SEO tips voor webshops

Bijgewerkt: 6 oktober 2022

Wanneer het op zoekmachineoptimalisatie aankomt wordt veel aandacht aan websites besteed. Over webshops hoor je vrij weinig, die moeten zelf maar goed in Google zien te scoren. Door de groeiende concurrentie hebben steeds meer webwinkeleigenaren moeite om goed zichtbaar te zijn.

Je webwinkel verbeteren zodat hij beter vindbaar is? Of een nieuwe shop starten en het direct goed aanpakken? Bekijk mijn SEO tips voor webshops.

Unieke productomschrijvingen publiceren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel webshops maken gebruik van standaard productomschrijvingen. Die halen ze van de website van de leverancier/fabrikant. Of van concurrenten. Wanneer je productomschrijvingen van anderen gebruikt heb je een groot probleem: je creëert duplicate content. Dit betekent dat inhoud meerdere keren op het internet voorkomt.

Google houdt hier niet van en zal elke tekst slechts eenmaal in de zoekresultaten willen tonen. Hierbij moet Google een keuze maken tussen de verschillende content. Meestal wint degene die de productomschrijvingen als eerste heeft geplaatst.

Neem je productomschrijvingen van anderen over, dan is de kans groot dat dit nooit of onderaan in de organische zoekresultaten verschijnt. Slecht voor je online vindbaarheid. Zorg dus dat je unieke productomschrijvingen maakt en publiceert.

Note: productomschrijvingen van iemand anders overnemen mag alleen met toestemming van de auteursrechthebbende.

Dit geldt ook voor productfoto’s (maar niet helemaal)

Het nadeel met productfoto’s is dat het lastig is om ze zelf te maken. Je mag productfoto’s van de fabrikant of leverancier gebruiken. Wederverkopers hebben dit recht.

Op productfoto’s zit niet altijd auteursrecht. Wanneer de fotograaf creatieve keuzes maakt dan geldt het auteursrecht wel. Bij productfoto’s is dit vaak niet het geval oftewel: het heeft niet echt een oorspronkelijk karakter.

Buiten het auteursrecht om is het altijd goed om unieke productfoto’s op de webshop te plaatsen. Helaas is dit niet altijd mogelijk, want zoiets kost veel tijd en vooral veel geld. Gebruik je algemene productfoto’s, geef ze dan in ieder geval een andere beschrijving mee. Hierdoor begrijpt Google dat je de foto’s op een andere manier gebruikt.

Afbeeldingen op een webshop voorzie je van een titel-tag en een alt-tag. Dit is heel slim want hierdoor kan Google de afbeeldingen indexeren en in Google Afbeeldingen tonen. Mocht iemand naar een product zoeken en bij afbeeldingen kijken, dan is de kans groot dat je webshop hier hoog op scoort.

Mijn tip: unieke productfoto’s die je zelf maakt (of laat doen) zijn altijd beter, maar bij gebrek aan een fotograaf voorzie je bestaande foto’s van een unieke titel en beschrijving.

Gebruik zoektermen in anchorteksten

Elke webshop moet intern linken. Goed voor de gebruikservaring van de bezoeker, maar ook voor SEO. Intern linken betekent dat je van de ene naar de andere webpagina verwijst. Je zou kunnen denken aan een verwijzing vanaf zaklampen naar batterijen. Of vanaf de categorie honden naar hondenvoer.

Dit verwijzen doe je met behulp van anchorteksten. Dit is het stuk klikbare tekst waarachter de hyperlink hangt. Gebruik bij voorkeur zoektermen in de anchorteksten. Hierbij is het belangrijk dat de link achter de anchortekst daadwerkelijk verwijst naar wat het stukje tekst belooft. Gebruik je als anchortekst ‘damesschoenen’ dan moet de link dus ook echt naar de categorie damesschoenen leiden.

Doe een zoektermenonderzoek

Elke online verkoop start met een zoekopdracht. Er zijn maar weinig mensen die rechtstreeks een webshop bezoek. Maar zelfs wanneer ze rechtstreeks naar de webshop gaan, gebruiken ze de zoekfunctie van de shop om hun product te zoeken.

Weet welke zoektermen het meest favoriet zijn, passend bij het aanbod in je webshop. Start altijd een zoektermenonderzoek. Gebruik de belangrijkste zoektermen in de productomschrijvingen, categoriepagina’s en andere belangrijke webpagina’s.

Vergeet nooit de categoriepagina’s te schrijven

Een belangrijke SEO-tip voor webshops is het creëren van meerdere categoriepagina’s. Dit zou je als de verschillende afdelingen van een grote winkel kunnen zien. Categoriepagina’s geven de bezoeker een duidelijk overzicht van het complete aanbod. Ze weten naar welke afdeling ze moeten gaan.

Categoriepagina’s kunnen ook zeer hoog in Google en andere zoekmachines scoren. De teksten op deze pagina’s zijn vaak wat langer dan op productpagina’s. Voeg dus vooral wat belangrijke zoektermen aan elke pagina toe.

Tip: laat categoriepagina’s schrijven, dan weet je zeker dat ze binnen je SEO-strategie passen. Vraag de tarievenkaart aan en ontdek hoe voordelig dit kan zijn.

Een linkprofiel opbouwen

Vroeger had een linkprofiel een grote invloed op SEO. Tegenwoordig is dit wat minder maar niet geheel onbelangrijk. Het is zaak om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Plaats linkjes naar je webshop dus niet zomaar op willekeurige sites. Er moet een duidelijk verband zijn tussen de verwijzende en ontvangende website.

Een webshop in gereedschap zou een backlink kunnen krijgen van een klusbedrijf of een bouwgerelateerde blogsite. Het probleem met backlinks is dat ze vaak kunstmatige worden verkregen. Er wordt dan betaald voor backlinks (linkbuilding), en dat is niet hoe Google het wil zien.

Wees daarom heel voorzichtig bij het opbouwen van een linkprofiel. Krijg je slechte backlinks vanaf andere sites? Dat kunnen concurrenten zijn, die op deze manier hopen dat je webshop slechter gaat scoren. Gelukkig kun je dit soort backlinks in Google Search Console afwijzen. Ze tellen dan niet meer voor je linkprofiel.

Een snelle webshop

Voor bezoekers is het belangrijk dat je webpagina’s snel laden. Gebruik Google PageSpeed Insights om te zien of je webshop snel genoeg is. Wees niet huiverig wanneer er een oranje scores verschijnt, want op mobiele apparaten scoren de meeste webshops wat slechter. Op desktop moet de webshop toch zeker 90 of hoger scoren.

Optimaliseer URL’s

De laatste SEO tip voor webwinkels is het optimaliseren van URL’s. Voorkom jaartallen of andere relatieve informatie in URL’s. Het probleem hiermee is dat het later lastig wordt om de inhoud van de webpagina aan te passen. Bijvoorbeeld webshop.nz/kerst-2023. Wanneer je de inhoud van de pagina later verandert naar kerstartikelen voor 2024, klopt de URL niet meer met de inhoud. Je zou dan de URL aan moeten passen en dat is niet goed, want dan moet je weer met redirects werken.

Heb je slechte URL’s op je webshop, pas deze dan eenmalig aan en stel een redirect in. Om het jezelf makkelijker te maken, en bezoekers een zoekmachines ook, verwerk je de naam van het product in de URL.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven