Is SEO zonder website mogelijk?

Bijgewerkt: 27 september 2023

SEO is zoekmachine optimalisatie. Hierbij optimaliseer je een website zodat hij beter vindbaar is de organische zoekresultaten. Bijvoorbeeld Google of Bing. Maar stel nu dat je geen website hebt, of dat deze nog in aanbouw is. Kun je SEO zonder website te doen?

Het antwoord zal je misschien verbazen maar ja: dit kan zeker. Je kunt bijvoorbeeld een vermelding in zoekmachines claimen, zonder dat je een website hebt. En wanneer je website in aanbouw is, kun je nu alvast wat voorbereidingen treffen.

Voor SEO heb je geen website nodig

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is natuurlijk handig wanneer je als ondernemer of bedrijf een website hebt. De offline wereld is veranderd naar een online beleving. Het hebben van een website is een belangrijk onderdeel van je zichtbaarheid.

Meer dan 67% van alle online ervaringen begint bij een zoekmachine. Gaat het om producten of diensten dan loopt dit percentage op tot meer dan 90%. Als bedrijf wil je dat potentiële klanten jou vinden. Daarom is een website waarop zoekmachine optimalisatie (SEO) is toegepast, zo belangrijk. Want juist dit laatste zorgt ervoor dat je online vindbaar bent.

Aan de hand hiervan denk je dat een website een vereiste is. Zonder website geen SEO, toch? Nou het kan wel, maar ik moet erbij zeggen dat de mogelijkheden beperkt zijn. Hieronder laat ik wat mogelijkheden zien.

Zo doe je SEO zonder website

Wanneer je geen website hebt, moet je er zeker over nadenken om er een te laten maken. Of knutsel zelf een website in elkaar. Zet er wat teksten op en je hebt een basis. Wanneer je hulp nodig hebt bij het schrijven van goede teksten of het bouwen van een professionele website, neem dan gerust contact met mij op.

Zonder website kun je nog steeds iets aan je online zichtbaarheid doen. Je kunt ervoor zorgen dat jouw naam of die van je bedrijf hoger in de organische zoekresultaten komt te staan. Je voert dan SEO zonder website uit. Hoe je dit doet? Laten we samen aan de slag gaan.

Google Mijn Bedrijf en een vermelding in Maps

De makkelijkste manier om mee te beginnen is Google Mijn Bedrijf. Je hebt geen website nodig om als bedrijf in Google vermeld te worden.

Ik heb een handleiding voor jou gemaakt:

  • Ga naar de Google Mijn Bedrijf-website: https://www.google.com/intl/nl_nl/business/.
  • Log in met je Google-account of maak er een als je er nog geen hebt.
  • Nadat je bent ingelogd, klik je op de knop ‘Nu beheren’.
  • Voer de naam van je bedrijf in en kies de juiste categorie voor je bedrijf.
  • Voer je adresgegevens in. Als je een servicegebied hebt, kun je dit ook instellen.
  • Voer je contactgegevens in, inclusief telefoonnummer en website.
  • Klik op “Doorgaan” om je locatie op de kaart te bevestigen.

Voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe aan je profiel. Zoals openingstijden, beschrijving van je bedrijf, producten en diensten, en andere details.

Google vraagt om je bedrijf te verifiëren. Dit gebeurt via een fysieke postkaart die naar je bedrijfsadres wordt gestuurd.

Tips

  1. Voeg foto’s en video’s van je bedrijf toe. Hiermee maak je het profiel aantrekkelijker voor potentiële klanten.
  2. Monitor en reageer op beoordelingen van klanten.
  3. Je kunt berichten maken om aanbiedingen en updates te delen.
  4. Bekijk de prestaties van je bedrijfsvermelding, zoals het aantal weergaven en zoekopdrachten.
  5. Houd je bedrijfsprofiel up-to-date met actuele informatie en foto’s.

Wanneer mensen relevante zoekopdrachten uitvoeren in Google, kan je bedrijfsvermelding in de zoekresultaten verschijnen. Daar heb je het: SEO zonder website!

