Hashtag claimen op Instagram of Twitter

Een hashtag claimen, hoe uniek is dat! Je eigen hashtag op Instagram of Twitter. Zo eentje waar niemand gebruik van mag maken en jij dus het alleenrecht op hebt. Met je eigen hashtag onderscheid jij je op social media van de rest. De vraag is alleen: kun je wel een hashtag claimen?

Dit is een hashtag #

Een hashtag schijf je als # maar wordt ook wel eens een hekje genoemd. Het is een methode om berichten beter vindbaar te maken op social media. Het zijn vooral Instagram en Twitter die hier gebruik van maken. Hashtags kom je ook op Facebook  en LinkedIn tegen maar dan in mindere mate.

Een hashtag schrijf je zo: #woord. Soms gebruik je dat als onderdeel van een zin maar je kunt het ook onder je bericht plaatsen. Het idee van een hashtag is dat andere gebruikers jouw bericht sneller vinden. Hoe leuk is het dan om een hashtag te claimen, iets unieks zodat anderen jou nog sneller kunnen vinden?

Een hashtag claimen: zo zit dat

Er wordt vaak gezegd dat een hashtag claimen mogelijk is. Laat ik je uit je droom helpen: een hashtag claimen is officieel niet mogelijk! Dit wordt ook wel vergeleken met het feit dat je een domeinnaam niet kunt claimen. Hoewel het claimen van domeinnamen af en toe wel voorkomt, bijvoorbeeld wanneer je misbruik maakt van een merknaam. Bijvoorbeeld: www.cocacolawinkel.nl.

Maar de hashtag #cocacola mag je wel gewoon gebruiken (mits je hem niet zakelijk misbruikt). Coca-Cola kan deze hashtag niet claimen. En jij kunt dus ook geen enkele hashtag claimen. Toch is er wel een methode om een hashtag te claimen.

Een nieuwe hashtag verzinnen

Wil je een hashtag claimen waar nog niemand gebruik van maakt? Verzin dan gewoon een nieuwe hashtag. Maar dan wel eentje die nog helemaal niet bestaat. Vaak is het even zoeken naar een niet bestaande hashtag. Door twee of meerdere woorden samen te voegen of door een heel nieuw woord te verzinnen heb je al een compleet nieuwe en niet bestaande hashtag.

Maar deze nieuwe hashtag claimen zodat niemand anders er gebruik van mag maken? Dat gaat helaas niet. Wanneer iemand anders jouw zelfverzonnen hashtag ontdekt kan deze gewoon gebruikmaken van je #.

Toch heeft het verzinnen van een nieuwe hashtag wel degelijk een voordeel. Je kunt namelijk je naam of merk aan deze hashtag verbinden. Wanneer je volgers of een community deze hashtag gebruiken dan bouw je meer naamsbekendheid of merkbekendheid op.

Ga voor een aantrekkelijke #

Wil je voor jezelf een hashtag claimen dan is het handig wanneer je voor een aantrekkelijke # gaat. Zo eentje die anderen ook heel graag willen gebruiken. Want dan zet je jouw naam, merk of product pas echt goed in de picture. Kies hierbij vooral voor een korte hashtag. Wanneer je namelijk een te lange hashtag verzint dan is dit  voor anderen niet aantrekkelijk genoeg om over te nemen. Of om op jouw hashtag te gaan zoeken. Niemand heeft zin om veel in te moeten typen.

Een hashtag mag best algemeen zijn. Bijvoorbeeld #leukgedacht. Op het moment van schrijven bestaat deze hashtag op Instagram nog niet dus niet dus ik zou zeggen: wees de eerste en claim hem snel. Het gaat erom dat jij de eerste bent en dat anderen jouw idee overnemen. Maar dan wel je eigen hashtag standaard in elk bericht gebruiken!

Hashtag claimen: naar de rechter

Stel dat je per se die ene hashtag wil claimen. Ik heb je net uitgelegd dat een hashtag claimen niet kan, maar wat nu wanneer je naar de rechter stapt? Kun je het claimen van een hashtag op deze manier afdwingen? Nee, hoewel in 2014 hier wel even sprake van leek te zijn. Er werd namelijk een website opgericht dat beloofde dat Nederlanders hun eigen hashtags konden claimen. Je voelt hem vast al aankomen maar het ging hier om een grap.

Je kunt dus geen hashtags claimen, maar hoe zit het met het claimen van een bedrijfsnaam met een hashtag? Stel nu dat ik de bedrijfsnaam #Bianca wil vastleggen, met een #voor mijn naam. Dat kan! Vooral in Amerika worden veel merken inclusief hashtag geregistreerd. Op deze manier kun je dus toch een hashtag claimen, maar natuurlijk alleen bedoeld voor zakelijk gebruik (diensten of producten).

Dit ben ik

Bovenstaand artikel over hashtag claimen is jou aangeboden door Bianca wel, SEO tekstschrijver voor websites en webshops. Wil je hier meer over weten, kijk dan eens op deze website rond of neem vrijblijvend contact op.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy