SEO titel hacks: 9 titels waarmee je hoger in Google rankt

Bijgewerkt: 16 april 2023

De online concurrentie is ontzettend groot. Heb je een website of webshop dan weet je hoe moeilijk het is om hoog in Google te ranken. Wil je opvallen en hoog scoren? Dan moet je een goede SEO titel bedenken. Dit heeft zeker invloed op je posities in Google.

Wat is een SEO titel?

Elke webpagina is voorzien van een titel. Die titel wordt (vaak) in de organische zoekresultaten getoond. Tenzij je een alternatieve titel neemt, dit wordt soms ook wel SEO-titel genoemd. Google en andere zoekmachines kunnen je suggestie overnemen waarbij je SEO titel in de organische zoekresultaten verschijnt.

Dat hoeft niet hoor. Je kunt ook voor één titel kiezen, dat is net zo prima. Maar het is wel belangrijk dat je voor de beste titel gaat. Dit bepaalt namelijk of mensen naar je website doorklikken. En meer mensen naar je website klikken, hoe beter dit voor je organische ranking is.

Wat je moet doen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vind je het lastig om een goede SEO titel te gedenken? Dat is het ook! Het vraagt steeds meer creativiteit om tussen al die webpagina’s op te vallen. Vroeger kon je met een goed bedachte titel ontzettend veel verkeer aantrekken. Tegenwoordig moet je blij zijn wanneer je hier 10 extra bezoekers mee aantrekt.

Misschien zit je met je handen in het haar. Ben je al drie dagen bezig met het bedenken van een goede SEO-titel. Om je te helpen heb ik wat goede SEO-titels gedacht. Die deel ik hieronder met jou. Overigens raad ik af om deze titels rechtstreeks over te nemen. De kans dat iemand anders hetzelfde doet is namelijk heel groot. Dan ben je niet meer uniek.

Wat je dan wel moet doen? Haal inspiratie uit mijn SEO-titels en geef hier je draai aan.

1. Getallen in SEO-titels

Voorbeeld: Binnen 4 weken meer dan 10 kilo afvallen

Ik vind dit altijd een goede binnenkomer. Je laat iets van cijfers gezien. Bijvoorbeeld wanneer het om een aantal tips gaat, afmetingen, tijd, leeftijd, gedrag. Door met getallen te werken ben je heel specifiek. Maar het trekt ook de aandacht.

Let wel even op hoe je de getallen schrijft. Je kunt het zo doen: 40 of 8, of zo: veertig en acht. Wat het beste werkt? De getallen schrijven zoals ze bedoeld zijn, dus niet hoe je het uitspreekt (40 in plaats van veertig). Dit zorgt voor meer herkenbaarheid.

2. Verwerk een jaartal in je titel

Voorbeeld: In 2023 meer verdienen

Je hoeft niet de publicatiedatum in je titel te verwerken. Dat zou een beetje gek zijn: ‘meer verdienen, geschreven op 11 maart 2023’. Nee, je moet laten zien wat mensen dit jaar kunnen verwachten. Of volgend jaar. Want dat is waar ze naar op zoek zijn:

  • Belastingaangifte 2025
  • Beste televisies van 2023

Probeer dus zeker iets met jaartallen te doen. Maar let op dat je je artikel elk jaar aanpast. Wanneer je blog een titel heeft zoals ‘beste fietsen van 2020’ kun je je voorstellen dat niemand hier vandaag op gaat zoeken.

3. Stel de gebruiker een vraag

Voorbeeld: Hoger in Google komen? Dat lukt met deze tips

Het werkt altijd om de gebruiker een vraag te stellen. Zoals: ‘moeite met afvallen?’ of misschien wel ‘waarom is je partner chagrijnig?’. Mensen stellen veel vragen in Google en zoeken hier antwoord op. Maar er zijn misschien ook dingen die ze zichzelf niet afvroegen. Dankzij jouw SEO titel krijgen ze inspiratie om je artikel te lezen.

Het is altijd goed om een vraag in de titel te verwerken. Voorkom dat elke blog op je site met een vraag begint. Je moet het een beetje afwisselen, waarbij je een combinatie van mijn verschillende tips gebruikt.

4. Call to action

Voorbeeld: Weten hoe je goede titels schrijft? Download mijn e-book!

Vaak wordt een Call to action onderaan de webpagina geplaatst. Maar waarom zou je dit niet in je titel verwerken? Je verleidt gebruikers om op de titel te klikken. Zo komen ze op je website uit, lezen het artikel en komen misschien nog een keer terug. Dit werkt allemaal mee aan een hogere positie in de organische zoekresultaten.

Vaak werkt een Call to action goed in combinatie met een vraag. Eigenlijk gebruik je dus twee dingen in de titel en dat maakt niet uit. Het gaat uiteindelijk om het resultaat wat het oplevert.

5. Woorden als gratis of goedkoop

Voorbeeld: Gratis cursus SEO schrijven

Wanneer iemand op zoek is naar een product of dienst dan wil hij hier zo min mogelijk voor betalen. Het helpt dan om woordjes als gratis, voordelig of goedkoop in je titel te gebruiken. Maar alleen wanneer je echt iets aanbiedt.

En wanneer het ook waar is. Je kunt zeggen dat je gratis jassen aanbiedt wanneer dit gelogen is dan geloven mensen je niet meer. Hierdoor verlaten ze vlug je websites. Dit soort dingen is zeer nadelig voor je ranking. Google houdt namelijk bij wat mensen op website doen!

6. Gebruik zoektermen in de SEO titel

Voorbeeld: SEO titel maken: WordPress tips

SEO draait natuurlijk om het gebruik van zoektermen. Zoekmachines moeten immers weten waar je tekst of artikel over gaat. Tegenwoordig gebruiken we zoektermen minder intensief dan vroeger. Maar ze zijn nog steeds belangrijk.

Kijk welke zoektermen potentiële bezoekers gebruiken. In mijn geval zou dat de zoekterm ‘SEO-titel maken’ zijn. Maar er is een kans dat iemand een synoniem gebruikt en dat moet je ook in titel verwerken. Toen ik naar synoniemen voor mijn zoektermen ging kijken zag ik ook ‘SEO titel WordPress’ voorbij komen. Daarom zou een titel als bovenstaand voorbeeld zeer goed uitpakken.

Stel nu dat je een artikel over afvallen schrijft. In plaats van afvallen kunnen mensen ook zoektermen als afslanken, dieet of vermageren gebruiken. Je moet dus een beetje creatief zijn met het verwerken van deze zoektermen. Maar laat het er wel natuurlijk uitzien. Een titel als ‘afvallen, vermageren en afslanken met dit dieet’ laat wel heel erg zien dat je alleen maar zoektermen in je titel gebruikt. Google kan je hierop afstraffen.

7. Maak het persoonlijk

Voorbeeld: Hoe ik in een jaar tijd mijn inkomsten verdubbelde

Mensen kopen tegenwoordig geen producten of diensten maar verhalen. Wanneer je een goed verhaal vertelt zijn ze eerder geneigd om zaken met je te doen. Maak niet alleen je blog of tekst, maar ook je titel persoonlijk. In de titel laat je bijvoorbeeld zien hoe je in een jaar tijd je inkomsten verdubbelde, wat je sportschema is of met welk dieet je 5 kg bent afgevallen.

Het kan lastig zijn om je titel persoonlijk te maken. Al helemaal wanneer je als bedrijf professioneel over wil komen. En toch helpt het om meer verkeer naar je website te trekken.

8. Expert in je vakgebied

Voorbeeld: winst maken met crypto? Deze expert legt het uit

Laat zien dat je een expert binnen je vakgebied bent. Of dat je met experts samenwerkt. Hiermee vergroot je de betrouwbaarheid van je blog en van je gehele website. Gebruik dus woorden als expert, deskundige, kenner of specialist in je titel.

Ook nu weer moet je ervoor waken dat niet al je blogs dit soort woorden in de titel hebben staan. Dat is ook weer overdreven. Uiteindelijk gaat dit ten koste van je geloofwaardigheid.

9. Maak de gebruiker nieuwsgierig

Voorbeeld: Deze vrouw viel maar liefst 80 kg af. Dit is haar geheim

Ja, natuurlijk wil je dan weten wat haar geheim is. Daarom klik je op deze titel en lees je de blog. De gebruiker nieuwsgierig maken werkt altijd. Maar let op dat je niet aan clickbait doet. Dit zijn misleidende titels waarbij de inhoud niet op de titel aansluit.

Nog enkele tips van mij

Wanneer je SEO-koppen maakt dan is het belangrijk dat je uniek bent. Zorg dat een titel niet teveel op andere titels lijken, al helemaal niet op titels die bovenaan in de zoekresultaten staan. Zo zorg je dat je opvalt.

Verder is het belangrijk om de titel tussen de 50 en 60 tekens te maken. Wanneer je deze langer maakt dan kapt Google hem af. Hierdoor staat er maar een halve titel in de zoekresultaten.

Heb je moeite met het bedenken van titels of het schrijven van teksten? Neem contact op, ik sta graag voor je klaar.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven