Een natuurlijk linkprofiel opbouwen

Bijgewerkt: 2 oktober 2022

Wanneer je SEO-specialisten moet geloven ontkom je niet aan linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van backlinks en zou goed zijn voor je linkprofiel. Wat velen je er niet bij vertellen is dat dit ernstige schade aan je website toe kan brengen.

Een natuurlijk linkprofiel op bouwen is veel beter, en ook nog eens veiliger. Je linkprofiel moet voor Google geloofwaardig overkomen. Het belangrijkste is dat je backlinks op een natuurlijke manier verkrijgt, en dat is waar we vandaag meer over gaan leren.

Meer uitleg over het linkprofiel

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Elke website heeft een linkprofiel. Dit is een overzicht van alle backlinks die naar de website verwijzen. Hierbij spelen anchorteksten ook mee. Dit zijn de stukjes tekst waar de backlinks aan vasthangen. Een linkprofiel is altijd website-gebonden, niet persoonsgebonden.

Het is eenvoudig om je linkprofiel te controleren. Hiervoor maak je gebruik van een backlink checker. Op het internet zijn talloze van deze checkers te vinden. Bijvoorbeeld van Semrush of Ahrefs. Voor sommige van deze tools moet je betalen, anderen zijn gratis.

Waarom het zo belangrijk is om dit profiel te hebben

Google kijkt naar het linkprofiel van een website. Aan de hand hiervan kan het bepalen of de site autoriteit heeft. Wanneer je website goede backlinks van bekende websites krijgt, dan betekent dit dat je site ‘iets’ goed doet.

Denk maar eens dat er een linkje vanaf de website belastingdienst.nl naar jouw site wordt geplaatst. Google weet dat belastingdienst.nl een belangrijke website is, dus moeten de linkjes die naar andere sites verwijzen ook wel belangrijk zijn.

Een kwalitatief linkprofiel bevat backlinks vanaf verschillende autoritaire websites. Hierdoor krijg je een betere beoordeling van Google, en sta je hoger in de organische zoekresultaten.

Kunstmatig linkbuilden is nooit goed

Toen Google nog maar net bestond keek het vooral hoe websites naar elkaar linkten. Deze koppelingen waren belangrijk voor de indexering. Websites met veel backlinks (inkomende links) werden hoger in ranking geplaatst.

Omdat het nog steeds een rankingfactor is, proberen veel webmasters of marketingbureaus de zoekmachines te misleiden. Dit gebeurt middels kunstmatig linkbuilden. Dit bestaat uit het actief verzamelen van backlinks, vaak worden hier hele nare technieken voor gebruikt.

Een van die ‘nare’ technieken is het plaatsen van zoveel mogelijk backlinks op willekeurige website. Dit is het meest kwalijke dat je kunt doen, Google zal dit nooit waarderen. Een iets mildere methode is relevante websites benaderen en hier een backlink op laten plaatsen.

Het probleem met linkbuilden is dat websites een vergoeding krijgen voor het plaatsen van een backlink. Oftewel: er wordt betaald voor de backlink. Google is hier fel op tegen: je moet een natuurlijk linkprofiel opbouwen en hier niet voor betalen.

Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op

Het is niet zo dat linkbuilding direct schadelijk voor je website is. In veel gevallen brengt dit zeker verbetering in de ranking aan. Helaas is die verbetering vaak van korte tijd. Steeds meer websites worden afgestraft op linkbuilding, waarbij ze flink wat posities in moeten leveren.

Het is altijd beter om voor een natuurlijk linkprofiel te gaan. Moeite om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen? Je krijgt enkele tips van mij.

Geen backlinks vanaf je eigen websites

Veel webmasters hebben niet één maar meerdere websites. Het is heel verleidelijk om vanaf je ene naar de andere website te linken. Dat moeten bijdragen aan een goed linkprofiel, toch? In veel gevallen niet, want meestal hangen die websites achter een en hetzelfde IP-adres. Wanneer je veel backlinks van hetzelfde IP-adres ontvangt, dan is duidelijk dat je vals speelt.

Ik heb dit zelf opgelost door websites met verschillende IP-adressen te kopen. Dit is een duurdere oplossing maar wel de beste keuze om een goed linkprofiel op te bouwen.

Wees voorzichtig wanneer je bij een Nederlandse provider een website host. De kans is groot dat je een server met heel veel andere Nederlandse websites deelt. Wanneer een van deze websites naar die van jou linkt, gebeurt dit vanaf hetzelfde IP-adres. Dit ziet Google ook als valsspelen, zelfs wanneer dit niet zo is.

Blog zo vaak als maar mogelijk is

Voor mijn eigen websites creëer ik gemiddeld 10 nieuwe blogs per dag. Die moet ik dan wel verdelen over de verschillende sites, naast de blogs die ik ook nog eens voor opdrachtgevers maak. Zou ik dat laatste niet hoeven dan kon ik tot wel 20 blogs per dag maken. Wat naar mijn persoonlijke mening nog steeds te weinig zou zijn.

Misschien schrik je van deze aantallen, maar het is echt noodzakelijk om net zo vaak te bloggen als in je vermogen ligt. Hoe vaker je blogt (of nieuwe artikelen schrijft), hoe actiever je website. Dit is goed voor je SEO-score en je zichtbaarheid. Ook nu weer geldt: hoe meer je zichtbaar bent, hoe groter de kans dat anderen je blogs gaan lezen en delen.

Juist dit laatste is belangrijk, want hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op. Feitelijk laat je anderen het vuile werk voor je opknappen. Dus: sla de lunch over, laat je partner de klusjes doen en vergeet je vrienden. Blog alsof je leven ervan afhangt.

(Neem dit alsjeblieft niet te letterlijk. Ik blog ongeveer 8 uurtjes per dag, meer niet. Mijn vrienden weten nog steeds wie ik ben. Maar door mijn overdrijving komt mijn boodschap wellicht beter bij je binnen.)

Denk na over de anchor tekst

Het stukje klikbare tekst heet een anchortekst. Vroeger bestond een anchortekst vaak uit ‘klik hier’. Daar is inmiddels wel verbetering in gekomen. Wanneer je andere websites naar die van jou laten linken, is het belangrijk om variatie aan te brengen binnen anchorteksten. Gebruik niet continu dezelfde tekst, dit gaat er spamachtig uitzien.

Het probleem is wat je niet altijd invloed hebt op de anchorteksten die anderen gebruiken. Maar wanneer anderen zonder overleg een backlink naar jouw website plaatsen, dan kun je ervan uitgaan dat ze ook hun eigen anchortekst gebruiken. Iedereen heeft hier zijn eigen gedachten in dus de kans is groot dat je veel wisselende anchorteksten ziet.

Link je intern? Hierbij leg je een koppeling tussen twee webpagina’s op je eigen site. Ook dan denk je over de anchorteksten na, hier moet flink wat variatie in zitten.

Wees niet bang voor nofollow links

Sommige websites plaatsen alleen nofollow links. Nieuwswebsites doen dit vaker, maar ook fora. Bovendien wordt de nofollow-tag ook toegepast wanneer het om een gesponsorde backlink gaat. Vaak wordt gedacht dat nofollow links niks toevoegen, maar dit is niet zo. Een nofollow-tag is een verzoek richting zoekmachines om de link niet te volgen. Maar de zoekmachine maakt zelf een keuze of hij op dit verzoek ingaat, of toch niet.

Nofollow-linkjes kunnen dus zeker bijdragen aan een natuurlijk linkprofiel. Bovendien bevat een natuurlijk opgebouwd linkprofiel altijd meerdere nofollow linkjes. Zouden het alleen maar do-follow linkjes zijn, dan ziet je linkprofiel er te kunstmatig uit.

Er zijn nog meer manieren om je linkprofiel een natuurlijke uitstraling te geven. Bijvoorbeeld door linkjes te laten plaatsen op autoritaire websites. Maar let hiermee op, want je wil niet dat Google het vermoeden krijgt dat je voor deze linkjes betaald hebt. Vermijd in ieder geval startpagina’s, bedrijvengidsen en linkfarms. Die doen meer kwaad dan goed.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven