Waarom online marketing het snelst groeiend is

Bijgewerkt: 2 mei 2023

Ik houd zo van de geschiedenis van marketing. Romeinse reclameborden en stadsomroepers die boodschappen over het marktplein schreeuwden. Tegenwoordig gaat het er heel anders aan toe. Online marketing is de snelst groeiende branche. En dat zal het blijven, want het internet neemt gigantische vormen aan.

Het winnen van nieuwe klanten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is voor alle bedrijven belangrijk. Hiermee win je nieuwe klanten. Vroeger was het heel normaal om te adverteren in folders, kranten en tijdschriften. En natuurlijk op radio en televisie. Gelukkig hebben we nu het internet! Online marketing is veel goedkoper, werkt sneller en alles is meetbaar. Iets dat met offline marketing nauwelijks te realiseren is.

Het is dus duidelijk waarom online marketing zo belangrijk is. Dat is het winnen van nieuwe klanten en natuurlijk het verhogen van de omzet.

Is online marketing de snelst groeiende marketing?

Ja, online marketing is de snelst groeiende vorm van marketing. Online marketing wordt ook wel als directe marketing gezien. Dit komt omdat je direct contact legt met de prospect (potentiële klant). Soms kun je zelfs de interactie aangaan, bijvoorbeeld via een chatfunctie of social media.

Van alle marketing vormen groeit online marketing het snelst. Het is ook de branche waar het meeste geld in omgaat. Niet alleen grote bedrijven investeren in online marketing, ook de startende ondernemer en de zzp’er doet dit.

5 redenen waarom online marketing zo snel groeit

Niet iedereen is bekend met online marketing. Of begrijpt niet zo goed waarom het zo snel groeit. Hieronder vijf redenen waarom online marketing de snelst groeiende branche is.

Toename van internetgebruik

We maken steeds meer gebruik van internet en sociale media. Er is een wereldwijde toenemende trend waarbij mensen meer tijd online doorbrengen. In 2021 brachten mensen gemiddeld 6 uur en 53 minuten op het internet door. In 2023 is dit gestegen naar meer dan 7 uur per dag.

Vooral jongeren brengen veel tijd op het internet door. Wat overigens niet betekent dat volwassenen en senioren niks met internet doen. Ook bij deze groep en is er een toename van internetgebruik. Het gaat om verschillende activiteiten waaronder social media, streaming van video’s, online winkelen en communicatie.

Juist door al die activiteiten is online marketing een effectieve manier om deze doelgroepen te bereiken.

Toegenomen mobiel gebruik

Het mobiel gebruik is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit heeft een grote invloed op hoe mensen online zijn. Met name de komst van smartphones en tablets heeft het makkelijker gemaakt om altijd en overal toegang tot het internet te hebben.

Daar komt nog bij dat mobiele apparaten geëvolueerd zijn. Ze beschikken over een snelle internetverbinding en hebben uitstekende schermen en gebruikerservaringen. Dit leidt natuurlijk ook tot een toename van mobiel gebruik.

Binnen de online marketing wordt rekening gehouden met de mobiele apparaten. Websites moeten hierop zijn afgestemd. Dankzij mobiele apparaten is het ook veel makkelijker om de doelgroep te bereiken.

Social media invloed

Sociale media platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube zijn erg populair. Dit soort platforms beïnvloedt het gedrag en koopbeslissingen van mensen.

Bedrijven gebruiken social media platforms om de doelgroep te bereiken. Vaak gebeurt dit via influencer marketing, gesponsorde berichten en advertenties. Dit heeft ook weer geleid tot een snelle groei van online marketing. Simpelweg omdat sociale media een belangrijke rol in het leven van veel mensen speelt.

Personalisatie en maatwerk

Online marketing maakt het mogelijk om gerichte en gepersonaliseerde boodschappen te sturen. Net als bij offline marketing verstuur je boodschappen op basis van interesses, gedrag en demografische gegevens. Dit spreekt de doelgroep aan, omdat ze graag content zien die relevant is voor hun interesses.

Bedrijven gebruiken data en analytics om beter inzicht te krijgen in het gedrag van de doelgroep. Aan de hand hiervan worden gepersonaliseerde marketingcampagnes ontwikkeld.

Juist het gemak van personalisatie en maatwerk maakt online marketing razend populair. Daar komt nog bij dat het ook een betrekkelijke goedkope marketingvorm is. Voor een fractie van offline advertentiekosten ben je op het internet goed zichtbaar.

E-commerce en gemak

Er is nog een reden waarom online marketing het snelst groeiend is. Online marketing heeft bijgedragen aan de groei van e-commerce, oftewel online winkelen. Mensen vinden het gemakkelijk om online producten en diensten te kopen. Bedrijven spelen hierop in door de doelgroep te verleiden met nieuwe producten, aanbiedingen en kortingen.

Online aankopen doen met een paar klikken op je mobiele apparaat, wat wil je nog meer? Juist dit heeft geleid tot de snelle groei van online marketing.

De belangrijkste voordelen van online marketing

Vrijwel alle bedrijven passen online marketing toe. Soms zonder dit zelf in de gaten te hebben. Wanneer je als bedrijf op social media actief bent dan doe je aan online marketing. En ook wanneer je een blog voor je website schrijft. Verstuur je af en toe een e-mail naar klanten? Dit valt ook onder digitale marketing.

De voordelen van online marketing zijn ontzettend groot. Zo is het bereik via het internet enorm, je kunt vrijwel elke persoon aanspreken. Het zijn namelijk niet alleen jongeren of jongvolwassenen die op internet zitten. Ook senioren, ondernemers, zwangeren, werklozen en zieken bevinden zich op het internet.

Had ik al verteld over de lage kosten? Ja, maar ik wil hier wat dieper op ingaan. Online marketing kost een fractie van offline marketing. Al helemaal wanneer je het zelf doet. Dat lijkt misschien een beetje vreemd maar iedereen kan zelf online marketing op zijn bedrijf toepassen.

Leer je eigen online marketing toepassen

Hoe doe je dat eigenlijk, je zelf met online marketing bezighouden? Heel eenvoudig. Dat doe je door veel erover te leren. En door vooruit te lopen op anderen. Door de jaren heen heb ik een aantal technieken ontwikkeld die voor een groeiomzet van meer dan 900% zorgde. In twee jaar tijd ging ik van een omzet van € 400 na € 4000 per maand. En dat blijft maar groeien.

Nu is het tijd geworden om anderen deze technieken aan te leren. Schrijf je in voor de cursus Online Zichtbaarheid. Dan ben jij straks een Pro op het gebied van online marketing. Je hebt geen duur marketingbureau meer nodig en de SEO tekstschrijver, journalist en de copywriter zijn voorgoed verleden tijd.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven