Google E-A-T is belangrijk voor alle websites

Bijgewerkt: 7 oktober 2022

Je positie in dé zoekmachine verhogen? Dan moet je alles over Google E-A-T weten. Dit klinkt alsof de zoekmachine hongerig is, maar E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Dit systeem is belangrijk voor YMYL-websites oftewel sites die zich bezighouden met financiën en gezondheid.

E-A-T heeft invloed op de ranking in de organische zoekresultaten. Het is dus belangrijk voor SEO. De E-A-T update van Google vond in 2018 plaats, en speelt vanaf 2021 een steeds grotere rol. Had je hier eerder nog nooit van gehoord dan wordt het tijd om hierbij stil te staan.

Expertise van de maker van de inhoud

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google vindt het belangrijk dat websites de juiste informatie delen. Wanneer deze informatie afkomstig is van een kennisexpert, dan is dit beter dan iemand die de informatie heeft verzonnen. Voor sommige websites speelt de expertise een belangrijke rol. Bijvoorbeeld wanneer het om je gezondheid gaat. Je ontvangt liever informatie van een arts dan van de student die zelf een blog in elkaar heeft geflanst.

Google EAT is de afkorting van Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness waarbij expertise een belangrijke rol speelt. De inhoud van een artikel moet nauwkeurig zijn samengesteld. Google probeert te achterhalen of een blog of artikel door een professional is gemaakt, of door een hobbyist.

Maar hoe kan Google dit beoordelen? Dit gaat niet geautomatiseerd. Google huurt regelmatig Search Quality Raters in. Dit zijn echte mensen die Google assisteren. Ze bekijken verschillende websites en evalueren die. Jaarlijks worden tienduizenden webpagina’s handmatig gecontroleerd. Tijdens deze controle wordt gebruik gemaakt van Google’s beoordelingschalen. Aan de hand hiervan kan Google voor betere zoekresultaten zorgen.

Wanneer een Quality Rater ziet dat de website door een expert is opgezet, van ontvangt deze een hogere beoordeling. Maar wanneer duidelijk is dat gevoelige onderwerpen door hobbyisten worden gedeeld, dan ontvangt de site het slechtste kwaliteitsniveau.

De autoriteit van de maker

EAT, de A staat voor autoriteit (authoritativeness). Natuurlijk speelt de autoriteit van een website een belangrijke rol. Autoritaire sites scoren automatisch hoger in de organische zoekresultaten. Maar bij website met gevoelige inhoud draait het ook om de autoriteit van de maker.

Er wordt gekeken of de maker meer content heeft geschreven, dan alleen enkele artikelen. Wanneer de expert online veel benoemd wordt, dan is dit een teken dat hij of zij aanzien heeft. De Quality Rater kijkt dus of de auteur/maker ook op andere websites terug te vinden is.

Houd er rekening mee dat dit alleen voor websites met gevoelige inhoud geldt. Denk maar aan een website over ziekten en aandoeningen, het volgen van een dieet, een lening afsluiten of andere zaken die rondom je geld of je leven draaien.

Ondanks dit feit telt autoriteit van de maker ook voor andere websites mee, maar in veel mindere mate. Het is in ieder geval geen rankingfactor, maar kan wel van invloed zijn op de volgorde waarin je webpagina’s worden getoond.

Dat klinkt een beetje vreemd, daarom zal ik hier wat meer over uitleggen. Stel dat je een website hebt waarop verschillende bloggers actief zijn. Er zijn twee artikelen die over het voorkomen van voetschimmel gaan. Het ene artikel is door een arts geschreven, en zijn naam komt ook elders op het internet een paar keer voor. Het andere artikel is door een huisvrouw geschreven, onbekend voor de buitenwereld. Na controle besluit Google dat de arts autoriteit heeft. Zijn artikel zal hierdoor bovenaan in de zoekresultaten staan, het tweede artikel is niet zichtbaar of staat veel lager.

Betrouwbaarheid van de website en de maker

Google moet erop kunnen vertrouwen dat je de juiste informatie levert. Of het nu om informatie omtrent gezondheid en financiën gaat, of dat je de producten of diensten levert die je belooft. De T in EAT staat dan ook voor trustworthiness oftewel betrouwbaarheid.

Het gaat in dit geval niet om de expertise of autoriteit van de maker, maar of degene die de informatie, producten of diensten aanbiedt ook wel echt betrouwbaar is. Hierbij wordt gekeken of er negatieve recensies of reviews voor de website of de maker te vinden zijn.

Natuurlijk cirkelen er ook een hoop neprecensies rond, zowel positief als negatief. De Quality Rater houdt hier zeker rekening mee. Positieve of negatieve recensies zijn dan ook niet allesbepalend. Betrouwbaarheid draait ook om de uitstraling van de website en de informatie die erop staat. Voor klanten is het belangrijk dat een bedrijf zijn bedrijfsgegevens en contactgegevens op de website vermeldt, voor een blogsite is dit iets minder belangrijk.

Er zijn dus verschillende zaken waar de beoordelaar rekening mee houdt. Uiteindelijk bepaalt deze in hoeverre de website of de maker betrouwbaar is.

E-A-T zit in het algoritme van Google verwerkt

Het is goed om te weten dat EAT onderdeel uitmaakt van het Google algoritme. Vanaf 2021 is dit steeds belangrijker geworden. Bij elke nieuwe algoritme update voert Google veranderingen door, waardoor nog beter op kwaliteit, expertise, betrouwbaarheid en autoriteit wordt gelet.

Je website klaarmaken voor Google EAT

Het maakt niet uit of je een webshop hebt, diensten verleent of een blogsite onderhoudt. Elke website zou moeten voldoen aan de EAT-richtlijnen. Betrouwbare informatie is immers in alle niches en branches van onschatbare waarde.

Stel jezelf de volgende vragen, denk over het antwoord na en pas je website hierop aan.

1. Ben je een expert op het gebied van de onderwerpen waar je over schrijft? Met name affiliate sites kenmerken zich door een hoop onbetrouwbare informatie. Dit soort websites zijn opgezet om zo snel en veel mogelijk geld te verdienen. Start je een website, doe dit dan altijd vanuit je expertise.

2. Richt je website zich slechts op één niche of onderwerp, of op meerderen? Zogenaamde artikelensites hebben niet een duidelijk doel. De onderwerpen zijn zo divers, dat het niet duidelijk is of een expert ze geschreven heeft. Hoe dichter je bij een niche of onderwerp blijft, hoe duidelijker het voor Google is dat je hier veel verstand van hebt.

3. Word je online gerespecteerd? Wanneer je naam op verschillende websites voorbijkomt, en dan in positieve zin, betekent dit dat je gerespecteerd wordt. Daarom zou je aan gastbloggen kunnen denken. Het probleem met gastbloggen is dat het weliswaar voor naamsbekendheid zorgt, maar Google kan denken dat je dit doet om de zoekmachine te misleiden. In de beste situatie schrijven anderen over jou en doe je dit niet zelf.

4. Kun je leveren wat je aanbiedt? Wanneer je producten verkoopt of diensten aanbiedt is het belangrijk dat je deze belofte waar kunt maken. Het is niet netjes wanneer er veel klachten omtrent je levering op het internet verschijnt.

5. Kom je geloofwaardig over? Wanneer je verklaart dat ingestraald water drinken je geneest van astma, dan is dit niet geloofwaardig. Google wil zien dat je de juiste informatie deelt en hier anderen mee van dienst bent.

Belangrijke tip: houd content actueel

Met name voor financiële of medische websites is het belangrijk om de content actueel te houden. Verouderde informatie kan de gebruiker schaden. Zorg dus dat je dit soort websites nauwkeurig bijhoudt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven