Facebook Business Manager aanmaken

Bijgewerkt: 16 april 2023

Heb je een Facebook bedrijfspagina of adverteer je op Facebook of Instagram? Wanneer je dit met meerdere personen doet dan is een bedrijfsmanager wel zo handig. Op die manier breng je meerdere advertentieaccounts, Facebookpagina’s, Instagramaccounts en zelfs betalingsmethoden samen.

Een Facebook Business Manager aanmaken is niet zo moeilijk. In deze blog vind je een complete handleiding.

Rollen toewijzen aan individuele gebruikers

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je moet weten dat je met een Facebook Business Manager veel makkelijker taken verdeelt. Je wijst rollen aan individuele gebruikers toe. Zo kan de ene persoon de Facebookpagina’s beheren en de ander de advertenties. Terwijl een derde juist de productcatalogi beheert.

Stap voor stap een Facebook Business Manager aanmaken

Met een Facebook bedrijfsmanager via je persoonlijk account ben je misschien bang dat collega’s of samenwerkende partners je privégegevens zien. Zolang je ze niet als vriend uitnodigt of accepteert hebben ze hier geen inzicht in.

Je bepaalt zelf wat van je privégegevens openbaar is. Plaats je bijvoorbeeld privéfoto’s openbaar dan kan iedereen dit zien. Dit heeft verder weinig met het Facebook bedrijfsaccount te maken.

1. Inloggen op je Facebook account

Laten we beginnen met het aanmaken van een Facebook Business Manager account. Log hiervoor eerst op je normale Facebookaccount in. Heb je deze nog niet? Dan is het echt nodig om een account op Facebook aan te maken. Je hoeft deze niet compleet te maken, je mag best de profielfoto of andere zaken achterwege laten.

2. Ga naar de Business omgeving van Facebook

Sta je ingelogd op je Facebook account? Volg dan de volgende link:

https://business.facebook.com/

Wanneer je nog niet bent aangemeld wordt het tijd om dit nu te doen (of maak een account aan).

3. Facebook bedrijfsmanager aanmaken

Wanneer je bovenstaande link volgt en je bent ingelogd op je account dan zal Facebook automatisch een Facebook Business Manager aanmaken. Hier hoef je verder weinig voor te doen. Alle pagina’s die je beheert zijn vanaf nu toegankelijk via de Business Manager.

4. Een logo toevoegen

Het is wel zo handig om een logo aan je Business Manager account toe te voegen. Dit is vooral praktisch wanneer je meerdere bedrijfsmanagers hebt of beheert. Aan de hand van het logo zie je in welke omgeving je zit. Ook is dit prettig voor werknemers, partners of collega’s.

Tip: je mag maximaal twee bedrijfsmanager accounts aanmaken. Wanneer je meerdere van dit soort accounts nodig hebt dan moet iemand anders dit doen (en beheren).

5. De bedrijfsinstellingen beheren

Wanneer je op het tandwieltje klikt ga je naar bedrijfsinstellingen. Vanaf hier kun je het business manager account verder inrichten.

6. Pagina’s toevoegen aan je bedrijfsmanager account

Heb je nog Facebookpagina’s die niet onder het Facebook Business Manager account vallen? Door deze pagina’s toe te voegen claim je dat ze eigendom zijn van je bedrijf. Om deze pagina toe te voegen moet je langer dan een week beheerder hiervan zijn.

Ga via het tandwiel naar de bedrijfsinstellingen en klik op het gedeelte Accounts > Pagina’s. Klik vervolgens op Toevoegen. Selecteer de pagina die je wil toevoegen, voer de naam of de URL van de pagina in. Klik op Pagina toevoegen en de pagina behoort tot je Business Manager accounts. Vanuit dit account beheer je de pagina.

Een pagina verwijderen

Wil je een bedrijfspagina verwijderen uit je Facebook Business Manager? Ga hiervoor naar bedrijfsinstellingen, klik op Accounts en vervolgens op Pagina’s. Selecteer de pagina die weg moet en klik op Verwijderen.

Het kan ook dat een beheerder van de pagina vraagt om deze uit het bedrijfsoverzicht te halen. Wanneer het verzoek is ingediend heb je 30 dagen de tijd om hierop te reageren. Dit doe je via Instellingen, Verzoeken, Reageren. Kies vervolgens voor goedkeuren of afwijzen. Wanneer je helemaal niet reageert dan gebeurt er niets en blijft de pagina bij het business account.

Advertentie account toevoegen aan bedrijfsmanager

Wil je vanuit je bedrijf adverteren op Facebook, dan is het nodig om een advertentie account aan te maken. Je kunt een of meerdere van dit soort accounts toevoegen.

Via business manager maak je een nieuw advertentie aan of voeg je een bestaan toe. Ook kun je toegang vragen tot een advertentie die een van je medewerkers of collega’s beheert.

Houd er rekening mee dat een advertentie gekoppeld kan zijn aan slechts één businessmanager account. Het loskoppelen hiervan is niet mogelijk. Wel kun je meerdere advertentie accounts aanmaken.

Gebruikers toevoegen

Het voordeel van een Facebook Business Manager account is dat je deze met meerdere gebruikers beheert. Dit stelt je in staat om taken goed te verdelen. Gebruikers toevoegen doe je via de bedrijfsinstellingen. Ga naar het gedeelte Gebruikers, Personen en klik op het gedeelte Toevoegen. Voeg nu een persoon toe en wijs middelen toe. Dit zijn de middelen waartoe deze persoon toegang heeft.

Voordelen en nadelen van Facebook Business Manager

Voordelen van Facebook Business Manager:

  • Beheer al je advertenties op één plek.
  • Stel gebruikersrechten in voor werknemers of partners.
  • Maak aangepaste doelgroepen voor gerichte advertenties.
  • Volg de prestaties van je advertenties met uitgebreide rapporten.
  • Koppel je Instagram-account voor naadloze advertentiebeheer.

Nadelen van Facebook Business Manager:

  • Ingewikkeld en tijdrovend om op te zetten en te begrijpen.
  • Minder intuïtief dan het beheren van advertenties op de normale Facebook-website.
  • Mogelijke privacykwesties bij het delen van bedrijfsgegevens.
  • Moeilijk om te gebruiken als je geen ervaring hebt met advertentiebeheer.
  • Mogelijk extra kosten voor het gebruik van bepaalde functies.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven