TikTok strategie: zet het effectief in

Je doet er als bedrijf alles aan om online zichtbaar te zijn. Allereerst wil je vindbaar zijn in zoekmachines (SEO), dat is misschien wel het belangrijkst. Daarnaast ken je hopelijk de kracht van social media. TikTok heeft een jonge doelgroep, toch richten veel bedrijven zich op dit sociale medium.

Dit heeft voornamelijk met de groeiende populariteit te maken. Er nemen steeds meer veertigplussers een kijkje op TikTok. Benieuwd hoe je hier profijt uit kunt halen? Met een goede TikTok strategie is je tijd en geld zijn investering dubbel en dwars waard.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Een korte omschrijving van TikTok

Verdiep je eerst in het sociale medium waarop je actief wil zijn. TikTok is een netwerk waarop gebruikers korte video’s delen. Meestal draait het binnen deze video’s om humor. De gebruiker maakt of uploadt een filmpje en bewerkt deze met behulp van speciale effecten, filters en het toevoegen van muziek.

Gebruikers kunnen het filmpje bekijken en deze liken. Sommige TikTokkers zijn zo populair dat ze duizenden volgers hebben.

De doelgroep van TikTok bestaat uit jongeren onder de 20 jaar. Er zitten ook veel kinderen jonger dan acht jaar op dit platform. Sinds 2022 komen er meer veertigplussers bij. In datzelfde jaar bereikte het aantal Nederlandse gebruikers 3 miljoen, en dat is sindsdien alleen maar stevig gegroeid.

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers ruim 10 keer actiever zijn dan Instagramgebruikers. Dit wil zeggen dat er veel meer tijd op TikTok wordt doorgebracht dan op welk ander sociale medium dan ook. Natuurlijk heeft dit met de video’s te maken: je besteedt meer tijd aan het bekijken van een video dan aan een afbeelding of een tekstbericht. Bovendien werkt het bekijken van video’s verslavend, waardoor je langer blijft hangen.

Tips omtrent een goede TikTok strategie

Bedrijven die zich richten op een jonge doelgroep zouden zeker een goede TikTok strategie op moeten zetten. Maar het is ook interessant voor innovatieve of ‘groene’ bedrijven, want dat trekt de aandacht van 30 plussers. Ondanks dat er nu meer volwassenen op dit sociale medium zitten, is het niet te voorspellen of dit in de toekomst ook zo blijft.

Aan de slag met TikTok! Ik heb maar liefst vijf praktische tips voor je verzameld.

1. Maak je profiel compleet

Sommige bedrijven vergeten om hun profiel compleet te maken. Bedenk een gebruikersnaam die perfect bij je bedrijf of je aanbod past. Is de gebruikersnaam al vergeven? Voorkom verwarring, kies een andere gebruikersnaam. Desnoods een beschrijvende naam.

Upload altijd een uniek logo. Dit zorgt bij je doelgroep voor herkenning. Wist je dat je een linkje naar je website in je bio op kunt nemen? Het is zeker verstandig om dit te doen. Geregistreerde bedrijven kunnen zich laten verifiëren, er verschijnt dan een vinkje bij je profiel. Dit kan voor net wat meer betrouwbaarheid zorgen.

2. Ga voor waardevolle maar ook humoristische inhoud

TikTok is gebaseerd op video’s, vooral met een randje humor. Voorkom dat je te saaie video’s publiceert. Ga allereerst voor waardevolle inhoud, zodat de doelgroep geïnteresseerd geraakt. Maar vergeet de humor niet! Je hoeft het echt niet te overdrijven, maar jongeren kijken liever naar grappige dan saaie video’s.

Het is helemaal niet vreemd om oude grappen uit de kast te halen en deze te recyclen. Of maak een parodie, dat doet het ook altijd goed. Verder zou je zwarte humor over beroemdheden kunnen maken. Wil je dit afwisselen met waardevolle inhoud? Denk dan aan een tutorial of een instructievideo. Op deze manier ben je behulpzaam bezig.

3. Zet de juiste hashtags in

Net als bij Instagram en Twitter kun je ook op TikTok gebruik maken van hashtags. Dit helpt de doelgroep om de juiste content te vinden. Denk van tevoren goed over de hashtags na. Zorg in ieder geval dat je een hashtag omtrent je merknaam gebruikt, dit zal in de toekomst alleen maar voordelig voor je uit kunnen pakken.

Populaire hashtags op TikTok zijn onder andere #tiktok, #love en #like. Maar ook #follow, #explore en #meme. Met deze hashtags trek je meer de aandacht naar je toe. Verder is het belangrijk dat je hashtags gebruikt die ook daadwerkelijk over je inhoud gaan.

4. Organiseer een challange

Challanges zijn op TikTok erg populair. Dit staat voor een uitdaging waarbij volgers of de doelgroep wordt overgehaald om een opdracht uit te voeren of iets na te doen. Let op want er circuleren nogal wat gevaarlijke challenges rond. Je wil je doelgroep niet in gevaar brengen.

Goede voorbeelden van leuke en veilige challenges zijn geblinddoekt opmaken, een object raden, zoveel mogelijk laagjes make-up aanbrengen, binnen 5 minuten zoveel mogelijk ballonnen opgeblazen of blind een brief schrijven of iets tekenen.

Een challenge werkt goed omdat dit mensen aan elkaar verbindt. Het is belangrijk om vooraf een tijdslimiet in te stellen, zodat deelnemers binnen deze periode het resultaat behalen.

5. Adverteren op TikTok

Binnen een goede TikTokstrategie hoort ook adverteren op dit platform. Dit werkt net zoals adverteren op andere sociale media. Voordeel van adverteren op TikTok is dat je hier een groeiende doelgroep mee bereikt. Begin 2023 zijn er bijna 6 miljoen Nederlanders op dit platform actief.

Het is belangrijk dat je een advertentie maakt die helemaal nu toch een advertentie lijkt, maar meer op een TikTok. Je zal dus een video moeten maken waarbij je een review geeft, toont hoe je het product in het echte leven gebruikt of iets geks doet. Zolang het maar bij het platform aansluit.

Stel je campagne in op de doelstellingen. Bijvoorbeeld een groot bereik, meer websitebezoekers, zoveel mogelijk views of een hoge conversie.

Bezoek de TikTok Ads Manager en maak een campagne aan. Kies als tweede de doelstelling en maak gebruik van de targeting functie. Stel vervolgens het budget in. Je moet voor minimaal € 20 per dag adverteren. Dit budget mag je over meerdere advertenties verspreiden.

Als laatste upload je de video of maakt er een. Het is handig om er een kort stukje tekst bij te plaatsen, en natuurlijk een URL naar je website of een landingspagina. Meten is weten, dus blijf dagelijks in de gaten houden wat je campagne oplevert.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?