Bedrijfsgids vermeldingen

Ook zonder website kun je ervoor zorgen dat mensen je bedrijf vinden. Laat je bedrijf opnemen in een bedrijfsgids. Je kunt aan de online Gouden Gids denken. Maar kijk ook naar Openingstijden.com, telefoonboek.nl of Yelp.

Berichten op LinkedIn plaatsen

Sommige social mediaplatforms worden goed geïndexeerd en in de zoekresultaten getoond. LinkedIn is hier een goed voorbeeld van. Maak een LinkedInaccount aan en deel regelmatig iets met je connecties en het algemene publiek.

Op LinkedIn heb je ook de mogelijkheid om een artikel te plaatsen, vergelijkbaar met een blogpost. Je kunt zelfs nieuwsbriefabonnees verzamelen en nieuwsbrieven versturen. Zo krijg je toch het idee van een website, zonder dat je er een hebt.

Een Pinterest account

Voor webshops en creatieve bedrijven is Pinterest heel interessant. Je deelt hier foto’s van je producten of creaties. Bij elke foto heb je de mogelijkheid om iets van contactgegevens te publiceren. Zo zien geïnteresseerden je aanbod, en gelijk contact met je opnemen.

Omdat Pinterest goed in de organische zoekresultaten scoort, maakt het onderdeel uit van SEO zonder website. Zeker het proberen waard!

Gastbloggen op andere websites

Wil je hoog in Google verschijnen, zonder dat je een website moet bouwen en onderhouden? Kies dan voor gastbloggen. Dit werkt als volgt:

  • Zoek websites die binnen jouw niche actief zijn
  • Vraag of je een gastblog mag plaatsen
  • Schrijf een goed artikel dat relevant is voor die website
  • Plaats je contactgegevens onderaan het blog
  • Zorg dat het blog gepubliceerd wordt

Veel websites zijn op zoek naar (professionele) gastbloggers, omdat dit ze gratis content oplevert. In ruil hiervoor bouw jij naamsbekendheid op. Hierbij lift je mee op de SEO strategie van de betreffende website.

YouTube video’s maken

YouTube maakt onderdeel uit van Google. Het is dan ook logisch dat Google de voorkeur geeft aan YouTube video’s, boven andere videowebsites. Maak video’s of filmpjes die aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep. Publiceer ze op je YouTube account (een kanaal aanmaken) en plaats er wat relevante zoektermen bij. Google doet de rest.

Een Facebookpagina

Wil je een overzicht bieden van wie of wat je bedrijf is, je diensten en producten? Maak dan een Facebookpagina aan. Ondanks dat Facebook wat aan populariteit verliest, wordt het nog steeds veel gebruikt. Veel mensen volgen Facebookpagina’s of worden lid van speciale Facebookgroepen. Handig om met je doelgroep in contact te komen.

Sommige Facebookpagina’s scoren hoog in de organische zoekresultaten. Niet omdat Facebook zich met SEO bezighoudt, maar wel omdat de inhoud van een dergelijke pagina goed aansluit bij een bepaalde zoekopdracht.

Vacaturesites

Zoek je personeel, maar heb je geen eigen website? Plaats je vacature op een of meerdere vacaturesites. Het voordeel is dat jouw vacature meelift op de populariteit van de vacaturesites, waardoor je vaak hoog in de organische zoekresultaten verschijnt. Bovendien is dit ook nog eens een mooie manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen.

Waarom SEO zonder website belangrijk is

Natuurlijk is het hebben van een website onmisbaar, vooral wanneer je afhankelijk bent van klanten of opdrachtgevers. En het is helemaal goed wanneer je website op verschillende zoektermen hoog in zoekmachines rankt.

Maar naast je website, of wanneer je helemaal geen site hebt, zijn er andere manieren om klanten of opdrachtgevers aan te trekken. Daarom zijn bovenstaande methoden goed om mee te beginnen.

Heb je vragen over SEO (zoekmachine optimalisatie), social media of ondernemen in het algemeen? Als coach en marketeer ben ik er voor jou. Neem gerust contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven