SEO teksten: betekenis uitgelegd

Ken je de SEO teksten betekenis? De een zegt dat SEO teksten niet bestaan terwijl de ander erbij zweert. Laten we eens gaan kijken wat SEO precies betekent en hoe een dergelijke tekst eruit ziet. Zo ontdek je of het (laten) schrijven van een SEO tekst ook iets voor jou is.

SEO is een afkorting

Laten we beginnen met het woord SEO. Dit is een afkorting voor search engine optimization. Vertaal je dit naar het Nederlands, dan heet het zoekmachine optimalisatie. SEO is een belangrijk onderdeel van online marketing.

SEO moet niet verward worden met SEA, dit is de afkorting voor search engine advertising oftewel adverteren in zoekmachines.

Wat zijn SEO teksten?

Op zoek naar de SEO teksten betekenis? Het gaat hier om teksten die alles te maken hebben met zoekmachine optimalisatie. Zoals je weet bestaat een website uit content. Dit omvat teksten (artikelen of blogs), media, documenten  en andere content.

Per website verschilt de hoeveelheid en het type content. Over het algemeen zal een website of webshop voornamelijk uit teksten bestaan. SEO teksten zijn goed vindbaar in zoekmachines. Hierdoor scoort een website hoger in ranking en ontvangt automatisch meer websitebezoekers. Yes, duidelijk!

Het verschil tussen een SEO tekst en normale tekst

Wil je meer websitebezoekers of een hogere conversie, dan zul je voor SEO teksten moeten kiezen. Wat is eigenlijk het verschil met een normale tekst? Een SEO tekst is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit betekent dat de tekst belangrijke zoekwoorden bevat, zodat zoekmachines ook begrijpen waar de tekst over gaat. Maar dat is niet alles, want de tekst heeft ook een juiste opmaak.

Er zijn heel wat SEO tekstschrijvers maar niet iedereen gebruikt zoekwoorden op dezelfde wijze. Dit verklaart waarom de ene tekstschrijver hoog in Google scoort en de ander ergens onderaan blijft hangen. De goed scorende SEO tekstschrijver creëert echte SEO teksten. Degene die laag in Google staat heeft een normale tekst geschreven.

Dus: niet elke tekst is een SEO tekst

Je ziet dat de betekenis van SEO teksten per tekstschrijver verschilt. Elke SEO schrijver doet zijn best om een SEO tekst te maken. Waarom lukt het de ene schrijver dan wel om bovenaan in Google te verschijnen, en de ander niet?

Dat heb ik je hierboven al laten zien: dit heeft alles te maken met opmaak van de tekst en het gebruik van zoekwoorden. Toch is er nog een belangrijk verschil: het taalgebruik, schrijfwijze en spelling. Zoekmachines zoals Google of Bing lijken de voorkeur te hebben voor een bepaalde schrijfstijl. Ik gebruik deze schrijfstijl op mijn eigen websites, die allemaal bovenaan in Google staan.

Ook voor mijn opdrachtgevers pas ik deze schrijfstijl toe. Tot grote tevredenheid van deze opdrachtgevers: ze zien hun ranking in zoekmachines stijgen.

Zijn SEO teksten duur?

Of SEO teksten duur zijn? „Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.“ Een uitspraak van Alexander Rinnooy Kan, een Nederlandse wiskundige. Deze uitspraak heeft betrekking op het onderwijs maar kun je ook vertalen naar kennis van zoekmachine optimalisatie. Je website niet optimaliseren komt je duur te staan: de concurrent blijft je altijd voor.

Het is dus beter om in SEO teksten te investeren en hiermee boven je concurrent te staan dan de knip op de beurs houden en altijd achter de feiten aanhollen.

Wat kost dat dan, een beetje SEO tekst? Ook hierin zie je grote verschillen. Prijs zegt niets over kwaliteit, vooral niet in het hogere segment. Van een tekstschrijver die € 5 of € 10 per tekst vraagt hoef je natuurlijk geen SEO tekst te verwachten. Maar: voor meer dan € 100 voor een enkele SEO tekst krijg je ook niet direct de beste kwaliteit.

Prijs SEO teksten

Gelukkig ligt mijn tarief hier tussenin: je betaalt minder dan € 85 per tekst (500 woorden). Overigens heb ik hier wel een grappig verhaal over. Misschien vind je het leuk om te lezen, anders scrol je maar gelijk door naar onder.

Een mevrouw met een nieuw op te starten webshop benaderde mij voor het schrijven van SEO teksten. Zoals gewoonlijk stuurde ik haar een registratieformulier toe: daarna kon ik starten met het schrijven van de eerste tekst. Ik ontving het registratieformulier niet retour dus parkeerde de opdracht. Na enkele dagen nam mevrouw contact op: „waar bleef haar tekst?“ Ik antwoordde dat ik zonder ingevuld registratieformulier niet van start kon. Hierop gaf mevrouw aan dat ze nogal twijfelde over mijn kwaliteit, want andere tekstschrijvers waren 2-3 keer zo duur. Blijkbaar concludeerde mevrouw dat duur ook gelijk beter is. Ik heb haar aangeboden om haar het dubbele te laten betalen, wanneer haar dit geruststelt. Gelukkig kon ze mijn humor waarderen en heeft ze zich toch nog ingeschreven.

Moraal van het verhaal: ga niet op een hoge prijs af. Kijk eerder hoe de tekstschrijver zelf goed in zoekmachines scoort. Dit artikel via Google gevonden? Dat is nu het werk van een SEO tekstschrijver. Neem voor vragen of een vrijblijvende offerte gerust contact op.