Dit is hoe je SEO- vriendelijke URL’s maakt en ze effectief inzet

Bijgewerkt: 29 september 2022

Google hanteert meer dan 200 rankingfactoren, om op deze manier te bepalen welke websites in de zoekresultaten verschijnen. Kwalitatieve inhoud is een hele grote rankingfactor, terwijl kunstmatige linkbuilding je positie kan schaden.

URL’s worden vaak vergeten wanneer het op SEO technieken aankomt. Toch zijn ze belangrijk, want ze staan op nummer 42 in de top 200 rankingfactoren. Daar komt nog bij dat het gebruik van een trefwoord in de URL ook een overwegingsfactor is.

Het lijkt makkelijk om een of meer trefwoorden in de URL-slug te stoppen en op deze manier hoog te scoren. Was het maar zo eenvoudig, want dan zou iedereen veel verkeer aan kunnen trekken. Ik heb bekeken hoe je SEO-vriendelijke URL’s maakt en hoe ze invloed hebben op je ranking.

Waarom zijn URL’s belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Inhoud is het belangrijkste onderdeel van SEO. Kwalitatieve inhoud scoort goed in de organische zoekresultaten. Met een eerste positie kun je tot wel 42% van het zoekverkeer naar je toe trekken. Een tweede positie kan nog steeds 11% tot 30% aan zoekverkeer realiseren. Een en ander is afhankelijk van de branche en het onderwerp.

Ondanks dat inhoud het belangrijkste is zijn er nog meer factoren die goed zijn voor je SEO-score. Zoekmachines kijk niet alleen naar inhoud maar ook naar URL’s. Aan de hand van de URL kan het begrijpen waar de webpagina over gaat.

Maak eerst een hoofddomein

Wanneer je een nieuwe website maakt moet je eerst over het hoofddomein nadenken. Deze moet beschrijvend zijn, gerelateerd aan je bedrijfsnaam of activiteiten. Dit is het eerste herkenningspunt voor bezoekers.

Het hoofddomein geeft ook informatie aan zoekmachines. Ze kunnen beter bepalen wat je bedrijfsnaam is of welke producten, diensten of informatie je aanbiedt. Enkele voorbeelden van hoofddomeinen zijn:

  • Biancawalraven.nl (bedrijfsnaam)
  • Kookfans.nl (receptenwebsite)
  • Vakanties.nl (overzicht van vakanties)

Denk bij het creëren van een hoofddomein goed over de URL na. Wanneer je website eenmaal online staat dan stap je niet zo makkelijk op een andere URL over. Niet dat dit onmogelijk is, maar je domein naar een andere URL verhuizen betekent altijd verlies van verkeer.

Maak een paginatitel aan

Bij het creëren van een nieuwe webpagina bedenk je eerst een goede paginatitel. Bij voorkeur doe je een zoekwoordenonderzoek, zodat je ook weet welke zoektermen zowel in de paginatitel als in de inhoud voor moeten komen.

De URL-slug krijgt (bijna) dezelfde uitstraling als de paginatitel.

Niet doen: datum of volgnummer in de URL zetten

Het probleem met een reeks nummers is dat Google hier weinig informatie uit kan halen. Toch zijn er veel website die een reeks nummers in hun URL’s hebben. Soms gaat het om de datum van publicatie, maar het kan ook om een volgnummer gaan. Dat ziet er ongeveer zo uit:

www.website.nl/1876234

Wanneer Google dit ziet kan hij vrij weinig met de informatie in de URL. Het is niet duidelijk wat het onderwerp van de pagina is. Daarom moet de zoekmachine uitgaan van de inhoud. Nu is het zo dat inhoud bijna-allesbepalend is, maar een SEO-vriendelijke URL ondersteunt dit. Je kunt dus beter kiezen voor:

www.website.nl/italiaanse-pizza

De zoekmachine ziet aan de hand van de URL wat het onderwerp is. Maar het is ook beter voor bezoekers, want die kijken soms naar de URL.

Soms, heel soms moet er wel een nummer in de URL-slug staan. Bijvoorbeeld om aan te geven dat het pagina twee of drie van een bepaald onderwerp is. Of omdat je informatie over een bepaald jaartal weergeeft, bijvoorbeeld mode uit het jaar 1900. Wanneer je de inhoud van deze pagina nooit wil veranderen dan mag het jaartal in de URL staan.

Verwijder speciale tekens

Het is niet erg om een koppelteken (-) in de URL op te nemen. Doe dit niet in het hoofddomein maar wel in de ‘naaktslak’. Dit is het laatste gedeelte van de URL, vlak voor de punt en de extensie (website.nl/blogs/gekke-henkie.nl. Een koppelteken maakt de URL makkelijk leesbaar. Dit is goed voor zoekmachines maar ook voor bezoekers.

Vermijd speciale tekens in de URL-slug. Dus geen haakjes, uitroeptekens, vraagtekens, komma’s of andere tekens. Kijk ook of er geen spaties aanwezig zijn, want die worden soms omgezet naar vreemde tekens.

Vermijd extreem lange URL’s

Een SEO-vriendelijke URL is nooit te lang. Dit kan bezoekers afschrikken, waardoor ze de website niet willen bezoeken. Vaak worden lange URL’s in de zoekresultaten ingekort. Dit maakt het voor bezoekers lastig om de URL te lezen, en er zijn best veel mensen die URL’s in de zoekresultaten bekijken. Het geeft namelijk een beetje informatie over de inhoud van de webpagina.

Haal zoveel mogelijk overbodige informatie uit de URL. Kijk maar eens hoe ik dit toepas:

  • Titel: 5 veelgemaakte advertentie fouten en wat je hieruit kunt leren
  • URL die het CSM systeem creëert: biancawalraven.nl/veelgemaakte-advertentie-fouten-en-wat-je-hiervan-kunt-leren
  • Ingekorte URL: biancawalraven.nl/veelgemaakte-advertentie-fouten

Het is prettig om te zien dat een kortere URL toch de juiste informatie weergeeft. Denk dus goed na over hoe je URL’s in kunt korten, zonder op informatie in te leveren.

Het beste kun je woorden als ‘de, het, een, je, wij, ons, en, dus, van’ en vergelijkbare woorden uit de URL laten. Zoekmachines halen weinig informatie uit die woorden. Feitelijk zou je werkwoorden en zelfstandige naamwoorden als belangrijkste onderdeel van een SEO-vriendelijke URL moeten zien.

Geen overmatig gebruik van trefwoorden (maar wel een enkele)

De meeste paginatitels bevatten meerdere trefwoorden. Dat is goed wanneer ze bij elkaar passen, maar sommigen doen dit om zoekmachines te beïnvloeden. Gelukkig hebben zoekmachines dit in de gaten en zullen deze paginatitels echt niet hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Ditzelfde geldt voor URL’s met teveel trefwoorden. Wanneer je meerdere trefwoorden toevoegt dan kan Google dit als manipulatie zien. Probeer dus één tot maximaal twee trefwoorden in de URL terug te laten komen. Zo krijg je ook geen over-optimalisatie.

In welke volgorde je trefwoorden zet is een kwestie van logica of gezond verstand gebruiken. Er zijn geen vaste regels voor de volgorde van trefwoorden in een URL.

Zorg vooral dat het leesbaar is

Een SEO vriendelijke URL moet niet alleen voor zoekmachines maar vooral voor gebruikers goed leesbaar zijn. Hele lange URL’s vallen af, want die worden in de zoekresultaten afgekapt en ze zijn moeilijker te lezen.

Sommige URL’s liggen bij het publiek beter dan anderen, en zo is het ook met zoekmachines. Vaak is het een kwestie van A/B testen welke URL’s het beste scoren. Bedenk echter dat het niet alleen om de URL gaat maar vooral om de inhoud van een webpagina.

Kijk ook even kritisch naar taalfouten. Ik zag bij een SEO’er de URL ‘schrijven-word-seo-copywriting’, waarbij word met DT moet (wordt). Want nee het ging NIET om het programma WORD maar om een naamsverandering. Ik zag je al denken.

Het is niet zo dat zoekmachines zich hieraan storen, maar bezoekers wel. Heel vervelend wanneer ze op basis van deze fout je website niet willen bezoeken.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven