Gastblogs laten schrijven

Bijgewerkt: 21 september 2023

Met een gastblog trek je meer verkeer naar je website. Bovendien bouw je hier autoriteit mee op. Niet alleen bij zoekmachines maar ook bij potentiële klanten.

Wil je gastblogs laten schrijven? Het is belangrijk om te weten waar deze blogs voor dienen, en welke effecten ze hebben. Aan het schrijven van een gastblog gaat veel vooraf. Bijvoorbeeld onderzoek naar de gastwebsite, de doelgroep, zoektermen en de doelstelling.

Wat is gastbloggen?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer iemand van buiten je bedrijf een blog schrijft die op jouw website wordt gepubliceerd, noem je dit gastbloggen. Maar je kunt het ook andersom zien: jij schrijft een blog en publiceert deze op andermans website.

Vaak ontvang je krediet voor je artikel of blog. Dit betekent dat niet alleen je naam wordt genoemd, maar ook een linkje naar je website. Dit is goed want zo trek je meer verkeer naar je site. Bovendien is dit goed voor SEO, omdat zoekmachines linkjes op het internet volgen.

Een goede contentmarketingtechniek

Online marketing is het promoten van je merk, je producten of diensten. Door goed in zoekmachines te ranken, kom je onder de aandacht van het publiek. Daarom is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie zo populair.

SEO bestaat weer uit drie verschillende pijlers. Eén van die pijlers is linkbuilding. Dit betekent dat je backlinks naar je website verkrijgt. Zoiets kun je op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld backlinks kopen, iets dat zeer schadelijk voor je website kan zijn. Ook backlinks ruilen is niet aan te raden.

Een andere manier om backlinks te krijgen, is gastbloggen. Hierbij publiceer je aan artikel, inclusief backlink, op andermans website. Gastbloggen vervalt zowel onder linkbuilding als contentmarketing. En iedereen weet: contentmarketing is óók zeer effectief. Want zonder content zou het internaat heel saai zijn.

Welke gastblogs heb ik nodig?

Er zijn verschillende soorten gastblogs. Welke je nodig hebt, hangt van je branche en niche af. Maar ook welke expertise je hebt, en wat je precies wil bereiken. Ik zal in het kort iets voorspellen over de verschillende soorten gastbloggen.

Gegevensrapport.

Dit is een samenvatting van gegevens. Zoiets klinkt ingewikkeld, maar als je expert binnen je vakgebied bent, is het makkelijk om een gegevensrapport te maken. Dit soort rapporten zijn vooral interessant wanneer je B2B werkt. Een gegevensrapport bevat feiten en cijfers.

Casestudy.

Een casestudie is een onderzoek. Hierbij ga je uitvoerig in op een onderwerp, belicht een probleem en maakt een vergelijking. Je bedenkt een onderzoeksvraag en maakte vervolgens een casestudie van. Bijvoorbeeld wat de voor- en nadelen van zonnepanelen voor de toekomst zijn. Vervolgens doe je een onderzoek naar de ontwikkeling van zonnepanelen.

Een Thought Leadership-artikel.

Met dit type gastblog laat je zien welke kennis je in huis hebt. Dit deel je vervolgens met de doelgroep. Uiteraard moet het Thought Leadership-artikel binnen je niche passen. Dit soort gastblogs

Een how-to blogpost.

Dit is een gastblog waarin je uitlegt hoe een product werkt of hoe je een bepaalde handeling of klus uitvoert. Het is vooral bedoeld om mensen met een vraag of probleem te helpen.

Gastblogs laten schrijven: waarom?

Het lijkt misschien vreemd om je kennis op een andere website te delen. Vooral wanneer deze website een concurrent van jou is. Waarschijnlijk heb je het gevoel dat je jouw concurrent aan kwalitatieve content helpt. Wanneer je het van dit standpunt uit bekijkt, heb je gelijk.

Maar aan de andere kant help je jouw concurrent met het uitbreiden van zijn of haar website. En er gebeurt nog iets: jouw expertise en kennis is op een andere website zichtbaar. Hiermee bouw je naamsbekendheid op.

Het mooiste aan gastblogs is dat je backlinks naar je website krijgt. Je trekt meer verkeer aan, en de kans is groot dat Google je website beter gaat beoordelen. Vooral wanneer je backlinks van autoritaire websites krijgt.

Om die reden is gastblogs laten schrijven zeker een goed idee. Maar het is wel fijn om te weten wat hier de kosten van zijn, en wat je precies kunt verwachten.

De voordelen van gastbloggen

Om het niet al te moeilijk te maken, heb ik in het kort de voordelen van gastbloggen op een rij gezet.

  1. Moderne contentstrategie
  2. Naamsbekendheid opbouwen
  3. Een sterke online autoriteit
  4. Een groter bereik
  5. Je merk bij een relevante rubriek onder de aandacht brengen
  6. Meer verkeer naar je website
  7. Hogere ranking van je site in zoekmachines
  8. Meer gekwalificeerde leads
  9. Verkoop stimuleren
  10. Verbinding leggen met collega’s binnen je branche

Zoals je ziet doe je gastbloggen niet alleen om backlinks naar je website te krijgen. Het biedt veel meer voordelen. Wanneer je regelmatig gastenblogs laat schrijven, merk je hier al snel de positieve effecten van.

Hoe vaak gastblogs blijven schrijven?

Ik raad aan om zeker één keer per week ergens een gastblog te publiceren. Het kan lastig zijn om hier relevante websites voor te vinden. Daarnaast loop je tegen nog een probleem aan: veel websites willen niet meewerken. Daarom moet je actief op zoek gaan naar websites die interesse hebben in kwalitatieve blogs.

Het is dus belangrijk dat je blogs waardevol zijn voor de betreffende websites. Er zijn maar weinig websites die lage kwaliteit blogs aannemen, tenzij je er voor betaalt.

Dus om het even samen te vatten: eenmaal per week gastbloggen is een goed idee. Maar wanneer dit jou teveel werk oplevert of hoge kosten met zich meebrengt, is eenmaal per maand altijd beter dan helemaal niet.

Dit kost het laten schrijven van gastblogs

Je kunt natuurlijk zelf gast blogs schrijven. Maar wanneer deze niet van een hoge kwaliteit zijn, gebeurt het volgende:

  1. De website wil niet langer met jou als gastblogger samenwerken
  2. Je blog rankt niet goed in de organische zoekresultaten
  3. Je bouwt geen naamsbekendheid aan autoriteit of
  4. Je trekt geen verkeer naar je website
  5. De backlinks voegen geen meerwaarde

Met een kleine investering ontvang je kwalitatieve blogs die voldoen aan de SEO-richtlijnen en de eisen van de website. De kosten bedragen ongeveer € 75 exclusief btw, voor een blog van gemiddeld 600 woorden. Wanneer de blog wat langer wordt, hoef je hier niet extra voor te betalen.

Waarom 600 woorden? Omdat kortere blogs niet diepgaand genoeg zijn. Je kunt in 200 woorden een onderwerp NIET uitvoerig bespreken.

Wil je meer weten over de effecten van gastenbloggen of er eentje laten schrijven? Neem contact met mij op. Dit kan via de mail, of plan een telefonische afspraak in (via de homepage).


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven