Instagram Stories effectief voor je bedrijf inzetten

Bijgewerkt: 12 november 2022

Misschien ben je al enige tijd actief op Instagram. Of denk je erover om hiermee te starten. Zakelijk heeft het een aantal voordelen. Veel doelgroepen zijn op Instagram actief, vooral wanneer het mensen tot ongeveer 40 jaar oud betreft.

Met Instagram Stories kom je heel makkelijk met de doelgroep in contact. Het is de ideale manier om je merknaam onder de aandacht te brengen, of je product of dienst te promoten. Je trekt hiermee potentiële klanten aan en laat bestaande klanten weten dat je er nog bent.

Wist je dat Instagram ontzettend hard groeit? Het is Facebook (bijna) voorbij en zal ook veel andere sociale netwerken voorbijgaan. Het is dus tijd om te kijken hoe Instagram Stories werkt en hoe je dit effectief voor je onderneming inzet.

Zo werkt Instagram Stories

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Kijk je naar Instagram Stories dan bestaat het uit afbeeldingen en video’s die je achter elkaar bekijkt. Ze worden gedurende 24 uur gepubliceerd, daarna verdwijnen ze automatisch. De gebruiker die de Stories bekijkt ziet verhalen van verschillende accounts achter elkaar. Elk account kan een of meerdere Stories hebben gepubliceerd.

Het prettige aan Stories is dat ze automatisch achter elkaar afspelen, daar hoeft de gebruiker niets voor in te stellen.

Van plan om een Instagramverhaal te maken? Dan verschijnt deze tussen de andere Stories. Zorg dat je hiermee zichtbaar bent, want je hebt meer te vertellen dan je denkt.

Waarom je aan merkbranding moet doen

Stories zijn ideaal om aan merkbranding (branding) te doen. Feitelijk creëer je hiermee een klantbeleving. Je ‘brandt’ het merk letterlijk in het geheugen van de klant, waardoor deze op onverwachte momenten aan je terugdenkt.

Met merkbranding laat je zien hoe je merk zich onderscheidt van andere verkopers. Het zorgt voor binding tussen je bedrijf en klanten. Allemaal goede redenen om aan merkbranding te doen.

Wat heeft dit met Instagram story’s te maken en hoe kan dit effectief zijn? Omdat je een verhaal vertelt dat empathie bij de prospect of klant opwekt. Goede storytelling is opgebouwd uit historie, cultuur, waarden, positionering en de missie & visie van je bedrijf. Je promoot geen product of dienst, maar laat wel zien wat je ambities zijn. Je laat hiermee je identiteit zien.

Interactie met gebruikers

Het grootste voordeel van Instagram Stories is dat je de interacties met gebruikers aangaat. Bij deze functie kun je namelijk gebruik maken van interactieve stickers. Hierdoor communiceer je op een leuke manier met je fans of prospects.

Het voordeel van interactieve stickers is dat je hiermee als merk of bedrijf opvalt, beter dan je concurrenten. Je vergroot de betrokkenheid met de doelgroep en realiseert meer volgers. Het kan zelfs tot meer websitebezoekers en een hogere omzet leiden.

Je moet wel weten hoe je interactieve stickers gebruikt. Ze zijn zichtbaar zodra je een Instagram Story (verhaal) aanmaakt. De vraagsticker is erg populair, waarbij volgers of geïnteresseerden een vraag aan het bedrijf kunnen stellen. Dan heb je de poll-sticker, hiermee verzamel je waardevolle data. Of maak gebruik van uitdagingstickers om op deze manier de betrokkenheid te vergroten.

Wist je dat Instagram-Stories ook een goede manier is om een shout-out te geven? Bijvoorbeeld om een influencer, medewerker of bijzondere klant te bedanken. Gebruik hiervoor de vermeldingssticker.

Voeg links aan je berichten toe

Wanneer je een Instagram Story maakt heb je de mogelijkheid om hier een link aan toe te voegen. Dit is altijd aan te raden, want het leidt volgers naar je website, webshop of misschien wel een ander account op social media.

Een link toevoegen aan je Instagram Story doe je op de volgende manier:

  • Open de app op je smartphone
  • Klik op het plusje om een verhaal aan te maken
  • Ga naar de stickertool
  • Selecteer het gedeelte ‘link’
  • Voer de URL in waarnaar de link moet verwijzen
  • Tik op ‘gereed’
  • Deel je verhaal met het publiek

Houd er rekening mee dat je slechts één link aan je verhaal toe kunt voegen. Wanneer je meerdere links wil delen zul je ook meerdere verhalen aan moeten maken.

Zet Instagram influencers in

Laat anderen je bedrijf, merk, product of dienst promoten. Instagram influencers zijn hier een geschikt hulpmiddel voor. Influencer marketing neemt steeds grotere vormen aan, en dat is niet zomaar. Op een laagdrempelige en goedkope manier zorg je voor meer naamsbekendheid (of merkbekendheid).

Richt je dus niet alleen op Instagram Stories maar kijk ook eens naar de mogelijkheden met betrekking tot een samenwerking met een of meerdere influencers. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Het komt op de doelgroep betrouwbaarder over dan advertenties
  • Je bereikt een specifieke doelgroep
  • Je omzeilt ad-blockers
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Relatief goedkoop

Een van de nadelen is dat influencers met veel volgers meer verdienen. Daarom zijn er best veel influencers die volgers kopen, waardoor de betrokkenheid voor dit account betrekkelijk laag is. Wanneer de influencer een misstap maakt dan raakt deze zijn of haar invloed kwijt. Dit is van invloed op je marketingcampagne.

Maak van tevoren afspraken met de influencer. Wordt het een normale post, een story of misschien wel een live uitzending? Bedenk dat Stories slechts 24 uur zichtbaar zijn. Over het algemeen hebben Stories een hoge betrokkenheid maar zijn ze heel relatief, waardoor je kans loopt dat een gedeelte van de doelgroep de boodschap misloopt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven