SEO inhoud – een gids voor het maken van content voor SEO

Bijgewerkt: 27 september 2023

Als je nieuw bent in de wereld van zoekmarketing, lijkt alles heel ingewikkeld. Je krijgt te maken met de bouw van een goede website, teksten, afbeeldingen, optimalisatie en backlinks. Je hebt vast wel van de term SEO inhoud gehoord. Dat is het gedeelte dat heel belangrijk is.

SEO-inhoud (content) draait grotendeels om teksten. Maar ook afbeeldingen, video’s en andere media vullen je website. Deze beginnershandleiding helpt je bij het creëren van SEO inhoud.

Wat is SEO inhoud?

Inhoud-SEO (ook wel content SEO) verwijst naar inhoud die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Hiervan is het de bedoeling om met webpagina’s hoog in de organische zoekresultaten te scoren.

Bij het optimaliseren wordt rekening gehouden met zoektermen van gebruikers. Maar ook met gebruikservaring. Want wil je hoog in Google scoren, dan is het belangrijkst dat de website voor gebruikers is gemaakt, en niet voor zoekmachines.

Er zijn drie elementen die een belangrijke rol spelen. Dit zijn de trefwoordstrategie, copywriting en de sitestructuur.

  1. Trefwoordstrategie: de keuze voor relevante trefwoorden
  2. Copywriting: het schrijven van hoogwaardige teksten
  3. Sitestructuur: een goede hiërarchie

Wat betekent SEO inhoud schrijven en waarom is dat belangrijk?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je vindt misschien dat je website er geweldig uitziet. Je maakt gebruik van een leesbaar lettertype, mooie afbeeldingen en je hebt een portfolio of reviews waar je concurrenten jaloers op zijn.

Zonder SEO-inhoud gaat niemand je website vinden. De enkeling die wel op je website terechtkomt, krijgt geen antwoord op zijn of haar vraag. Die zie je nooit meer terug. Een negatieve gebruikservaring is ook een negatief signaal richting Google, waardoor je website lager gerangschikt wordt.

Content oftewel inhoud is om twee redenen belangrijk. SEO inhoud schrijven is bedoeld om goed in Google te scoren. De focus ligt dus op een hoge ranking, niet op conversie. Hoewel deze twee best samen kunnen gaan. Bovendien verzamel je met goede inhoud de nodige backlinks. Zo bouw je een expertstatus op.

SEO-inhoud schrijf je niet voor zoekmachines, hoewel dit zo lijkt. Je moet de behoefte en de ervaring van de bezoeker in het oog houden. Dan pas schrijf je goede inhoud die geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Welke soorten SEO-inhoud er zijn

Bij SEO inhoud denken de meesten aan teksten die volstaan met zoektermen. Het klopt dat deze techniek vroeger dé methode was om hoog in Google te ranken. Maar tegenwoordig niet meer. Google vindt het belangrijk dat de gebruiker vindt waar hij naar op zoek is. Hier horen kwalitatieve teksten bij.

Je hebt verschillende soorten SEO-inhoud:

  • Blogpostseen blog is de meest gebruikte methode om SEO-inhoud te creëren. Blogs zijn namelijk aantrekkelijk om te zien. Je deelt je kennis en ervaring, tips of adviezen. Blogs worden makkelijk via sociale media gedeeld. Dit komt door de grote toegankelijkheid.
  • Artikelen – hoewel artikelen soms op blogs lijken, heeft het toch een andere opbouw en insteek. Een nieuwsartikel of een interview, dat zijn artikelen. Je herkent ze ook aan de meer zakelijke stijl of een bepaalde afstand met betrekking tot de lezer.
  • Gidsen – wanneer je gedetailleerde uitleg wil geven over een klusje, een product of een handleiding, noem je het een gids. Volledige gids zijn vaak erg lang. Ze bestaan uit 2000 woorden of meer. Gidsen ranken goed wanneer ze uitvoerig zijn geschreven.
  • Lijsten – een lijst kan een blog of een artikel zijn. Het bestaat vaak uit een opsomming, bijvoorbeeld ‘de 10 beste koelkasten’ of ‘5 manieren om een website te bouwen’. Juist dit soort titels verhoogt de klikfrequentie. Vaak worden lijsten ook beter in de zoekresultaten gevonden. Bovendien doen ze het op sociale media erg goed.
  • Productpagina’s een productpagina omvat een omschrijving van een product of artikel, bedoeld om het te verkopen. Goede productpagina’s maken onderdeel uit van SEO-inhoud.
  • Afbeeldingen – het is goed mogelijk om met afbeeldingen voor bepaalde zoektermen hoog te ranken. Als eerste moet de afbeelding van hoge kwaliteit zijn. Daarnaast is het belangrijk om een omschrijving aan de afbeelding mee te geven.
  • Infographics – ook infographics zijn een vorm van SEO-inhoud. Vaak in de vorm van diagrammen of grafieken.
  • Video’s – er komen steeds meer video’s op het internet bij, maar teksten blijven overheersen. Wanneer je een video optimaliseert voor bepaalde zoektermen, kan deze beter scoren dan je grootste concurrent. Vooral video-tutorials over het gebruik van producten zijn erg populair. Maar ook how-to video’s doen het goed (uitleg over hoe je iets moet doen).
  • Woordenlijsten – als laatste zijn woordenlijsten erg interessant. Vooral wanneer je in een vakgebied zit met moeilijke bewoordingen. Denk bijvoorbeeld aan medische termen of, in mijn geval, SEO-termen.

