SEO migratie: behoud van posities en waarde

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Overstappen naar een nieuw CMS of een andere domeinnaam is een spannende gebeurtenis. Blijven je posities in Google behouden? Je wil geen verkeer, bezoekers en omzet verliezen. Daarom moet de verhuizing van je website zo goed mogelijk verlopen.

Je moet weten wat je doet. Helaas weten de meesten dat niet, waardoor de migratie van de website of webshop veel tijd en geld kost. In veel gevallen leidt het ook nog eens tot verlies van rankings.

Zorg dat je oude SEO-waarde behouden blijft. Ik deze gids leg ik in begrijpelijke taal uit over SEO migratie.

Wat is een SEO-migratie?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Soms is het nodig om je website te migreren. Dit betekent dat je hem verhuist. Bijvoorbeeld naar een nieuwe domeinnaam, een andere hostingprovider of omdat je van CMS verandert. Het kan ook dat je bepaalde inhoud verhuist, waardoor het een andere URL krijgt. Of dat je voor een ander ontwerp gaat.

Er zijn dus verschillende manieren om een website of een gedeelte hiervan te verhuizen. Dit moet altijd op de juiste manier gebeuren. Een verhuizing is spannend want het kan de rankings in de organische zoekresultaten beïnvloeden.

Meestal zie je dat de rankings na een verhuizing eventjes dalen. Dat is niet erg, zolang dit maar binnen enkele weken herstelt. Maar dat is nu net het probleem: in veel gevallen komt dit herstel er niet. Daarom is het goed om je op SEO migratie te richten.

SEO migratie is het overbrengen van rankings, autoriteit en prestaties wanneer je veranderingen op je website aanbrengt.

Rankings, verkeer en conversies behouden

Bij SEO-migratie draait het niet alleen om het behouden van rankings in de organische zoekresultaten. Het gaat ook over het behouden van verkeer en conversies. In hoeverre dit mogelijk is, hangt van het type migratie af. Hoe groter deze is, hoe meer risico dat je toch wat verkeer en conversies verliest.

Dit moet echter geen reden zijn om een websitemigratie tegen te houden. Wanneer je bijvoorbeeld een niet goed werkend CMS gebruikt, je website is niet veilig of responsief of je fuseert, dan zit er niks anders op dan migreren.

Handleiding SEO migratie

Het is niet aan te raden om zomaar veranderingen aan je website aan te brengen. Wanneer je dit verkeerd aanpakt heeft het een negatieve invloed op je verkeer en omzet.

Voordat je de websitemigratie start, is het belangrijk om eerst te bekijken welke onderdelen je gaat wijzigen. Het maakt veel verschil of je wijzigingen aanbrengt in de sitestructuur, van domeinnaam verandert of voor een protocolwijziging gaat.

Het klinkt misschien vreemd maar bij een websitemigratie kun je beter zoveel mogelijk veranderingen aanbrengen. Het is beter om in één keer te migreren, dan dat je dit een paar keer per jaar doet. Elke migratie brengt namelijk risico’s met zich mee, en liever één risico dan meerdere.

Maak een nulmeting

Je wil tijdens en na de migratie geen verkeer verliezen. Daarom is het goed om te bekijken wat het effect hiervan is. Maak een nulmeting waarbij je data omtrent je organische posities en verkeer verzamelt. Kijk ook goed naar aanwezige crawlfouten, want die moeten na de migratie afnemen.

Het is belangrijk om te kijken op welke zoektermen je gevonden wordt. Noteer vooral de beste posities in Google en andere zoekmachines, en op welke zoektermen je goed rankt. Mocht er iets misgaan dan weet je waar je de focus op moet leggen.

Breng alle URL’s in kaart

Direct na de migratie zal je website ranken als voorheen. Het duurt enkele dagen voordat Google in de gaten heeft dat er iets aan je website veranderd is. Op dat moment gaan ook je posities veranderen.

Je moet ervoor zorgen dat je posities in de organische zoekresultaten behouden blijven. Dit betekent dat wanneer mensen op een zoekresultaat klikken, ze op de juiste pagina uitkomen. Daarom moet je eerst alle URL’s van je website in kaart brengen. Dit doe je middels Google Search Console en Google Analytics. Maak daarnaast gebruik van een extra tool zoals Screaming Frog.

Zorg ook dat je een back-up van je sitemap hebt, omdat hier alle URL’s overzichtelijk bij elkaar staan.

Vervolgens maak je een overzicht van de nieuwe URL’s. Je moet van elke webpagina weten welke nieuwe URL deze gaat krijgen.

Het is aan te raden om belangrijke zoektermen in URL’s op te nemen. Wanneer je bijvoorbeeld een webpagina hebt over blauwe dekbedden, dan is een URL zoals mijnwebsite.nl/blauwe-dekbedden zeker aan te raden.

Tijdens de SEO migratie maak je redirects naar de nieuwe URL’s. Dit betekent dat je een permanent verhuisbericht maakt waardoor bezoekers automatisch worden omgeleid naar de nieuwe webpagina’s.

Houd rekening met pagina’s die verdwijnen

Het kan dat je bepaalde webpagina’s wil verwijderen. Geen probleem, maar zorg wel dat bezoekers die op deze pagina’s uitkomen, worden doorgeleid naar andere pagina’s. Stel een redirect in naar een relevante pagina. Is dit niet mogelijk, verwijs dan door naar de homepage.

Een andere optie is een speciale pagina aanmaken met een bericht dat de pagina niet meer bestaat, maar waarbij je wat alternatieven én een zoekfunctie aanbiedt. Zo kunnen bezoekers zelf bepalen of ze je website verder willen verkennen.

Belangrijk: voordat je redirects online zet, moet je ze eerst testen. Wees er zeker van dat alles goed werkt. Voor kleine websites kan dit handmatig gebeuren, maar wanneer je veel webpagina’s hebt dan is een crawler zoals Screaming Frog aan te raden.

De DNS-instellingen wijzigen

Bij een SEO-migratie hoort soms het wijzigen van de DNS-instellingen. Maar alleen wanneer je van server wijzigt. Om de DNS instellingen te wijzigen moet je inloggen bij je hostingprovider. Selecteer de domeinnaam waarvan je de DNS instellingen wil wijzigen. Volg de aanwijzingen op het scherm. Wanneer je er niet uitkomt kun je het beste even contact opnemen met je hostingprovider. De manier van wijzigen verschilt namelijk per aanbieder.

Houd er rekening mee dat het tot 24 uur kan duren voordat wijzigingen zichtbaar zijn. Het is aan te raden om het cachegeheugen van je website leeg te maken, dan zijn de wijzigingen sneller zichtbaar.

Vergeet de meta-tags en alt-tags niet!

Om je website goed onder de aandacht te brengen is het belangrijk om gebruik te maken van meta-tags en alt-tags. Je kunt deze van de oude versie van je website overnemen. Maar het kan natuurlijk ook dat je dit wil verbeteren. Besteed zeker aandacht aan dit onderdeel.

Je website is tijdelijk onbereikbaar

Wanneer je de website migreert is deze voor bezoekers tijdelijk niet bereikbaar. Afhankelijk van het migratieproces duurt dit tussen enkele seconden tot uren.

Ontvang je dagelijks veel verkeer? Kijk op welke momenten het verkeer het laagst is. Waarschijnlijk is dit in de nachtelijke uren, tussen 2 en 5 uur. Voor drukbezochte websites is het aan te raden om de migratie ‘s nachts plaats te laten vinden. Begin hier rond 2 uur ‘s nachts mee. Mochten zich problemen voordoen dan heb je nog voldoende tijd om dit op te lossen.

Zorg dat je website vóór 8 uur ‘s morgens weer online is.  Hiermee beperk je het verlies aan bezoekers en omzet.

De nieuwe sitemap indienen

Omdat je veranderingen aan je website hebt aangebracht, is het belangrijk om zoekmachines hiervan op de hoogte te stellen. Dien de nieuwe sitemap in bij Google Search Console en het Bing webmasterprogramma. Dit hoef je niet voor andere zoekmachines te doen, omdat veel van de zoekmachines data uit Google halen.

Test je website de eerste 24 uur

Na het migreren is het belangrijk om je website gedurende 24 uur op willekeurige momenten te testen. Doe dit op momenten dat je weinig verkeer hebt, maar ook op piekmomenten. Zo weet je of alles goed functioneert.

Kijk goed naar de zichtbaarheid op desktop en mobiel. Controleer of interne linkjes werken, of het menu goed in elkaar steekt en hoe het met de algehele uitstraling van je website zit.

Meten van verkeer

Aan het begin van de SEO migratie heb je een nulmeting gedaan. De eerste twee dagen merk je nog niks met betrekking tot rankings, verkeer en gebruikersbetrokkenheid. Na ongeveer 2-3 dagen komt hier verandering in. Meestal zakt alles een beetje, maar moet dit binnen enkele dagen tot weken herstellen.

Heb je een back-up gemaakt?

Maak altijd een back-up van je website. Mocht de migratie niet volgens plan verlopen, dan kun je de back-up terugzetten.

Nog enkele tips

Misschien wil je weten of je nieuwe website goed werkt, voordat hij online gaat. Het is een goed idee om een staging website te maken. Dit is een directe kopie van je nieuwe website, alleen zien bezoekers deze kopie niet. Op de staging website kun je uitgebreid testen en functionaliteiten controleren.

Het is belangrijk om de migratie zoveel mogelijk in één keer te doen. Maar wanneer je bang bent voor problemen, kun je beter je website in delen migreren. Probeer het wel zoveel mogelijk achter elkaar te doen, zodat dit minder invloed op je organische rankings, verkeer en conversies heeft.

Hulp bij SEO migratie

Kun je wel hulp gebruiken bij SEO-migratie van je website? Het is belangrijk dat je niet meteen verhuist maar eerst een juiste strategie opzet. We maken een duidelijk plan van aanpak en helpen met het overzetten van je content. We verhuizen alles, van tekst tot techniek.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven