederlands wordt gesproken. De startpagina over Aruba is vooral interessant voor websites die zich richten op Aruba, of informatie over de ABC eilanden.

B: Backlinks

Wanneer je een linkje van een startpagina of dochterpagina krijgt, noem je dit een backlink. Meerdere kwalitatieve backlinks verhogen je SEO-score. Maar ze wegen niet meer zo zwaar als vroeger. Houd er rekening mee dat backlinks in de toekomst misschien helemaal geen rol meer speelt. Het blijft om kwalitatieve inhoud te draaien.

C: Categorieën

Linkpagina’s zijn onderverdeeld in verschillende categorieën. Dit noem je dochterpagina’s. Wil je een nieuwe dochterpagina starten, dan moet je dit bij de hoofdpagina aanvragen. Gaat het om een vermelding op een dochterpagina, dan is het belangrijk dat je de juiste categorie uitkiest. Het heeft geen zin om met je website over computers op een dochterpagina over dieren te staan.

D: Disavow Tool

Soms word je website spontaan op een linkpagina of startpagina vermeld. Dit kan heel waardevol zijn, maar het kan ook nadelig uitpakken. Bijvoorbeeld wanneer je in de verkeerde categorie wordt ingedeeld. Dit is schadelijk voor je backlinkprofiel.

Je kunt vragen om het linkje te verwijderen. Wil de beheerder niet meewerken, dan kun je aan Google laten weten dat je deze backlinks afwijst. Dit doe je via de Disavow Tool in Google Search Console.

E: EEAT van Google

EEAT staat voor expertise, autoriteit, betrouwbaarheid en ervaring. Je inhoud moet aan deze eisen voldoen, wil het een positieve beoordeling krijgen. Veel webmasters richten zich alleen op het verzamelen van backlinks, bijvoorbeeld via startpagina’s. Maar het is veel belangrijker om waardevolle en kwalitatieve inhoud te creëren. Hiermee scoor je veel beter.

F: Formule 1

De formule 1 is een belangrijke sport. Wanneer je website actief is in de sportbranche, moet je zeker voor een vermelding op de F1 startpagina gaan.

G: Google

Startpagina.nl wordt goed door Google geïndexeerd. Maar veel alternatieven hebben een minder hoge autoriteit, waardoor ze minder goed in zoekmachines scoren. Kijk uit met nieuwe linkpagina’s, een vermelding hierop doet vaak meer kwaad dan goed.

H: Horoscoop

Er bestaan verschillende horoscoop dochterpagina’s. Ideaal wanneer je website over kaartenleggingen, horoscopen en vergelijkbare onderwerpen gaat. Probeer een vermelding op een van deze dochterpagina’s te krijgen.

I: Internet

Startpagina’s en linkpagina’s bestaan alleen op het internet. Het is dus niet mogelijk om in een papieren versie een vermelding te regelen. Dan kun je beter in een tijdschrift adverteren, of een vermelding in een fysieke gemeentegids aanvragen.

J: Jouw Startpagina

Met een bookmark manager is het mogelijk om een persoonlijke startpagina aan te maken. Hierbij kan de gebruiker ook dochterpagina’s opnemen.

K: Kosten

De kosten voor een startpagina liggen tussen de € 1 en meer dan € 50. Het is niet te zeggen of het een nuttige investering is. Steeds meer startpagina’s/dochterpagina’s verschijnen lager in de organische zoekresultaten. Bovendien ziet Google backlinks vanaf startpagina’s vaak als een poging om de zoekmachine te misleiden (linkbuilding).

L: Linkbuilding

Startpagina’s of vergelijkbare alternatieven worden voornamelijk voor linkbuilding gebruikt. De meeste zoekmachines laten backlinks niet zo zwaar meewegen. Google kijkt hier wel, maar de kans is groot dat linkbuilding in de toekomst minder belangrijk is.

M: Mobiele optimalisatie

Je kunt nog zoveel startpagina links hebbe, maar goede content op je website en technische optimalisatie is net zo belangrijk. Bijvoorbeeld mobiele optimalisatie, waarbij je ervoor zorgt dat je website op alle apparaten goed wordt weergegeven. Vooral op smartphones.

N: Natuurlijke links

Bij het opbouwen van een linkprofiel gaat het voornamelijk om natuurlijke links (backlinks). Dit betekent dat websites zelf beslissen of een verwijzing naar jouw website te maken. Krijg je spontaan een vermelding vanaf een startpagina, dan is dit geweldig. Maar eigenlijk zou je voor een dergelijke vermelding niet moeten betalen.

O: Organische zoekresultaten

Ondanks dat startpagina’s voor linkbuilding nog relevant zijn, verliezen ze aan populariteit. Neem nu de hoofdpagina van startpagina.nl. Deze trok in 2014 ruim 9,5 miljoen bezoekers per maand. In 2023 is dit teruggezakt naar 1,3 miljoen bezoekers. Dit soort linkpagina’s doet het lang niet meer zo goed in de organische zoekresultaten.

P: Paginasnelheid

Kijk niet alleen naar linkbuilding en inhoud, maar ook de techniek achter de website. Een goede paginasnelheid is ontzettend belangrijk. Zoekmachines willen dat websites een goede gebruikservaring bieden.

Q: Query

Dit staat voor het zoekwoord of de zin die een gebruiker in een zoekmachine invoert. Linkpagina’s waren vroeger de enige manier om iets op het internet te zoeken, maar hiervoor worden ze nu nauwelijks nog gebruikt.

R: Rankings

De positie van een webpagina in de zoekresultaten wordt ranking genoemd. Zoekmachines bepalen zelf de rankings. Door kwalitatieve en waardevolle inhoud te delen, beïnvloed je de rankings. Een vermelding op een linkpagina draagt hier slechts matig aan bij.

S: Sitemap

Zorg dat zoekmachines de structuur van je website begrijpen, en pagina’s goed kunnen indexeren. Dien altijd een sitemap in of zorg dat deze beschikbaar is.

T: Telefoongids

In plaats van een linkje vanaf een startpagina of dochterpagina, kun je ook voor een vermelding in de Telefoongids kiezen. Vooral voor lokale bedrijven is dit erg interessant.

U: User Experience

De User Experience – UX oftewel gebruikerservaring heeft invloed op SEO. Zorg dat bezoekers tevreden zijn over je website, en dat deze bruikbaar is.

V: Voice Search

We gebruiken steeds meer gesproken opdrachten om zoekopdrachten uit te voeren. Dit noem je ook wel Voice Search. Het voordeel van zoekmachines is dat ze dit bieden, maar startpagina’s of dochterpagina’s kunnen dit niet.

W: webcrawler

Zoekmachines gebruiken geautomatiseerde programma’s (webcrawlers) om webpagina’s te doorzoeken en te indexeren. Ze komen niet alleen op jouw website langs, maar ook op linkpagina’s.

X: XML-sitemaps

Een sitemap met een XML-indeling is gemaakt voor zoekmachines, en helpt bij het indexeren van de inhoud van je website.

Y: YouTube

Richt je met betrekking tot je online zichtbaarheid niet alleen maar op linkpagina’s. YouTube is ook een goede manier om hoger in de zoekresultaten te ranken.

Z: Zero-Click Zoekresultaten

Wanneer een zoekresultaat direct op de zoekresultatenpagina wordt weergegeven, zonder dat de gebruiker naar een website hoeft te klikken, noem je dit een Zero-Click zoekresultaat. Bijvoorbeeld Featured Snippets. Google haalt belangrijke informaties van relevante webpagina’s. Maar zelden wordt de informatie van een startpagina of dochterpagina’s gehaald, simpelweg omdat deze alleen uit een overzicht van linkjes bestaat.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven