Wat zoeken mensen op internet?

Bijgewerkt: 12 september 2023

Als SEO-tekstschrijver en marketeer weet ik als geen ander wat mensen op internet zoeken. Maar ik merk dat veel webmasters het gedrag van hun potentiële klanten niet kennen. Ze willen gevonden worden op zoektermen die er voor hen toe doen. Maar vaak niet relevant voor hun doelgroep zijn.

Dus wat zoeken mensen op internet? Dat is het eerste dat je moet weten wanneer je een website bouwt of teksten schrijft. Laten we eens gaan kijken wat de meest populaire zoekopdrachten zijn.

Top 10 meest gezochte zoektermen bij Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Elk jaar geeft Google een lijst van de meest trendy zoekopdrachten van het voorbijgaande jaar. Dit wordt per land gecategoriseerd. In Nederland werd in het jaar 2022 het vaakst op Oekraïne gezocht, gevolgd door Jeroen Rietbergen en Viaplay.

Trendy zoekopdrachten zijn vaak tijdelijk. Het is dus niet zo dat webmasters zich moeten aanpassen aan dit soort trends.

Internetgebruik onder jongeren

Over het algemeen maken jongeren vaker gebruik van het internet, dan volwassenen of senioren. Ruim 97% van de jongeren heeft een account bij minimaal één sociale media. Ruim 79% van de jongeren zoeken online naar informatie over goederen en diensten. Gevolgd door het zoeken naar informatie over gezondheid (ongeveer 65 %). 63% van de jongeren leest online nieuws. En een dikke 65% uploadt muziek, tekst of foto’s.

Dit verkoopt online zeer goed

Misschien weet je nog steeds niet wat mensen op het internet naar zoeken. Kijk je naar verkoopcijfers, dan verkopen kleding, schoenen en accessoires via het internet zeer goed. Bijna 60% van alle internetgebruikers heeft de afgelopen drie maanden online kleding gekocht.

Andere categorieën die het goed doen zijn:

  • Meubels, woonaccessoires en tuinartikelen (30%)
  • Sportartikelen (27%)
  • Etenswaren aan drank (25%)
  • Computers, tablets en smartphones (24%)
  • Medicijnen en vitaminepillen (18%)
  • Speelgoed en babyspullen (16%)

Het is dus logisch dat mensen op zoek zijn naar dit soort producten en informatie. Als je een webshop hebt of wil starten, dan is het zeker interessant om bovenstaand rijtje goed in gedachte te houden.

Wat zoekt jouw doelgroep?

Je verkoopt paarse smartphones en wil hierop gevonden worden. Zoektermen als ‘paarse smartphone’ of ‘paarse Samsung smartphone’ zijn voor jou belangrijk. Maar zeg eens eerlijk, hoeveel mensen gebruiken deze zoekterm daadwerkelijk? Het is maar de vraag of je hier potentiële klanten mee aantrekt.

Je moet niet gevonden willen worden op zoektermen die er voor jou toedoen. Gebruik altijd zoektermen die voor je doelgroep relevant zijn. Misschien zijn zoektermen als ‘moderne smartphone’ of ‘goedkope Samsung smartphone’ veel relevanter.

Je moet eerst weten wat je doelgroep op het internet zoekt. Dit kan in het begin lastig zijn. Verdiep je daarom in de interesses van de doelgroep. Durf potentiële klanten te benaderen en vraag welke voorkeuren ze hebben. Of stel je vraag op een forum, zodat je inzichtelijk krijgt in welke producten ze geïnteresseerd zijn. Maar ook hoe ze het internet gebruiken om deze producten te vinden.

Heb je klanten? Stel een enquête op en verstuur die naar bestaande klanten. Stel hier eventueel een beloning tegenover, bijvoorbeeld een kortingsbon voor je producten of diensten.

Hoe je de meest populaire zoekopdrachten vindt

Zowel zoekmachines als websites houden de belangrijkste zoekopdrachten van hun gebruikers bij. Wil je zoektermen gebruiken die goed aansluiten bij je doelgroep? Doe dan onderzoek waar mensen naar zoeken op het internet. Hieronder enkele methoden om dit te achterhalen.

Google Trends

Google is de meest populaire zoekmachine wereldwijd. Het is een goed uitgangspunt om te ontdekken waar mensen naar zoeken. Gebruik Google Trends, want dit geeft je inzicht in de meest gezochte woorden van dit moment. Ook zie hoe een zoekopdracht in de loop van de tijd presteert.

Gebruik de tool om stijgende zoekopdrachten te ontdekken, maar ook welke zoektermen momenteel beter presteren. Veel marketeers gebruiken alleen SEO-tools om zoekopdrachten te vinden, maar wanneer je de doelgroep wil bereiken dan is Google Trends een betere keuze.

X oftewel Twitter

Het sociaal mediaplatform X (voorheen Twitter) is hartstikke actueel. Wanneer je dit platform bezoekt, zie je aan de rechterkant de belangrijkste verhalen waar mensen nu over spreken. Meestal zie je trends die zijn afgestemd op jouw interesses. Maar zonder account zie je van alles voorbijkomen.

X is het ideale platform om te achterhalen wat trendy onderwerpen zijn, en waar mensen op het internet naar zoeken.

Bing en Yahoo!

Veel marketeers richten zich alleen op zoekmachine Google. Maar Bing en Yahoo! zijn ook twee goede zoekmachines. Ze hebben vergelijkbare functies. Je hoeft alleen maar bij Bing of Yahoo! te kijken wat populaire zoekitems zijn.

Bedenk dat het zoekgedrag in Bing en Yahoo! hetzelfde is als in Google. Toch kunnen de zoektermen op zoekopdrachten anders zijn. Hierdoor krijg je waarschijnlijk nieuwe en geweldige ideeën voor je webcontent.

Reddit

Reddit is een platform dat zowel als zoekmachine als discussieplatform functioneert. Wanneer je de zoekbalk erbij neemt, zie je de meest trendy artikelen voorbijkomen.

YouTube als zoekmachine

Velen zien YouTube als videowebsite of sociaal mediakanaal. Maar eigenlijk is het de op twee na grootste zoekmachine ter wereld. Bezoek de trending pagina op YouTube om te zien wat momenteel erg populair is. Wanneer je video inhoud deelt vind je hier zeker inspiratie voor je nieuwe video’s. Maar ook voor je blogs.

Trendy blogs populaire websites

Er zijn altijd wel wat populaire websites die concurreren met die van jou. Sommige grote websites laten een gedeelte ‘Trending blogs’ zien. Handig, want zo krijg jij inzicht in populaire inhoud die veel gelezen wordt. Dat is ook inhoud waar mensen op het internet naar zoeken.

SEO-tools gebruiken

Als laatste is het belangrijk om bovenstaande onderzoeken te combineren met SEO-tools eens gebruik en SEO-tool om populaire zoekopdrachten te vinden. Dit doe je door je belangrijkste zoekterm in te voeren. Bekijk niet alleen de zoek voelen we dus maar ook relevante zoekopdrachten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven