De AI-tekstschrijver, ervaringen uit de praktijk

AI copywriting tools lijken de menselijke tekstschrijver te vervangen. Toegeven, een AI-tekstschrijver werkt veel sneller en is een stuk goedkoper. Het scheelt je een enorme hoeveelheid werk en je hoeft ook niet je creativiteit aan te spreken. Dat doet de AI-tekstschrijver allemaal voor jou.

AI copywriting wordt aangedreven door machine learning (AI). Het gaat hier om kunstmatige intelligentie dat leert van verwerkte data. De vraag is of een AI-tekstschrijver de menselijke tekstschrijver echt kan vervangen, of dat dit nog niet het juiste moment is.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De werking van AI copywriting tools

Hoe fijn is dat: je geen zorgen maken over het creëren van content maar je focus of andere zaken richten. Als ondernemer of marketeer heb je het al druk genoeg. AI copywriting tools zijn dan ook zeer geschikt voor ondernemers die niet zelf willen bloggen, of weinig tijd hebben voor het creëren van content. Maar ook voor marketeers die honderden tot misschien wel duizenden teksten aan klanten moeten leveren.

Hoe werkt een AI copywriting tool? De tool gaat hierbij uit van bestaande inhoud op het internet. Je geeft het onderwerp van je artikel door en om welk type inhoud het gaat. De AI-tekstschrijver analyseert inhoud op het internet en verwerkt deze tot een nieuw artikel.

Is het dan geen plagiaat?

Wanneer je naar het werk van een AI-tekstschrijver kijkt dan kun je niet ontkennen dat dit overeenkomst vertoont met bestaande inhoud. Op zich niet zo vreemd want bestaande inhoud vormt de basis voor de nieuwe artikelen.

De AI tekstschrijver doet niks anders dan relevante stukken tekst van andere websites halen en deze in een artikel verwerken. Hierbij worden zinnen anders geformuleerd. Het artikel is dus eigenlijk een samenvoeging van inhoud dat al langer op het internet staat.

Ja, om die reden zou het om plagiaat kunnen gaan. Sterker nog, ik heb verschillende van deze AI copywriting tools getest en in sommige gevallen is het originele werk duidelijk herkenbaar.

Waarom je toch voor een AI-tekstschrijver zou kiezen

Ondanks het risico op plagiaat, en er zijn wat dingen die je kunt doen om je hiervan af te maken, is een AI-tekstschrijver helemaal geen verkeerde keuze. Voor mijn eigen blogs waar meer dan duizenden artikelen opstaan maak ik regelmatig gebruik van AI-tekstschrijvers.

Het is goedkoop en het bespaart ontzettend veel tijd. Dat is de belangrijkste reden om voor een AI-tekstschrijver te kiezen. Bovendien doe je op deze manier nieuwe ideeën op. En zeg nu eerlijk, iedereen wil goedkope teksten voor zijn website.

Zeer geschikt voor bulkinhoud

Wanneer je tientallen tot honderden productomschrijvingen of blogs nodig hebt, dan is een AI tekstschrijver een geschikte keuze. Deze neemt de meest lastige taken op zich. Ben je een tekstschrijver of marketeer die de contentproductie omhoog wil brengen dan is kunstmatige intelligentie ook iets voor jou.

De nadelen van AI-copywriting

Ik moet bekennen dat een AI-tekstschrijver nooit zo goed is als een menselijke tekstschrijver. De techniek is nog niet zover dat er Nederlandse AI-tekstschrijvers beschikbaar zijn. Teksten kunnen wel in het Nederlands worden opgesteld maar er schort veel aan spelling en grammatica. Het duurt nog jaren voordat dit verbeterd is, want die verbeteringen zijn alleen door de inzet van mensen mogelijk.

Een AI tekstschrijver speelt niet op de emoties van de lezer in. De machine weet tenslotte niet wat de doelgroep is en waar de behoefte van de lezer ligt. Je kunt nog zoveel teksten door kunstmatige intelligentie laten maken, je zult altijd nog aan nabewerking moeten doen. Helemaal werkeloos toekijken is er dan ook niet bij.

Bedenk dat emotie binnen de (online) marketing een zeer grote rol speelt. Ken het koopgedrag en de gevoelens van je klanten. Wil je blogs of artikelen met een persoonlijk tintje dan heb je veel meer creativiteit nodig, dat kan een machine niet bieden.

Moet je het nu wel of niet gebruiken?

Laat ik eerlijk zijn: ik gebruik het om duizenden blogs voor mijn affiliate websites te maken. Lekker makkelijk, het kost nauwelijks tijd en feitelijk schiet je met hagel. Enkele van deze blogs zullen altijd hoger in Google scoren. Maar niet allemaal, dus het is een blijft een gok.

AI copywriting gebruik ik nooit voor het schrijven van opdrachten. Klanten verdienen veel beter, waarbij niet alleen kwaliteit maar ook persoonlijke aandacht voorop staat. Dus wanneer je teksten voor klanten creëert, zou dit nooit het werk van een AI tekstschrijver mogen zijn.

Enkele AI copywriting tools

Er komen steeds meer AI-tekstschrijvers bij, en dat is een goede zaak. Dit betekent dat er hard aan de techniek wordt gewerkt. Ze zullen echter nooit het menselijk werk kunnen vervangen, je moet het ook meer als hulpmiddel zien. Ik heb hieronder drie goede AI copywriting tools op een rij gezet.

CopyAI

Deze tool is een van mijn favorieten. Binnen enkele minuten staat er een inspirerende blog of een aardig artikel op je te wachten. Het is wel belangrijk dat je het artikel verfijnt, want het bevat hier en daar wel fouten. Ook bevat het plagiaat, en dat moet je zien te voorkomen.

Ja het is gratis in gebruik, dat was vast je eerste gedachte. Tenminste, tot 2000 woorden per maand. Bij deze tool moet je de details omtrent je product of dienst duidelijk doorgeven. Hoe gedetailleerder je omschrijving, hoe beter de tekst is die hieruit rolt.

Enig nadeel is dat deze tool geen complete teksten genereert. Je ontvangt korte stukjes tekst die je zelf nog moet samenvoegen of bewerken. Maar de tool is wel zeer uitgebreid want je hebt keuze uit blogtools, microcopy, productomschrijvingen, CTA’s en nog veel meer.

Copysmith

Een betrekkelijk nieuwe AI copywriting tool is Copysmith. Om van deze software gebruik te maken moet je eerst een account aanmaken. Wanneer dat eenmaal is gelukt (je moet voor deze tool betalen) dan vind je verschillende tools die geschikt zijn voor marketeers, bloggers en ondernemers.

Je kiest bijvoorbeeld voor het maken van een of meerdere productomschrijvingen, slogans, advertentieteksten of titels.

Een abonnement is mogelijk vanaf $ 16 per maand. Hiervoor krijg je wel wat gratis plagiaatcontroles. Zo weet je zeker dat de gegenereerde teksten niet onder plagiaat vallen.

Smodin

Dan heb je nodig Smodin, een AI copywriter die in verschillende talen beschikbaar is. En jawel, ook in het Nederlands. Met deze tool genereer je snel en moeiteloos de gewenste artikelen en blogs. Over het algemeen zijn de artikelen langer, maar bevatten ze veel plagiaat. Ook zien de zinnen er zeer kunstmatig uit.

Het is niet de meest geschikte tool en je kunt er slechts vijf keer gratis gebruik van maken. Voor ondernemers of marketeers die betrekkelijk weinig content nodig hebben is het zeker het proberen waard.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?