Hoog scoren in Google

Bijgewerkt: 16 augustus 2021

De (natte) droom van iedere webmaster: hoog scoren in Google. Het is ontzettend tof om je website bovenaan in de zoekresultaten te zien staan. Je bent met een hoge positie verzekerd van veel zoekverkeer. Maar ja, hoe werkt dat hoog scoren in Google? Hieronder enkele tips.

Voordelen van hoog scoren in Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bovenaan in Google staan, iedereen weet wat het oplevert. Maar over de exacte cijfers is veel onduidelijkheid. Dit komt omdat er verschil wordt gemaakt tussen de betaalde en de organische zoekresultaten.

Een eerste positie in de organische zoekresultaten levert je ongeveer 24% van het zoekverkeer op. Dit is een gemiddelde, de branche of niche is namelijk doorslaggevend. Binnen sommige branches wordt veel geadverteerd en drukt dit de organische zoekresultaten omlaag. Terwijl je bij sommige onderwerpen helemaal geen advertenties tegenkomt.

De voordelen van hoog scoren in Google zijn:

  • Meer organisch zoekverkeer
  • Marketing tegen lage kosten
  • Effect op de korte én lange termijn
  • Meer naamsbekendheid/ merkbekendheid

Nadelen hoge positie in zoekmachines

Iedereen wil hoog scoren in Google, waarom zouden hier nadelen aan zitten? Omdat een hoge positie ook veel impact op je bedrijf en persoonlijke leven heeft.

In oktober 2019 ontving ik maandelijks tussen de 8 en 10 bezoekers op deze website. Ik besteedde meer tijd aan andere websites dan aan de bedrijfswebsite. Totdat een andere tekstschrijver mij op mijn website wees. Toen pas verschoof mijn focus naar de bedrijfswebsite. Binnen een half jaar groeide het maandelijks aantal bezoekers van 8 naar 21.000. Echt waar! Dit had een ontzettende impact op mijn bedrijf: uiteindelijk kon ik de opdrachten niet meer aan en moest ik hulp inschakelen.

Ook op het persoonlijk leven had dit invloed. In de stress schieten en zelfs over het werk dromen! Het heeft weken geduurd voordat ik aan de nieuwe situatie gewend was.

Wanneer je niet goed voorbereid bent op hoog scoren in Google dan kan dit zelfs tot een burn-out lijden. Je kan erom lachen maar het kan snel, zelfs te snel gaan.

Hoog scoren in Google doe je zo

Er zijn geen verborgen trucjes om hoog te scoren in Google. De boodschap is simpel: deel waardevolle content. Zorg dat je meerwaarde voor het internet biedt. Dit doe je met goed geschreven, leuke of informatieve blogposts, artikelen of nieuwsberichten.

Sommigen denken dat ze met het delen van vijf informatieve artikelen wel klaar zijn. Hun bijdrage aan het internet is geleverd. Waarom staan ze dan niet hoog in Google? Simpel, zoekmachine Google wil veel meer zien dan wat informatieve artikelen of interessante blogposts.

Feitelijk heb je niet alleen goed geschreven omtrent nodig maar ook voldoende content. Kijk maar eens naar websites die bovenaan in de zoekresultaten staan. Dit zijn allemaal websites met zeker 50 pagina’s (of meer). Hoog scoren in Google doe je dus door een mix van kwalitatieve en voldoende content aan te bieden.

Hoe zit het met linkbuilding?

Veel webmasters zweren bij linkbuilding. Zelf ben ik hier niet zo gecharmeerd van, ik vind dat backlinks vanzelf moeten komen. Dat vindt Google trouwens ook. Ze geven duidelijk aan dat het niet is toegestaan om backlinks te kopen (linkbuilding).

Hoog scoren in Google heeft niet veel met ingekochte backlinks te maken. Natuurlijk werkt dit op de korte termijn en zie je de website hoger in Google verschijnen. Maar op de lange duur kan linkbuilding je heel duur komen te staan. In 2020 zijn een aantal grote websites afgestraft op het inkopen van backlinks. Ze zijn flink in ranking gezakt.

Of je linkbuilding toepast moet je dus helemaal zelf weten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, bedenk dus goed wat je met je laatste Rolo doet. Of wat je met linkbuilding doet.

Hoog scoren in Google met veel zoektermen

Er komen wel eens opdrachten voorbij waarbij gevraagd wordt om zoveel mogelijk zoektermen in één tekst te stoppen. Geloof me, 10 jaar geleden werkte dit echt! Door veel zoektermen te gebruiken verscheen je daadwerkelijk hoog in de organische zoekresultaten.

Tegenwoordig werkt dit niet meer zo goed. Natuurlijk moet je wel nog gebruik maken van de belangrijkste zoektermen. Echter zijn deze zoektermen een ondersteuning in de tekst, niet meer het hoofddoel.

Technische optimalisatie van de website

Velen vergeten de technische optimalisatie van de website of webshop. Terwijl dat een belangrijk onderdeel is om hoog te scoren in Google en andere zoekmachines. Met technische optimalisatie zorg je dat de website helemaal volgens de richtlijnen van zoekmachines werkt. Ten eerste moet een website mobielvriendelijk zijn. Of de gebruiker de website nu via een desktop PC, tablet of smartphone bekijkt: de website moet zich automatisch aan het apparaat aanpassen.

Ook de laadtijd is een onmisbare rankingfactor. Het grootste gedeelte van de website moet binnen 2,8 seconden geladen zijn. Stam je nog uit het Commodore 64 tijdperk? Dan heb je best een half uur geduld voordat een website geladen is, maar dit heeft de huidige websitebezoeker niet meer. Blijf dus niet hangen bij je Commodore 64 maar ga voor een korte laadtijd. Vaak is het nodig om scripts, media en andere zaken aan te passen.

Jij bent de expert:

Wil je hoog scoren in Google dan moet je laten zien dat jij de expert bent. Niet alleen aan je websitebezoekers maar ook aan ome Google zelf. Dit doe je door heel veel kennis binnen jouw vakgebied te delen. Ben je bijvoorbeeld loodgieter dan heb je in ieder geval een dienstenpagina waarop al jouw werkzaamheden staan. Natuurlijk een over mij pagina (niet over mij maar over jou) en een duidelijke homepage.

Als loodgieter deel je ook nog wat interessante en leuke blogposts. Bijvoorbeeld hoe je een lekkende kraan repareert en hoe het kan dat je toilet verstopt raakt. Op deze manier laat je zien dat jij de expert bent. Dat is precies wat Google ook wil zien.

Niet doen: over je privéleven op je bedrijfswebsite bloggen. Ik ken een tekstschrijver die dit daadwerkelijk doet. Alsof opdrachtgevers geïnteresseerd zijn in het feit dat je naar legoland of de dierentuin bent geweest. Wil je dit soort privéaangelegenheden delen, doe dit dan via een aparte weblog/ website. Niet op je bedrijfswebsite.

Hoog scoren in Google? Schakel hulp in!

Je weet nu hoe je hoog in Google kunt scoren. Natuurlijk heb je hier goede content voor nodig, maar hoe kom je hieraan? Laat mij jou hierbij helpen. Teksten die goed vindbaar zijn in zoekmachines en ook nog eens overtuigen. Alles volgens de richtlijnen van Google (SEO). En als klap op de vuurpijl ook nog eens voordelig. Meer weten, vraag dan informatie aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven