Call to action: haal websitebezoekers over

Met een goede call to action zet je websitebezoekers aan tot actie. Bijvoorbeeld een aankoop, inschrijven voor een nieuwsbrief of het opvragen van een offerte. Een call to action schrijven is niet zo eenvoudig, je krijgt maar één kans om tot die overtuiging te komen. Bekijk call to action voorbeelden en ontdek of je zelf aan de slag gaat of toch liever een professioneel inhuurt.

Dit is een call to action

De call to action betekenis: oproep tot actie. Letterlijk vertaalt ook nog, wat wil je nog meer? Met een call to action verleid je websitebezoekers tot het ondernemen van verdere actie. Het gaat hier om een kort zinnetje, soms slechts een enkel woord. Dit zinnetje of dat woord moet zo sterk zijn dat het bezoekers prikkelt om iets te doen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Commando of actietekst

Eigenlijk is een call to action niets anders dan een commando of een actietekst. Het is alsof je tegen een hond zegt: “zit!”. Een goed opgevoede hond voert dit commando uit, simpelweg omdat deze hiertoe de prikkel krijgt.

Met een call to action geef je websitebezoekers een commando: koop dit, meld je aan, vraag een offerte aan. In veel gevallen bevat een call to action een hyperlink of is in een knop met achterliggende hyperlinks verwerkt. Dit maakt het voor websitebezoekers een stuk makkelijker om actie te ondernemen.

Call to action is de bewegwijzering

Naast een commando of actietekst kun je een call to action ook als bewegwijzering zien. Het helpt de websitebezoeker om volgende stappen te nemen.

Een call to action werkt alleen samen met goede content

Je kunt de perfecte call to action hebben, zonder goede content heb je helemaal niets aan die actietekst. Een webpagina bevat content, grotendeels bestaande uit tekst. Vaak aangevuld met afbeeldingen (vooral bij webshops).

Pas wanneer de websitebezoeker door deze content overtuigd raakt is deze bereid om in te gaan op de call to action. Het is dus een wisselwerking tussen call to action en content/teksten.

Call to action voorbeelden

Op zoek naar call to action voorbeelden? Bedenk dat deze voorbeelden niet zomaar op de eigen website te gebruiken zijn. Een call to action moet namelijk perfect aansluiten op de rest van de tekst. Nou vooruit, hieronder wat call to action voorbeelden.

  • Meld je aan voor de nieuwsbrief
  • Neem contact op
  • Deel op social media
  • Lees meer artikelen
  • Bestellen (of kopen)
  • Vraag meer informatie aan
  • Gratis proefperiode

Je ziet aan bovenstaande call to action voorbeelden dat het om een kort zinnetje gaat, bestaande uit 1-5 woorden.

Naar een call to action toewerken

Al in de hoofdtekst kun je naar een call to action toewerken.  Bijvoorbeeld door in de laatste alinea wat meer te vertellen over de voordelen van inschrijven voor de nieuwsbrief, dat er van een gratis proefperiode sprake is of dat je actief bent op social media.

Vanuit de voorbereiding komt de eigenlijke call to action, deze staat helemaal onderaan de tekst. Maar wacht, een call to action kan ook al bovenaan of halverwege de tekst staan. Houd er echter rekening mee dat veel websitebezoekers wat verder lezen en misschien die eerste call to action over het hoofd hebben gezien. Daarom is het belangrijk om de actietekst onderaan de tekst nog een keer te herhalen.

Zelf een actietekst schrijven

Is het mogelijk om zelf een actietekst te schrijven? Natuurlijk kan dat! Wees je wel bewust van het feit dat het niet alleen om de call to action gaat, deze moet onderdeel zijn van het grote geheel. Het heeft dus geen zin om een slechte tekst op de website te plaatsen en hier een call to action bij neer te zetten: dat gaat uiteindelijk niet werken.

Laat je (SEO) teksten voor de website schrijven? De betere tekstschrijver maakt hier ook een call to action bij. Is dit niet het geval of je hebt er niet om gevraagd dan zet je er zelf een actietekst bij. Op voorwaarde dat de rest van de content voor 100% in orde is.

Call to action laten maken

Een call to action laten maken? Voor veel tekstschrijvers of copywriters een peulenschil. Maar ook nu geldt weer: die actietekst werkt alleen wanneer de rest van de pagina er steengoed uitziet.

Pak het vanaf het begin goed aan en laat de hele pagina schrijven of herschrijven. Dit betekent een SEO tekst die goed vindbaar is in zoekmachines en ook nog eens de websitebezoeker overtuigt (UX tekst). Inclusief een call to action, de kers op de taart.

Eerst even opwarmen

Wist je dat het belangrijk is om bezoekers eerst even op te warmen? Niet agressief verkopen zoals “bestel nu”. Nee, op een subtiele manier opwarmen door de bezoeker op een klantvriendelijke manier aan te spreken. De aanspreekvorm speelt hier al een belangrijke rol in. Ondanks dat de aanspreekvorm ‘u’ lekker zakelijk klinkt werkt dit de laatste jaren steeds minder goed.

Nog een opwarmertje: de websitebezoeker laten zien dat je de oplossing voor zijn of haar probleem hebt. Want laten we eerlijk zijn: websitebezoekers komen pas binnen wanneer ze een probleem hebben. Bijvoorbeeld op zoek naar informatie, behoefte aan een product of er moet iets gerepareerd worden.

Jij komt op deze pagina uit omdat je de eigen webpagina wil optimaliseren én een hogere omzet wil genereren. Zie je dat zelfs jij een probleem hebt?

Kosten SEO teksten

Wat moet dat allemaal kosten? Een goede vraag want er mag best over tarieven gesproken worden. Het is altijd aan te raden om prijzen met elkaar te vergelijken. Ik werk als SEO tekstschrijver met een tarievenkaart. Daar is niets moeilijks aan, je hoeft dus geen offerte aan te vragen. Op de tarievenkaart staan alle prijzen vermeld. Heb je complexe of bijzondere teksten nodig, vermeld dit er dan bij. Mogelijk krijg je dan wel een aparte offerte toegestuurd.

Ondernemen moet betaalbaar blijven, het leven is al duur genoeg. Daarom houden we de kosten zo laag mogelijk. Je ontvangt niet alleen een SEO tekst maar natuurlijk ook die call to action. Indien gewenst, want een actietekst past niet op elke webpagina. Bovendien maken veel websites gebruik van een call to action die op elke pagina terugkomt. In dit geval maken we een voorbereiding richting die call to action, net dat extra duwtje in de rug.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.