SEO op social media

Bijgewerkt: 2 mei 2023

Bij SEO denk je aan zoekmachines als Google en Bing. Terwijl je bij je online zichtbaarheid op social media met hele andere dingen bezig bent. Maar wist je dat social media niks anders dan een ‘sociale’ zoekmachine is? Het is dus helemaal niet gek om SEO op social media toe te passen.

De algoritmes op social media

Het is te simpel om te denken dat SEO ook voor social media werkt. Dat is niet zo want de algoritmes op social media hebben een hele andere werking. Het is belangrijk om hier inzicht in te krijgen. Dan weet je ook hoe je het beste op social media scoort. Hieronder zeven dingen die je over de algoritmes van social media moet weten.

Het genereren van inhoud

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het begint allemaal met het maken van inhoud op social media. Denk hierbij aan berichten, reacties maar ook het delen van foto’s en video’s.

Gegevens verzamelen

Dagelijks worden er miljoenen berichten op de verschillende social media platformen gepubliceerd. De platforms verzamelen al die gegevens. Het gaat niet alleen om berichten die gedeeld worden maar ook andere activiteiten zoals reacties, likes, deelacties, zoekopdrachten en locatiegegevens. Ook kijkt het platform goed naar de profielinformatie.

Al die gegevens worden bij elkaar gegooid. Aan de hand hiervan ontstaat er een profiel van de gebruiker. Zo kan het social mediaplatform bepalen wat de voorkeur van een specifieke gebruiker is.

Signalen identificeren

Social mediaplatforms kijken ook naar gebruikersinteracties. Bijvoorbeeld wanneer jij vaak op een post van ome Hans reageert. Wanneer je dit regelmatig doet dan concludeert het platform dat je een bepaalde connectie met Hans hebt. Daarom zullen berichten van Hans vaker in jouw overzicht verschijnen.

Aan de andere kant volg je Maria. Alleen vind je Maria een beetje vervelend. Ze klaagt continu over haar zonnepanelen die niet voldoende energie opbrengen. Daarom reageer je nooit op haar. Het social mediaplatform merkt dit op. Het concludeert dat je niet zo’n goede band met Maria hebt. Daarom zullen berichten van Maria minder vaak in jouw overzicht verschijnen.

Verder kijken de algoritmes naar zaken zoals onderwerpen, demografische informatie, populariteit en relevantie. Wanneer er op maandag veel wordt gepraat over een programma dat op zondagavond op televisie te zien was, dan is dat op dat moment een populair onderwerp. De kans is groot dat je dit soort onderwerpen wat vaker voorbij ziet komen.

Het beoordelen van inhoud

Voordat dit allemaal gebeurt kijkt het platform eerst naar de inhoud van gebruikers. Aan de hand van de geïdentificeerde signalen wordt bepaald welke inhoud voor jou interessant is. Dat zijn dus onder andere de posts van Hans. Maar wanneer je vaker een bericht over huisdieren liket dan zie je ook wat meer berichten die over huisdieren gaan.

Populaire inhoud verschijnt hoger in de nieuwsfeed

Stel dat jij een bericht deelt en maar liefst 300 mensen reageren hierop. Op dat moment is jouw bericht populair. Wanneer iemand anders dezelfde interesses heeft als jij of de inhoud komt overeen met de interesses van gebruikers, dan verschijnt jouw bericht hoger in zijn of haar nieuwsfeed of tijdlijn.

Dit betekent dat populaire berichten het beter doen. Terwijl minder populaire berichten niet zo snel bij een vreemde in het overzicht verschijnen. Zelfs wanneer de inhoud bij zijn of haar interesses aansluit.

Algoritmes en personalisatie

De algoritmes passen de inhoud continu aan. Dit betekent dat de inhoud wordt aangepast op basis van je interesses en online gedrag. Stel dat je in de maand april heel veel omtrent het paasfeest interessant vindt. Dan zie je ook veel van dit soort berichten op je tijdlijn.

In juli vind je juist berichten omtrent zonvakanties erg leuk. Wanneer je op voldoende van deze berichten reageert (liken of delen is ook een reactie) dan ga je steeds meer van dit soort onderwerpen zien.

De feedback loop

Als laatste werkt het social media algoritme op basis van alle gebruikersinteracties. Feedback op al die gegevens wordt verzameld. Zo kan het algoritme verbeterd worden.

SEO op social media toepassen

Je weet nu hoe de algoritmes van social media werken. Het is niet zo dat alle algoritmes exact dezelfde werking hebben. Dit kan per social mediaplatform verschillen. Maar in de basis werkt het zoals hierboven beschreven.

Social media algoritmes hebben als doel om gebruikers van relevante inhoud te voorzien. Die inhoud is op basis van hun interesses en online gedrag.

Je wil met je social media account de aandacht trekken? Bijvoorbeeld omdat het voor je bedrijf belangrijk is, of als influencer. Laten we SEO op social media toepassen!

Inzicht in populaire zoektermen

Mensen gebruiken social media als een soort zoekmachine. Wanneer ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een baan dan zoeken ze berichten waarin de woorden vacature, baan of sollicitatie staan. Dit doen ze met of zonder hashtag (#). Vroeger kon je alleen met hashtags zoeken, zoals #vacature. Tegenwoordig werkt het ook om alleen het woordje vacature in de zoekbalk in te voeren.

Net als bij traditionele SEO is het dus belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken. Hiermee optimaliseer je de inhoud en vergroot je de zichtbaarheid. Gebruik hashtags in je berichten en in je social media profiel. Wel is het belangrijk dat de hashtags nuttig zijn voor je doelgroep.

Social mediaprofiel optimaliseren

Het is net zo belangrijk om je social media profiel volledig in te vullen en te optimaliseren. Zorg dat je bedrijfsnaam, locatie en contactgegevens in je profiel staan. Maar ook de URL van je websites. Gebruik relevante zoekwoorden en verwerk die in je profielbeschrijving.

Denk ook eens over je gebruikersnaam na. Een goede gebruikersnaam laat je hoger in de social media resultaten ranken.

Inhoud van hoge kwaliteit verdelen

Zorg dat je boeiende en informatieve inhoud op social media deelt. Hiermee trek je nieuwe volgers en Zorg vergroot je het bereik. Wanneer je meer volgers hebt zul je vaak ook een hogere interactie hebben. Dit betekent meer reacties of likes op je berichten en hiermee een hogere positie in de zoekresultaten.

Wanneer je bericht populair is dan zal deze ook vaak op de tijdslijn van geheel vreemden verschijnen. Hiermee trek je ook weer de aandacht.

Kijk eens op mijn Instagram account. De berichten die ik hier publiceer komen bij een breed publiek onder de aandacht. Bestudeer mijn Instagram kan en ontdek waarom deze berichten zo populair zijn. Wat denk je wat zo aantrekkelijk is voor het publiek?

Backlinks naar je website

Wist je dat je social media ook kunt gebruiken om meer verkeer naar je website te leiden? Plaats backlinks naar jouw website. Doe dit in je profiel maar ook, indien mogelijk, in een bericht of post.

Kijk even waar dit mogelijk is. Op Instagram kun je bijvoorbeeld geen linkjes naar je website in een bericht plaatsen. Alleen wanneer je dit via een ‘verhaal’ doet. Op Facebook, Twitter en Linked kun je juist heel makkelijk backlinks naar je website in een post opnemen.

Het is niet zo dat social media geschikt is voor linkbuilding. Maar je zet hierbij je bedrijf wel in de spotlight. Het zal zeker de aandacht van enkele mensen trekken. Hoe groter je social media account, hoe meer aandacht je krijgt.

Betrek je volgers bij wat je doet

Engagement op social media is ontzettend belangrijk. Het gaat hier over de interactie die je creëert. Bijvoorbeeld reacties, likes en shares.  Hoe meer reacties en likes je krijgt, hoe beter je zichtbaarheid op social media. Hiermee vergroot je de naamsbekendheid of merkbekendheid.

Waarom zoekmachine optimalisatie op social media zo goed is

Je ziet dat SEO op social media verschillende voordelen heeft. Je vergroot je bereik en je maakt je social media-inhoud beter zichtbaar voor anderen. Met wat analysetools kun je ook zien hoe de inhoud presteert. Bij de meeste social media platforms krijg je inzicht in deze statistieken wanneer je een professioneel- of bedrijfsaccount aanmaakt.

Verbeter je vindbaarheid op social media en begin vandaag nog met SEO. Heb hier moeite mee? Ik help je hier graag bij, neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven