SEO werkt niet? Dit doe je fout

Je schrijft geweldige blogs, verzamelt wat backlinks en zorgt ervoor dat de laadtijd van je website kort is. Je hebt aan een aantal belangrijke SEO richtlijnen voldaan. Het is dan heel frustrerend om te zien dat je website niet hoger in Google scoort.

SEO werkt niet, dat zal je eerste gedachte zijn. Wist je dat SEO geen verplichting is en ook geen echte regels kent? Google heeft het over een aantal richtlijnen, maar je bent er vrij in om hier zelf invulling aan te geven.

Wanneer SEO niet werkt dan doe je een of meerdere dingen fout. Of in ieder geval slechter dan je concurrenten, waardoor deze boven je in Google en andere zoekmachines staan. Frustrerend? Ja, maar gelukkig kun je dit probleem oplossen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Gratis bezoekers naar je website

Betalen voor SEO, veel bedrijven doen het. En wat levert het op? Extra bezoekers naar je website, en dus ook meer potentiële klanten en een hogere omzet. Wanneer je zoekmachineoptimalisatie zelf uitvoert dan ontvang je altijd gratis bezoekers op je website. Je hebt alleen wat tijd geïnvesteerd, zonder dat het je geld kost. Of je moet tijd als geld zien (wanneer je een zeer drukke ondernemer bent).

Wanneer je SEO-strategie niet werkt

Iedereen hanteert zijn eigen SEO-strategie. Dit komt omdat er geen duidelijke regels over zijn. Google heeft wel wat richtlijnen opgesteld maar het is niet zo dat je verplicht bent om hieraan te voldoen. Er zijn ontzettend veel websites die zich helemaal niet met SEO bezighouden en toch onbedoeld hoog scoren.

Aan de andere kant zijn er ook websites die alles volgens het boekje doen. De focus ligt volledig op zoekmachineoptimalisatie. Toch lukt het niet om hoger in Google te scoren. De SEO-strategie werkt niet en dit heeft verschillende oorzaken. Hieronder zet ik de meest voorkomende oorzaken op een rij, en hoe je dit probleem opgelost.

Je hebt geen geduld

“Hi Bianca, ik wil dat je een tekst schrijft die hoog in Google staat. Ik wil volgende week op nummer 1 staan”. Die klant heb ik eens even flink de waarheid gezegd. Hem met de feiten omtrent zoekmachines, algoritmes en SEO geconfronteerd. Ik had hem bijna een schop onder zijn kont gegeven, zo verontwaardigd was ik.

SEO vraagt heel veel geduld. Nog meer geduld dan wanneer je de langste rij voor de kassa van de supermarkt neemt. En geloof me, om de een of andere reden kies je altijd de langste rij uit. Nou, SEO vraagt nog meer geduld van je.

Gemiddeld duurt het een half jaar voordat een nieuwe website redelijk in de organische zoekresultaten scoort. En nog eens een half jaar voordat hij de eerste positie kan bereiken. Heb je dit geduld niet? Vergeet SEO, dit is helemaal niks voor jou.

Je schuldig maken aan plagiaat

Je concurrent scoort hoog in Google. Geweldig, en dat heeft vast met die leuke blogs of goede artikelen te maken. Het is eigenlijk heel slim om die teksten kopiëren en op je eigen website te plaatsen. Oké, je wil niet laten zien dat je ze eigenlijk gejat hebt. Maar omdat goed gejat beter is dan slecht bedacht, doe je het toch. Met hier en daar een aanpassing valt het niet meer op dat je de teksten niet zelf hebt geschreven.

Misschien denk je slim te zijn maar Google weet wel beter. Dankzij het innovatieve algoritme ziet Google dat je tekst grote overeenkomsten met die van je concurrent vertoont. Denk maar niet dat Google dit met een hoge positie gaat belonen.

Dat is buiten het feit dat plagiaat bestraft wordt. Wanneer je concurrent hierachter komt kan hij een schadeclaim instellen. Had je toch maar die tekst voor € 75 door een goede tekstschrijver laten schrijven (zo goedkoop zijn we echt), in plaats van een schadeclaim van € 700 betalen.

Technische belemmering van je website

Wanneer bepaalde scripts of elementen het laden van de webpagina belemmert, dan is het voor Google lastig om een beoordeling te geven. Dit geldt ook wanneer je het crawlen onbewust blokkeert. Hierdoor kan de zoekmachine niet of slechts gedeeltelijk je site indexeren.

Technische belemmeringen blijven vaak lange tijd onopgemerkt. Door een site audit uit te voeren achterhaal je of er sprake is van technische problemen. Mocht je hier zelf niet uitkomen, schakel dan een ICT-er of webdesigner in. Toevallig heb ik die in mijn team zitten, dus voel je vrij om advies in te winnen.

Je richt je op de verkeerde doelgroep

Je verkoopt rollators en je schrijft teksten zoals “He joh, zit je even helemaal te relaxen op de bank? Misschien kom je moe thuis van het werk en heb je geen zin om de nachtkroeg in te duiken”. Tja, hoe groot is de kans dat gepensioneerden nog werken, de kroeg induiken of ‘relaxen’? Ze noemen dit ontspanning, houden zich met hun hobby bezig en als ze al naar het café gaan, zijn ze het liefst op tijd weer thuis.

Waarschijnlijk spreek je de verkeerde doelgroep aan en dat is de reden waarom SEO niet werkt. Mensen komen op je site uit en zien dat de verhalen die je vertelt niet voor hen bedoeld zijn. Hierdoor verlaten ze je site eerder dan de bedoeling is. Google ziet dit en concludeert dat bezoekers niet in je site geïnteresseerd zijn.

Het gevolg is dat je website steeds lager gaat ranken. Zorg dat je de doelgroep zo lang mogelijk op je website weet vast te houden. Dit doe je door het delen van interessante verhalen, specifiek afgestemd op de doelgroep.

Concurrerende zoektermen gebruiken

Natuurlijk wil je op een of meerdere zoektermen gevonden worden. Maar wanneer er veel concurrentie op die zoekterm is dan wordt het heel lastig om hiermee te winnen. Dit geldt vooral voor nieuwe websites die nog geen autoriteit hebben opgebouwd.

De oplossing: gebruik zoektermen met een lagere concurrentie. Hiermee vergroot je de kans dat je in de top 10 van de zoekresultaten komt te staan.

Een ander probleem is dat je de verkeerde zoektermen gebruikt. Hierdoor trek je een geheel andere doelgroep aan, en dat kan niet de bedoeling zijn. Weet dus welke zoektermen je in moet zetten.

Je gebruikt geen social media

Het is niet zo dat social media verplicht is en het heeft ook niet direct invloed op SEO. Maar het kan wel helpen ter promotie van je website, bedrijf of merk. Maak een social media-account aan op een kanaal dat perfect bij jou of je bedrijf past. Zo eentje waar je doelgroep flink actief op is.

Denk ook eens aan het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina. Wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken dan krijgen ze alle informatie waar ze naar op zoek zijn.

Werk aan een natuurlijk linkprofiel

Nog steeds zijn er veel marketeers die linkbuilding op een verkeerde manier inzetten. Ze kopen allerlei backlinks op vage websites of startpagina’s, en zelfs op linkfarms. Dit soort handelingen kan nadelig zijn voor je SEO-score. Het is belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

Hoe doe je dit? Deel informatieve content, hier worden je bezoekers blij van. De kans is groot dat ze waardevolle of informatieve content zelf op social media of hun eigen website gaan delen. Betaal nooit voor backlinks, ook al denk je dat dit meer bezoekers oplevert. Wanneer je toch voor backlinks betaalt dan moet hier de markering sponsoring of advertentie bijstaan.

Je mag overigens wel andere websites vragen of ze een linkje naar jouw website op willen nemen. Dit doen ze bij voorkeur op vrijwillige basis.

SEO werkt niet omdat je focus alleen maar hier ligt

Je bent de hele dag met SEO bezig. Geweldig, maar dit moet niet het hoofddoel zijn. Je maakt een website voor je bezoekers. Je wil ze informeren en iets verkopen. Zorg dat hier de focus ligt, en niet op zoekmachineoptimalisatie.

Wil je stijgen in de rankings en je online zichtbaarheid vergroten? Neem dan zeker contact op, ik kan jou hierbij helpen.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?