SEO-inhoud maken: een goede strategie ontwikkelen

Begin niet lukraak met het schrijven van blogs of artikelen, in de hoop dat je hiermee hoog in zoekmachines scoort. Het is belangrijk om een goede SEO-inhoudstrategie op te stellen.

Bepaal eerst de doelen van je website. Leg je de focus liever op doelen van je bedrijf? Bedenk dat je dit via je website realiseert, dus kom je toch weer bij het eerste uit. Misschien wil je meer verkeer aantrekken of een trouw publiek opbouwen. Ik denk dat de meeste websites en bedrijven deze twee als doelstelling hebben.

Het doel dat je hebt, bepaalt uiteindelijk welke inhoud je maakt. Als je bijvoorbeeld een website hebt en verkeer aan wil trekken én producten wil verkopen, dan zijn productpagina’s erg belangrijk. Wil je als dienstaanbieder opdrachtgevers aantrekken, dan kunnen blogs, artikelen en gidsen erg behulpzaam zijn.

Misschien verdien je met je site geld door advertenties te tonen (zoals Google AdSense) of affiliate marketing. Dan wil je vooral veel verkeer aantrekken en moet je lange artikelen of blogs schrijven. Ook video’s kunnen goed werken.

Doe onderzoek naar de doelgroep

Ken je publiek. Begin eerst met een leeftijdscategorie vaststellen:

  1. Jongeren: 13-18 jaar
  2. Jongvolwassenen: 18-29 jaar
  3. Volwassenen: 30-49 jaar
  4. Rijpvolwassenen: 50-64 jaar
  5. Senioren: 65+ jaar

Denk vervolgens na over de behoeften van je doelgroep. Naar welke inhoud zijn ze op zoek? Houd hierbij niet alleen rekening met de leeftijd maar ook opleidingsniveau, werk, gezinssamenstelling, hobby’s en andere interesses.

Heb je bijvoorbeeld tieners of jongvolwassenen als doelgroep, dan moet je meer gebruik maken van afbeeldingen en video’s. Terwijl volwassenen (vanaf 30 jaar) meer geïnteresseerd zijn in tekst.


SEO content schrijven draait om kwaliteit

Wanneer je onderzoek hebt gedaan naar de doelstelling en doelgroep, begin je met het schrijven van SEO-inhoud. Hierbij is het belangrijk om de kwaliteit goed te bewaken.

Google heeft zelf een aantal kwaliteitsrichtlijnen opgesteld. Door hiermee rekening te houden, maak je inhoud die bij de behoeften en verwachtingen van het publiek aansluit.

  • Originele inhoud van hoge kwaliteit
  • Unieke content (dus niet van anderen overgenomen)
  • Informerende inhoud die op een begrijpelijke manier geschreven is
  • Nieuws dat gebaseerd is op oorspronkelijke verslaggeving, met bronnen

Wanneer je website actief is in de categorie gezondheid of financiën, is kwaliteit extra belangrijk. Verkeerde informatie kan het publiek schaden. Daarom is bij dit soort websites het citeren van de juiste bronnen, alsmede autoriteit en het tonen van expertise, een groot aandachtspunt.

Het zoekwoordenonderzoek

Ben je er klaar voor? Dan gaan we nu SEO inhoud maken. Je begint met een zoekwoordenonderzoek, ook wel trefwoordenonderzoek. Hierbij maak je een uitgebreide lijst van zoekwoorden waarop je wil scoren. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden aansluiten bij je website en wat je te bieden hebt.

Wanneer je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf hebt, en een bijbehorende website, wil je niet gevonden worden op zoektermen als ‘pijn aan de arm’. Tenzij iemand met zijn arm in het riool vastzit, heeft deze zoekterm weinig met je diensten te maken. Het is dan beter om hoog te ranken op de zoekterm ‘defect riool repareren’.

Sommige websites behandelen zeer uiteenlopende onderwerpen. In dit geval kunnen bovenstaande twee zoektermen wel relevant voor de website zijn, en dus ook voor het publiek.

Een zoekwoordenonderzoek begint met het in kaart brengen van de missie van je bedrijf (indien van toepassing). Maak vervolgens een lijstje van zoekwoorden die bij je bedrijf aansluiten. Heb je hier geen idee van, kijk dan eens waar je concurrenten hoog op scoren.

Kijk vervolgens naar de zoekintentie. Soms wil het publiek alleen informatie opzoeken, maar soms hebben ze ook een commerciële intentie. Dit is weer te onderscheiden in een koopintentie of de voorbereidende fase hiervan. Als laatste heb je ook nog de navigatietonele intentie, waarbij het publiek op zoek is naar een specifiek merk of een locatie.

Maak vervolgens landingspagina’s voor je belangrijkste zoekwoorden. Hierbij houd je de zoekintentie in je achterhoofd.

Een blog of artikel over gezonde voeding kun je onderverdelen in de vier zoekintenties.

ZoekintentieBlogideeBeschrijving
Informatief“De voordelen van gezonde voeding”Een informatief artikel met de voordelen van een gezond voedingspatroon. Inclusief wetenschappelijke bronnen om claims te ondersteunen.
Commercieel“De beste gezonde voedingsproducten”Een lijst met populaire en gezonde voedingsproducten die lezers kunnen kopen.
Transactioneel“Een weekmenu voor gezonde voeding”Een weekmenu met gezonde recepten en boodschappenlijsten. Het moedigt lezers aan om de gezonde voedingsgids te downloaden of te kopen.
Navigationeel“Waar vind ik betrouwbare informatie over gezonde voeding?”Een gids met links naar betrouwbare websites, blogs en bronnen over gezonde voeding.

Je ziet dus dat elke zoekintentie voor een andere insteek zorgt. Wanneer je het goed aan wil pakken, maak je SEO-inhoud die bij alle vier de zoekintenties aansluit. Dit betekent dat je voor elke zoekterm waarschijnlijk vier verschillende blogs, artikelen, video’s of andere inhoud creëert.

Zoektermen kunnen meerdere woorden bevatten

Veel mensen willen scoren op korte zoektermen zoals ‘smartphone’ of ‘gezondheid’. Vroeger was dit heel makkelijk, maar toen was het internet niet zo groot als nu. Tegenwoordig moet je concurreren met duizenden vergelijkbare webpagina’s.

Bedenk dat een zoekopdracht vaak uit meerdere woorden bestaat. Zoekwoorden of trefwoorden kunnen dus ook ‘gezondheid bevorderen’ of ‘smartphone reparatie kosten’ bevatten. Met lange zoektermen is het vaak makkelijker om hoger te ranken.

Hoeveel zoekwoorden?

Het is moeilijk om te bepalen hoeveel zoekwoorden je in SEO-inhoud gebruikt. Vroeger werd een zoekwoordendichtheid van ongeveer 4% tot 5% aangehouden. Tegenwoordig ligt dit onder de 1%, en soms minder dan 0,5%.

Leg de focus niet direct op zoekwoorden, maak gewoon geweldige inhoud. Gebruik je hoofdzoekwoord in de titel van de tekst of pagina, en nog eens ergens in de inhoud zelf. Afhankelijk van de lengte van de tekst moet je misschien vaker de zoektermen opnemen. Maar zeker niet overdrijven, want dan lijkt het alsof je aan het spammen bent.

Hulpmiddelen voor zoekwoordenonderzoek om gratis te gebruiken

Er zijn verschillende tools beschikbaar om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Voor veel van deze tools moet je betalen. Maar bedenk dat ze bijna allemaal een gratis proefperiode hebben. Wanneer je niet al te vaak een zoektermenonderzoek uitvoert, kun je van bijna alle tools gebruik maken.

Denk hierbij aan Ubersuggest, Semrush of Ahrefs. Er zijn ook minder bekende tools, maar vaak halen die hun data uit Semrush of Ahrefs. Dit biedt niet echt meerwaarde voor jouw onderzoek.

Je zoekwoordstrategie regelmatig aanpassen

Wanneer je SEO-inhoud maakt, doe je dit niet voor een enkele keer. SEO betekent dat je niet alleen vandaag maar ook volgende maand en over vijf jaar bezig bent. Je moet continu nieuwe inhoud creëren. Hierbij is het belangrijk om je zoekwoordstrategie aan te passen aan nieuwe trends en ontwikkelingen.

Blijf daarom op de hoogte van veranderingen in je branche of niche. Wanneer er bijvoorbeeld nieuwe trends opkomen, zoek je zoektermen die hierbij passen. Vervolgens creëer je nieuwe SEO-inhoud.

Verandert het aanbod van je bedrijf? Ook dan moet je de strategie aanpassen. Dit betekent dat je de lijst met zoekwoorden uitbreidt. Het kan ook betekenen dat je oude SEO-inhoud aanpast of verwijderd.

Hulp bij SEO-inhoud maken

Ik hoop dat dit artikel je geholpen heeft bij het creëren van de beste SEO inhoud. Vind je het nog steeds moeilijk of heb je hier geen tijd voor? Weet dat ik je op elk moment kan helpen. Bijvoorbeeld met het schrijven van SEO-teksten, een zoektermenonderzoek uitvoeren of andere dingen waar je hulp bij nodig hebt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven