Het nut van gastbloggen, maar ook de onzin hiervan

Bijgewerkt: 6 oktober 2022

Steeds meer bedrijven richten zich op gastbloggen. Het is een manier om backlinks te verzamelen en valt hiermee onder linkbuilding. Maar je kunt het ook als content marketing zien: het creëren en verspreiden van kwalitatieve content. Op die manier trek je de aandacht van potentiële klanten.

Gastbloggen kost veel tijd, en het levert niet altijd iets op. Het effect is afhankelijk van de autoriteit van de gastsite en diens doelgroep. Maar ook of je eigen doelgroep hierop aansluit.

Bloggen voor andere websites

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Gastbloggen is niets anders dan bloggen voor andere websites. De gastsite ontvangt een blog van jou en plaatst deze online. Voor beide partijen kan gastbloggen wat voordelen hebben.

De ontvangende partij, de gastsite, ontvangt content dat geschreven is door een expert. Tenminste, dat is het idee achter deze methode. De gastsite hoeft niets te betalen voor de blog. Dit levert gratis extra content op. Goed geschreven blogs scoren hoger in Google, zodat de website beter vindbaar is.

De gastblogger schrijft vanuit zijn kennis of ervaring. Bezoekers van de gastsite maken op deze manier kennis met de gastblogger en/of het bedrijf dat hier achter steekt. Of misschien wel een product of dienst.

De voordelen van gastbloggen: wat levert het je op?

Gastbloggen is nuttig voor het opbouwen van naamsbekendheid. Hoe vaker je naam onder de aandacht van het publiek komt, hoe beter dit blijft hangen. Het is ook goed om op deze manier de doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf, product of dienst.

Meestal wordt gastbloggen ook als onderdeel van linkbuilding gezien. In de blog mogen 1 tot 2 linkjes naar eigen site worden opgenomen. Soms gebeurt dit niet in de blog zelf maar krijgt de blogger een eigen auteurspagina met hierin een link naar de eigen site. Het verzamelen van kwalitatieve backlinks is goed voor het linkprofiel, waardoor je beter in de organische zoekresultaten scoort.

De nadelen van gastblogs schrijven

Ondanks de interessante voordelen heeft het creëren van gastblogs ook wat nadelen. Allereerst het feit dat je concurrenten hiermee helpt. Gastbloggen gebeurt veelal op concurrerende sites, die zijn immers in dezelfde branche of niche actief. Wanneer je kwalitatieve gastblogs schrijft, en dat is vaak wel een vereiste, help je de concurrent om hoger in Google te komen.

Frankwatching en Imu maken hier heel slim gebruik van. Ze hebben eerst autoriteit opgebouwd en vervolgens gastbloggers voor hun website laten schrijven. Hiermee hebben ze door de jaren heen gratis content verzameld en nog meer aanzien gekregen. Uiteindelijk zal je eigen site echt niet meer boven die van hen uitsteken.

Een ander nadeel is dat het niet altijd goed is voor je linkprofiel. Vooral gastsites die je alleen een auteurspagina geven met hierin een linkje naar je site, zijn een slecht idee. Auteurspagina’s zijn nauwelijks vindbaar in Google, dus je hebt er ook vrij weinig aan om van hieruit naar je site te linken.

Het derde nadeel dat ik kan noemen is dat het veel tijd kost. Wanneer het bloggen voor gastsites nauwelijks iets oplevert dan kun je die tijd beter in je eigen website steken.

Is gastbloggen nuttig of onzin?

Op uitnodiging voor andere websites schrijven en hier je kennis achterlaten, is gastbloggen wel zo nuttig? Of complete onzin? Het bloggen voor gastwebsites vormt een onderdeel van SEO. Dit wil echter niet zeggen dat je dit altijd moet doen.

Wanneer je in staat bent om je eigen website goed zichtbaar te krijgen in zoekmachines, heb je gastbloggen helemaal niet nodig. Laten we teruggaan naar de website van Frankwatching en Imu. Deze sites hebben de eerste jaren hard aan kwalitatieve content gewerkt. Op deze manier was het mogelijk om hoog in de organische zoekresultaten te verschijnen. Ze besteden hun tijd aan het onderhouden van de site, niet aan bloggen voor andere sites. Dat zou pure tijdverspilling zijn.

Wie hoog in Google staat hoeft niet te gastbloggen. Je doet dit enkel en alleen omdat je naam of bedrijf niet bekend genoeg is, of onvoldoende bezoekers op je site krijgt.

Voor mij zou gastbloggen nutteloos zijn. Het zou me veel tijd kosten, tijd die ik liever in mijn klanten steek. Bovendien zou het weinig toegevoegde waarde hebben, mijn website scoort al ontzettend hoog in Google.

Conclusie: voor de een is gastblogs schrijven nuttig en draagt bij aan een snellere groei. Voor de ander is het tijdverspilling.

Zo schrijf je een gastblog

Hoe je een gastblog schrijft is anders dan wanneer je voor je eigen website blogt. Je hebt je te houden aan de spelregels van de gastwebsite. Vaak hanteert deze een minimaal aantal woorden, ook worden er (meestal) eisen gesteld aan de kwaliteit van de blog.

Ook het onderwerp speelt een belangrijke rol. Dit moet aansluiten bij de inhoud van de gastwebsite. Soms zijn er afspraken over de deadline.

Voordat je een gastblog schrijft is het aan te raden om eerst de desbetreffende website goed door te lezen. Lees een aantal blogs zodat je een gevoel krijgt bij de schrijfstijl. Het is belangrijk om de gastblog zo goed mogelijk op de schrijfstijl van de website aan te laten sluiten. Dit vergroot de kans dat je vaker mag gastbloggen.

Lastig om zelf te bloggen? Het is altijd mogelijk om een gastblog te laten schrijven, hier helpen we je graag bij.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven